
L=TT

2t2

2t3

214

215

Ifølge landsretten, s. 920 var Bent Jensens sigtelser af Jørgen Dragsdahl for at
være KGB-agent ikke sigtelser mod Jørgen Dragsdahl for at "have overtrådt
strafelovens $ /08 eller i øvrigt have þretaget sig noget straJbart". Som
begrundelse for ikke at anse sigtelserne for udsagn om overtrædelse af
straffelovens $ 108 anførtes, "at begrebet 'agent' ikke er entydigt eller nærmere
deJìneret i straffeloven " Præmissen er besynderlig. Lignende synspunkter kunne
anføres om de fleste talemåder for straffelovsovertrædelser. PET havde ifølge Ole
Stig Andersens forklaring i landsretten, s. 52, påberåbt sig straffelovens $ 108 ved
begæringen i 1983 om iværksættelse af telefonafl¡ning.

Ifølge Den Danske Ordbog er betydningen af en agent: "Person som arbejder þr
en efterretningstjeneste eller anden offentlig myndighed med at skaffe
(hemmelige) militære eller politíske oplysninger". En person, der arbejder
(arbejde udføres mod betaling) for en efterretningstjeneste for at skaffe
hemmelige politiske oplysninger, begår også strafbare forhold efter en almindelig
læsers forståelse. Bent Jensen brugle i Jyllands-Posten l4ll-07 i artiklens første
linje betegnelsen spion om Jørgen Dragsdahl. Betegnelsen spion er efter Den
Danske Ordbog synonym med betegnelsen agent, hvilket blot understøttern hvor
værdiladet udtrykket agent er for en almindelig læser. Juridisk er spionage
alvorligere og omfattes af straffelovens $ 107.

Der findes ingen almindelig læser og tilhører noget sted, der deler landsrettens
opfattelse om, at man straffrit som dansker kunne være KGB-agent og dermed
kunne dene det daværende Sovjetunionens interesser i strid med Danmarks,
navnlig ikke når udsagnet kædes sammen med PET og PET's efterforskning. For
andre end landsretten var det at være KGB-agent under Den kolde Krig en
alvorlig forbrydelse.

Bent Jensens anklage mod Jørgen Dragsdahl fandt da også stor udbredelse på

lederplads, i nyhedsartikler og kommentarer i pressen, hvor f.eks. betegnelsen
'spion' ofte blev gentaget. Til samtlige danske medier formidlede Ritzaus Bureau
16/l-07 et nyhedstelegram med overskriften, jf. ekstrakt 2, s. 491; "PET
undersøger spionanklage", som indledningsvis oplyste, at "Bent Jensen har
besþldt Jørgen Dragsdahl þr at være KGB-agent". På lederplads i Berlingske
Tidende stod 16ll-07 jf. ekstrakt 2, s.493: "Det er ikke hver dag enþrsker med

fareþr tab af sit gode navn og rygte anklager en navngiven journalistþr at have
været KGB-spion".Pâ lederplads i Politiken skrev Tøger Seidenfaden l7/l-07,if.
ekstrakt 2, s. 495: "I en stor polemisk artikel i Jyllandsposten har han besþldt
Jørgen Dragsdahl (...).for at være soujetisk agent".lnformation på lederplads
den 18/5-07, jf. ekstrakt 2, s. 535: "Bent Jensen ... anklagede Inþrmations
daværende sikkerhedspolitiske medarbejder Jørgen Dragsdahl for at være KGB-

Slde 49



L=TT

2t6

2t7

218

spion". Fyens Amts Avis skrev 26110-07, jf. ekstrakt 2, s.537: "Jørgen
Dragsdahl var spion þr den daværende soujetiske eftetetningstjeneste KGB".
Hverken Information eller Fyens Amts avis havde opdaget den tilbagetrækning,
som Bent Jensen nu fremhæver.

PET lagde da også i sin afgørelse af 30/4-07 om Bent Jensens overtrædelse af sin
tavshedspligt til grund, at udsagnene om agentvirksomhed var udsagn om
strafbart forhold, jf. ekstrakt 2, s. 533: "at en person efter efterretningstjenestens
opfattelse var KGB-agent m.v., må antages at være en oplysning om et muligt
straþart þrhold (f,eks. snaffelovens çç 107 og 108) og dermed en þrtrolig
oplysning om en enkehperson ". Justitsministeriet sagde i sin afgørelse af 6112-07
det samme lidt anderledes, jf. ekstrakt 2 s. 541: "Justitsministeriets opfattelse, at
en oplysning om, at en navngiven enkeltperson af Politiets Efietetningstjeneste
(angiveligt) anses som agent þr en fremmed efietetníngstjeneste, må antages at
være en oplysning om et muligt strafbart forhold (f,elæ. straffelovens $$ 107 og
108) og dermed enþrtrolig oplysning om en enkeltperson".

En almindelig læser forstod Bent Jensens udsagn som sigtelser for stralbare
forhold

En almindelig læser af Bent Jensens artikel af l4/l-07 i Jyllands-Posten blev
efterladt med det indtryk, at Jørgen Dragsdahl ifølge PET havde været KGB-
agent, og at han havde fået penge for sin agentvirksomhed. Artiklen efterlod
billedet af veldokumenteret, omfattende agentvirksomhed mellem Jørgen
Dragsdahl og KGB i og uden for Danmark under konspirative former. Jørgen
Dragsdahl blev i første linje værdiladet betegnet som KGB-spion, og hans

aktiviteter blev senere af professoren slået i hartkorn med Arne Treholt, hvilket
skabte stærke associationer hos en almindelig læser.

En almindelig læser måtte efter artiklen forstå, at det var PET's vurdering, at
Jørgen Dragsdahl havde handlet strafbart, men at PET af politiske grunde ikke
kunne gennemføre sagen, fordi den daværende borgerlige regering havde ligget
under for socialdemokratiske interesser håndteret af navnlig Ole Espersen - med
samme forløb, som da Ole Espersen som justitsminister havde truffet beslutning
om, at Arne Herløv Petersen uanset hans angivelige overtrædelse af straffelovens

$ 108 ikke skulle tiltales som indstillet af PET. Bent Jensens antagelser om, at
PET var blevet forhindret i at rejse tiløle mod Jørgen Dragsdahl fra politisk side
har intet på sig,jf. pkt. 154-155.

Sldê 50



L =TT
2t9

220

22t

222

Bent Jensens omtale i artiklen af l4/l-07 af "juristen" Jørr' Vestergaards
holdning havde ikke til formål at gøre det klart for den almindelige læser, at Bent
Jensen ikke sigtede Jørgen Dragsdahl for strafbare forhold. Jørn Vestergaards
synspunkter nedgjordes tydeligt af Bent Jensen ved at inddrage spørgsmålet om
selvangivelse af indtægter fra KGB. Umiddelbart før omtalen af juristen havde
Bent Jensen tilmed gjort nedsættende bemærkninger om en af Jørgen Dragsdahls
"beundrere ", nemlig tidligere udenrigsminister Kjeld Olsen. Jørgen Vestergaard
fremstod ikke som en autoritet i Bent Jensens artikel.

At en almindelig læser fik den opfattelse, at Bent Jensen i artiklen 14/l-07 sigtede
Jørgen Dragsdahl for strafbare forhold illustreres af baggrunden for Bent Jensens
artikel i Weekendavisen 912-07 om 'køterpis'. Heri skrev Bent Jensen selv, at så

forskellige profiler som Weekendavisens chefredaktør (Anne Knudsen), en
ledende historiker (Steen Andersen), en professor i international politik (Nikolaj
Petersen), Chefen ved Center for Militærhistorie på Forsvarsakademiet (lb
Faurby) og en forfatter (Niels Barfoed) alle havde fået det indtryk af artiklen, at
Bent Jensen påstod, at Jørgen Dragsdahl havde giort noget kriminelt.

Det var ikke kun en almindelig læser, der forstod Bent Jensens udsagn om
agentvirksomhed som sigtelser for strafbare forhold. Sådan opfattedes det også af
retslærde i strafferet på Københavns Universitet. Det giorde professor Eva Smith
således i Politiken 4/ll-l3,jf. ekstrakt 2, s.679,ligesom lektor Trine Baumbach
gjorde det i Juristen 2013.257, hvor hun forundret spurgte: "hvis ikke det var
sigtelse om stratbart þrhold, hvad var det så en sigtelse om? " , jf.
materialesamlingen, s. 3.

Jyllands-Posten forstod artiklen l4ll-07 som sigtelse for strafbare forhold

Bent Jensen havde ikke af Jyllands-Posten fået stillet to hele avissider i
søndagsudgaven til sin disposition ledsaget af redaktionel omtale på avisens
forside, hvis ikke Bent Jensens artikel var blevet forstået som udsagn fra Bent
Jensen om, at Jørgen Dragsdahl ifølge PET havde overtrådt straffelovens $ 108,
men var blevet forhindret i at rejse tiltale fra politisk hold. Der var ikke i sig selv
nogen større journalistisk historie i, at Jørgen Dragsdahl havde været genstand for
KGB's opmærksomhed, det havde allerede været fremme i Ekstra Bladets artikler
i 1992 og i DllS-udredningen fra 2005.

Det var også derfor, at avisens journalister i forsideartiklen l4ll-07 spurgte både
Henning Fode og daværende PET-chef Lars Findsen om, "lworþr der ikke blev
rejst sag mod ham (læs: Jørgen Dragsdahl)". Spørgsmålene blev selvfølgelig

223

Slde 51



L =TT

224

225

226

227

stillet af journalisterne, fordi Bent Jensens artikel af en almindelig læser måtte
forstås sådan, at Jørgen Dragsdahl ifølge Bent Jensen havde begået strafbare
forhold, der ikke var forfulgt af PET.

Bent Jensens tilbagetog efter artiklen i Jyllands-Posten l4ll-07

Landsretten, s. 92, lod det komme Bent Jensen til gode, at han i artiklerne i
Jyllands-Posten 7/2-07, Vy'eekendavisen 9/2-07 og Information 3/5-08 anførte, at
han ikke 'anklagede' Jørgen Dragsdahl for forbrydelser, men blot fremlagde
faktum.

Da Bent Jensen fta7/2-07 kom med de første bemærkninger med modificerende
træk, vidste Bent Jensen fra omtalen i bl.a. Jyllands-Posten 26ll-07, at Jørgen
Dragsdahl overvejede at iværksætte retlige skridt mod ham, og Bent Jensen havde
på dette tidspunkt skabt det store billede af, at Jørgen Dragsdahl havde handlet
strafbart. Således var hverken Information 18/5-07 eller Fyens Amts Avis 26/10-
07 opmærksomme på, at Bent Jensen havde modificeret sin anklage.

Det kræver tilmed betydelig velvilje at læse modifikationerne som reel
tilbagetrækning. Artiklen i Jyllands-Posten 7/2-07 var således en polemisk
kommentar fra Bent Jensen i anledning af den omfattende, offentlige debat i
anledning af artiklerne i Jyllands-Posten, hvori Bent Jensen gentog sine usande
beskyldninger for agentvirksomhed. Om andre historikeres kritik af ham skrev
Bent Jensen, at de "istemmer de þrargede hyl og bidrager oven i købet med
direkte vildledning, når de f,eks. hævder, at Dragsdahl er blevet frikendt ved den
domstol. Det er han som bekendt ikke. I øvrigt drejer Dragsdahl-sagen síg ikke
om jura, i hvert fald ikke þr mit vedkommende. Den drejer sig om at ft belyst et
stykke samtidshistorie så godt som muligl, om hvad der er sandt ogfals&". Bent
Jensen manipulerede en almindelig læser, for det er en endnu stærkere afkræftelse
af agenwirksomhedspostulatet end frifindelse ved domstolene, at PET efter
efterforskning end ikke sigtede Jørgen Dragsdahl.

Bent Jensen anførte derefter det, som landsretten, s. 92, læste som værende udtryk
for, at Bent Jensen ikke med sine udsagn om agentvirksomhed skulle ønske at
sigte Jørgen Dragsdahl for strafbare forhold: "Jeg er historiker, ikke jurist. Det
tilkommer ikke mig at rejse anklage endsige afgøre, hvorvidt hans virl<somhed var
straJbar eller ej. Jeg citerer oven i købet enjurist og ekspert i straferet, som har
drgumenteret .for, at det ikke er straþart at være indflydelses- eller
påvirkningsagent - heller ikke, hvis man ftr penge þr sin virksomhed". Bent
Jensens meningsløse udsagn efterlod hos en almindelig læser det indtryk, at der

Slde 52



L=TT

228

229

230

231

fortsat var grundlag for en straffesag. Omtalen af eksperten efterlod det indtryk, at
J ør gen Dragsdahl var påvirkningsagent.

Bent Jensen giorde det senere i artiklen ved udsagn 20 tydeligt, at det for ham var
forbløffende, at der "blandt jurister kan herske uklarhed" om det strafferetlige.
Herefter udtalte Bent Jensen:. "PET'I chefer har gennem årene været af den klare
opfattelse, at den slags var stra/bart". Bent Jensen bekræftede derefter for en
almindelig læser sine påstande fra artiklen aî l4/l-97 om, at det herefter var
politiske grunde, der gjorde, at Jørgen Dragsdahl ikke var blevet straffet: "Jeg
lader som sagt sþldsspørgsmålel ligge, men vil gøre opmærløom på, at det i
Danmark er en politiker - ikke en retsínstans, der beslutter, om der skal rejses
tiltale i den slags sager." For en almindelige læser naglede Bent Jensen det i
konteksten fast, at Jørgen Dragsdahl gik fri for shaf af politiske grunde.

Landsrettens fortolkning af Bent Jensens udsagn om skyldsspørgsmålet er
uholdbar. En almindelig læser var ikke i wivl om, hvad Bent Jensen mente,
nemlig at Jørgen Dragsdahl havde handlet strafbart.

DESINFORMATION

Hvad er desinformation?

Landsretten, s. 97, valgte at forstå Bent Jensens udsagn om desinformation i en
"mere bredþrstand" således, at Bent Jensen med sigtelserne skulle have ment, at
Jørgen Dragsdahl formidlede oplysninger, der "ud fra en objektiv betragtning er
urigtige eller vildledende, og som tjener en fremmed efteruetningstjenestes
interesser", hvilket stod i modsætning til desinformation i snæver forstand,
hvorved landsretten forstod "en person, der bevidsl og mod bedre vidende
gengiver urigtige oplysninger som led i et samarbejde med en fremmed stats
efte rre tn ings tj enes te ".

Heller ikke denne fortolkning er i tråd med, hvad en almindelig læser måtte
antages at forstå ved desinformation, navnlig ikke da Bent Jensen i Jyllands-
Posten 26/l-07 anvendte det russiske ord 'dezinformasija', endog med cyriliske
bogstaver, i overskriften, eftersom dette er synonymt med ordet 'desinformation'.
Det, der gjorde Bent Jensens udsagn journalistisk interessante i medierne, var
netop, at de blev forstået som desinformation i snæver forstand. Man må ved
bedømmelsen have i erindring, at Bent Jensen havde slået fast, at Jørgen
Dragsdahl var KGB-agent. En almindelig læser forbinder ikke en KGB-agent med
én, der uafuidende kommer til at gengive urigtige oplysninger.

S¡de 53



L=TT

232

233

234

I udsagn 30 sagde Bent Jensen om Jørgen Dragsdahls artikel, at "Det var et
skændigt makværk, som KGB ikke kunne have lavet bedre". Der findes da ingen
almindelig læser, der forstår et sådant udsagn fra en historieprofessor om
desinformation, som udsagn om desinformation i bred forstand, således som
landsretten antog. Bent Jensen brugte også i artiklen udtryk som "En 100 pct.
løgn" og "Dragsdahls artikel var 100 pct. ren - eller rettere - snavset
desinþrmation", og i Information 3/5-08 brugte Bent Jensen endnu stærkere det
russiske udtryk 'dezinformasija' i overskriften. Brugen af det russiske udtryk i
overskrifterne var ikke en redaktionel opfindelse, hvad der tydeligt fremgår af, at
Bent Jensen i partsbilagene P og V, jf. ekstrakt 2, s. 609 og 629, ibegge tilfælde
brugte overskriften; "Jørgen Dragsdahls dezinþrmatsija". Det var først i
partsbilag Al, jf. ekstrakt 2, s. 613, fremlagt efter byrettens kendelse i september
2010, at "dezinþrmatsija" blev strøget fra overskriften og teksten indledtes med
en bredere og mere udflydende beskrivelse af desinformation.

Ole Stig Andersen forklarede i Højesteret i ekstrakt l, s. 59 (16-17), at han ved
desinformation forstår, "at mon bevidst viderebragte fejlagtige oplysninger fra
fiendtlige eftenetningstjenester." Den tidligere PET-chef havde således ikke
samme forståelse af begrebet som landsretten. Ole Stig Andersens beskrivelse er
tilmed i overensstemmelse med, hvordan ordet defineres i ordbøger af både KGB
og CIA, jf. ekstrakt 2, s.436 o9670.

Desinformation er et nøje beskrevet og defineret begreb i den faglitteratur, som
Bent Jensen bw være bekendt med, og den såkaldt brede definition, som Bent
Jensen og landsretten anvendte, er ukendt. Det gennemgående træk er, at
definitionerne fremhæver, at der bevidst videregives falske/forkerte
informationer. Den amerikanske efterretningstjeneste CIA skelner i sin ordbog
mellem desinformation og misinformation- et skel, som også foreages i
adskillige almindelige opslagsværker, jf. ekstrakt l, s. 98-103, og ekstrakt 2, s.

398,670 og 695. Den officielle amerikanske informationstjeneste US Information
Agency, der i 80'erne beskæftigede sig indgående med desinformation, skelner i
sin definition mellem propaganda og desinformation, jf. ekstrakt l, s.264. I den
akademiske litteratur fremhæves ligeledes, at desinformation er bevidst
videregivelse af falske informationer, jf. ekstrakt I , s. 7 4 o9256-257 .

Udsagnene om desinformation var grundløse

I Jyllands-Posten l4ll-07 havde Bent Jensen helt overordnet og uforpligtende
skitseret, hvad Jørgen Dragsdahl skulle have leveret til KGB: "Han havde i
talrige artikler og i stærke vendinger lcritiseret USA, NATO og den danske
sikkerhedspolitik. Ifølge Forsvarets Efietetningstjeneste høde han i 1979 bragt

235

S¡de 54



L =TT

236

237

238

en artikelserie med udgangspunkt i falske dokumenter og med det formål at
mistænkeliggøre USA. Hans synspunkter havde haft stor indflydelse på ledende
socialdemolcrater som Kjeld Olesen og Lasse Budtz. Dragsdahl havde også tætte

þrbindelser til ledende politikere fra Socialistisk Folkeparti, bl.a. Gert Petersen
og Margrethe Auken."

Artiklen og den efterfølgende artikel i Jyllands-Posten l9/l-07 om Jørgen
Dragsdahls angivelige agenwirksomhed kaldte på, at Bent Jensen
sandsynliggiorde rigtigheden af de alvorlige udsagn gennem dokumentation af
KGB-aftryk i Jørgen Dragsdahls journalistiske produktion - der endog efter Bent
Jensens egen definition for 80-90 procents vedkommende skulle afspejle
Sovjetunionens vinkler og holdninger, jf. pkl249.

I en stort opsat artikel i Jyllands-Posten 26/1-07 udvalgte Bent Jensen eksempler
fra Jørgen Dragsdahls journalistik startende med artikler om dokumentet FM 30-
3l B efterfulgt af gennemgang af artikler om Thule-basen, systemkritikere,
fredsbevægelsen NATO's dobbeltbeslutning og konservative Owen Harris'
synspunkter. Det er væsentligt ved læsning af artiklen i Jyllands-Posten 26/l-07
vedvarende at holde fast i den samlede kontekst, herunder at Bent Jensen indledte
artiklen med at binde Jørgen Dragsdahl tæt sammen med KGB i farverige
vendinger velegnet til en almindelig læsers søndagsmorgenkaffe, jf. pkt. 335. Der
kan ikke være tvivl om, at de her nævnte eksempler er udvalgt for - ved en
indirekte bevisførelse - at fü lagt til grund, at Jørgen Dragsdahl havde været
KGB-agent; men rækker ingen steder.

Journalistik fra før KGB's opløsning

Artiklen i Jyllands-Posten 26ll-07 omfatter tre temaer fra før KGB's opløsning i
1991, nemlig (l) Jørgen Dragsdahls artikler bragt i Information l3-14/l-79 om
FM 30-31 B; (2) Information 12-13/3-88 om The Nations artikel om sovjetiske
systemkitikere og (3) generel omtale af Jørgen Dragsdahls artikelserie om Thule-
basen.

Som allerede påvist er der intet belæg for, at artiklerne om FM 30-31 B og The
Nations skulle være skrevet af Jørgen Dragsdahl efter påvirkning fra KGB.

Jørgen Dragsdahls talrige artikler om Thule-basen betegnede Bent Jensen som en
af "Dragsdahls sidste, større kampagner under Den Kolde Krig", der ifølge Bent
Jensen havde rod hos KGB: "Han og nogle soujetiske 'journalister' giorde i 1987
gældende". Han oplyste også, at de "soujetiske overtrædelser" ikke skulle have

239

240

S¡dê 55



L=TT

241

242

243

haft "Drogsdqhls store interesse".De "soujetiske 'journalister"' ses ikke at have
efterladt sig et eneste spor i de af Jørgen Dragsdahl forfattede artikler. Som det
heraf fremgår, var Jørgen Dragsdahls kilder udelukkende fremtrædende
amerikanske eksperter - deriblandt præsident Fords ledende sikkerhedsrådgiver
Brent Scowcroft, den relevante traktats forhandlere, John B. Rhinelander og
Gerard Smith, samt en netop fratrådt ledende embedsmand i det amerikanske
udenrigsministerium Peter Zimmermann, jf. ekstrakt l, s. 301-302. I adskillige
artikler fastsloges, at Sovjetunionen formentlig også havde overtrådt den

relevante traktat (ABM-traktaten). Bent Jensens inddragelse af artiklerne om
Thule-basen er ikke konkret og er en gratis omgang uden sandsynliggiort
sammenhæng til KGB altså bortset fra, at artiklerne kunne siges at være i strid
med den daværende amerikanske administration.

Journalistik fra efter KGB's opløsning

Artiklen omfatter dernæst tre temaer fra efter KGB's opløsning i 1991, nemlig (l)
generel nedsættende omtale af Jørgen Dragsdahls engagement i fredsbevægelsen;
(2) Jørgen Dragsdahls artikel i Weekendavisen l/6-99,f. ekstrakt 2, s. 419, om
dobbeltbeslutningens risici ifølge tidligere ClA-direktør Robert Gates og (3)
Information 9/5-92, jf. ekstrakt 2,s.375, om den amerikanske intellektuelle Owen
Harris.

Bent Jensen var tilsyneladende selv ved affattelsen af artiklen opmærksom på, at
tre af hans eksempler omfattede tiden efter KGB's opløsning, for han anførte
forinden de tre temaer, at "Dragsdahls desinþrmationsvirlæomhedþrtsatte efier
politi- og kasernestaternes fald", og at Jørgen Dragsdahl skulle have giort dette,

fordi han havde "holdt på den þrkerte hest". En almindelige læser hæftede sig
som oftest ikke ved, at halvdelen af Bent Jensens eksempler på Jørgen Dragsdahls
påståede desinformation angik tiden efter KGB's opløsning, navnlig ikke da
artiklen var indledt med en udførlig beskrivelse af KGB-relationer.

Artiklens afsnit om dobbeltbeslutningen handlede ikke om Jørgen Dragsdahls
omfattende journalistik om dobbeltbeslutningens sikkerhedspolitiske betydning -
der var et afde største emner i den danske debat i de år, hvor Jørgen Dragsdahl
var under PET's observation - men om at Jørgen Dragsdahl skulle have fordrejet
kilder i form af en bog af Robert Gates fra 1996 og af Gordijevskijs synspunkter.
Bent Jensen fik med artiklen en almindelig læser til at tro, at han kunne påvise
desinformation i Jørgen Dragsdahls journalistik om dobbeltbeslutningen. Både
byretten og landsretten fandt, at Bent Jensen fordrejede Jørgen Dragsdahls
synspunkter i en sådan grad, at udsagn 17 og l8 var usande, æreskrænkende

Sldo 56



L =TT

244

245

246

udsagn. Jørgen Dragsdahl har imidlertid valgt at frafalde påstandene for
Højesteret ud fra processuelle overvejelser.

Det er ikke kun Bent Jensens forkerte udlægning af Jørgen Dragsdahls brug af
den amerikanske konservative intellektuelle Owen Harris, der er det alvorlige, det
er også det, at Bent Jensen anvendte Jørgen Dragsdahls artikel 'Foragt for
demokratiet' i Information 9/5-92 som et eksempel på desinformation. Bent
Jensens misbrug af Owen Harris er særlig alvorlig, fordi en almindelig læser ikke
kunne forholde sig til berettigelsen af professorens kritik, da dette forudsatte, at
den almindelige læser også havde Owen Harris' artikel i tidsskriftet
'Commentary'. En almindelig læser kunne heller ikke direkte af artiklen læse, at
Owen Harris' artikel i tid er fra efter KGB's opløsning og dermed er helt uegnet
til det anvendte formåI. Bent Jensens kritik af Jørgen Dragsdahl var desuden
grundløs allerede fordi, Jørgen Dragsdahl i sin artikel faktisk tog afsæt i Owen
Harris' synspunkter, og Jørgen Dragsdahl udtrykte end ikke kritik af Owen
Harris. Bent Jensens uberettigede misbrug af Owen Harris som eksempel på

desinformation gentog sig i Jyllands-Posten 27102-07,jf. ekstrakt 2, s. 526, ogi
Information 3/5-08, jf. ekstrakt 2, s. 546. Retten i Svendborg og Østre Landsret
fandt udsagn 29usande og æreskrænkende, men Jørgen Dragsdahl har af
processuelle grunde valgt at frafalde påstandene for Højesteret.

Mere ved siden af skiven

I artiklen 'Dragsdahls og Informations dezinformasija' i Information 3/5-08
gennemgik Bent Jensen fem eksempler på det, der skulle være Jørgen Dragsdahls
desinformationsjournalistik. De to første eksempler omfattede Informations
beslutninger omkring Ekstra Bladets artikler i 1992, og at Jørgen Dragsdahl i
Weekendavisen i 2007 skulle have 'þrfalsket" en skivelse fra Justitsministeriet.

Eksemplerne havde således kun lidt med Den kolde Krig at gøre. Som det tredje
og fierde eksempel angik forhold fra efter KGB's opløsning, nemlig artikel om
Gordijevskijs syn på dobbeltbeslutningen og artiklen omfattende Owen Harris
synspunkter. Den femte artikel var Jørgen Dragsdahls artikel om sovjetiske
systemkritikere, som Bent Jensen også havde brugt i sin artikel i Jyllands-Posten
26/t-07.

Sld€ 57



L =TT

247

248

249

250

2st

Udsagnene om desinformation er ikke værdidomme

Der gælder efter EMRK vidstrakt beskyttelse af ¡ringsfriheden, når udsagn har
karakter af kritiske værdidomme i den forstand, som det er fastlagt i EMRK-
Domstolens praksis.

Landsretten fandt, s. 98, at Bent Jensens udsagn om Jørgen Dragsdahls
desinformation var kritiske værdidomme, idet udsagnene ifølge landsretten i det
væsentlige var udtryk for en kritisk vurdering af Jørgen Dragsdahls arbejde som
journalist og debattør.

Landsretten kunne nå denne konklusion, fordi landsretten anså udsagnene for at
være udsagn om desinformation i bred forstand. Som anført var udsagnene om
desinformation udsagn om desinformation i snæver forstand. Dette fremgår dels
direkte af udsagnene, dels af at udsagnene i den samlede kontekst fremstår som
Bent Jensens sandsynliggørelse af realiteten i Jørgen Dragsdahls
agentvirksomhed. Landsretten synes (forkert) at have bedømt udsagnene om
desinformation isoleret fra udsagnene om agentvirksomhed.

Bent Jensen lagde med anvendelse af udtrykket desinformation uden bevis op til,
at 80-90 procent af Jørgen Dragsdahls artikler var desinformation styret af KGB. I
al fald hvis man skulle tage hans egen definition i JP 26/l-07 til troende, for
ifølge artiklen tilbød Bent Jensen to agentdefinitioner: (l) En person, der
videregiver informationer til en fremmed magt, eller (2) en journalist, der i sine
artikler for 80-90 procents vedkommende præsenterer vinkler og holdninger, der
ligger tæt på en fremmed magts, jf. ekstrakt 2, s. 504a.

FORSKERES YTRINGSFRtrIED

Udvidet ytringsfrihed?

Landsretten anså de æreskrænkende sigtelser for straffri, fordi Bent Jensen i sin
egenskab af forsker skulle have haft videregående ytringsfrihed efter EMRK art. I
og 10. Landsretten anså det for tilstrækkeligt, at Bent Jensen efter landsrettens
bevisbedømmelse havde haft tilstrækkeligt faktuelt grundlag. Fortolkningen af
konventionen støttes ikke af domspraksis, men den anvendte formulering kendes
fra dennes praksis om journalister.

Det gøres for Højesteret gældende, at Bent Jensen burde have ført sandhedsbevis
for sine udsagn. Det var ikke tilstrækkeligt, at udsagnene havde "tilstrækkeligt

252

Sldê 58



I-=TT

faktuelt grundlag". Formålet med det lempelige krav tiljournalister skal findes i
offentlighedens interesse i kritisk nyhedsdækning sammenholdt med journalisters
arbejdsvilkår med snævre tidsfrister. I modsætning hertil må forskere tage sig den
efter forskningens indhold fornødne tid til at sikre, at det publicerede
forskningsresultat er sandt.

253 Hvis der for forskere gælder en udvidet ytringsfrihed, hvorefter det for forskere
kan udelukke strat hvis ytringer har tilstrækkeligt faktuelt grundlag, må det på
lige fod med, hvad der gælder for journalister forudsætte, at forskningen skal
være udført i overensstemmelse med de for forskere gældende normer, og at
forskeren var i god tro på tidspunktet for fremsættelsen af sigtelsen.
Bedømmelsen af hvad der skal til, for at forskere kan siges at være i god tro, skal
foretages med andre forskere som målestok; kravene er derfor betydelige.
Landsrettens præmisser indeholder ikke prøvelse af disse forudsætninger.
Bevisbyrden påhviler i det hele Bent Jensen.

Forsker i juridisk forctand

Forsker- og forskn ingsbegrebet

254 Lov om nr. 405 af 28/5 2003 om forskningsrådgivning $ 2 indeholdt den i 2007
gældende definition af begreberne anerkendte forskere og forskningskyndige, der
fortsat er gældende, jf. lovbekendtgørelse nr. 365 af 10/4-14. Forarbejderne
uddyber begreberne, jf. materialesamlingen, s. 292-293 .

255 Definitionerne af 'grundforskning' og 'anvendt forskning' var i 2007 som i
Frascati-manualen (Proposed Standard Practice for Surveys on Research and
Experimental Development, OECD's retningslinjer for forsknings- og
udvikl ingsarbejde), jf. materialesaml ingen, s. 3 0 I -3 03.

256 Forskningsbegrebet er således forankret i lovgivningen og har retlige referencer. "

Videnskabelig redelighed og god videnskabelig praksis

| 2007 var videnskabelig uredelighed defineret i bekendtgørelse nr. 668 af 28/6-
05 om Udvalgene vedrørende Videnskabelig Uredelighed (UVVU): "$ 2 Ved
videnskabelig uredelighed forstås en þrsætlig eller grofi uagtsom adfærd i þrm
af þrfalskning, plagiering, fortielse eller lignende, der indebærer en utilbørlig
vildledning om egen videnskabelig indsats ogleller videnskabelige resultater.

257

S¡de 59



L=TT

258

2s9

260

Omfauet er hererter bl.a.: (4) Uoplysr ensidig ellerþrvredetþrtolkning af egne
resultater og konklusioner. ", jî. materialesamlingen, s. 295 .

UVVU's praksis viser sammenfattende: (l) En artikel i en landsdækkende avis er
som udgangspunkt ikke forskning, og kan derfor ikke efter sin fremtrædelsesform
begrunde en behandling efter videnskabelige kriterier; (2) Resultater skal på de
væsentlige punkter gengive autentiske kilder - ellers er der tale om forfalskning af
det videnskabelige budskab; (3) Det kan være videnskabeligt uredeligt, hvis en
samfundsvidenskabelig forsker har giort sig skyldig i selvmodsigende omgang
med sit eget konkrete historiesyn, fejlfortolkning/fordrejning af kilder,
præsentation af personlige holdninger og synspunkter på måder, der fär disse til at
fremtræde som om, der er tale om argumenter og vildledende fortolkning af andre
forskeres bidrag til forskningen i det pågældende emne.

Ved siden af begrebet videnskabelig uredelighed gælder princippet om god
videnskabelig praksis. Princippet har været anvendt siden st¿rten af 1990'eme og
blev medtaget i $ 2 bekendtgørelse nr. ll22 af 24/ll-08 om UVVU. God
videnskabelig praksis består afen række retningslinjer, forskere skal følge i deres
arbejde. Disse retningslinjer indebærer blandt andet at forskningen skal
gennemføres på en pålidelig måde ved; (l) Forskere skal fremlægge deres
resultater til offentlig diskussion blandt fagfæller; (2) Forskningsprocessen skal
udføres med omhu og med overholdelse af de for faget gældende

dokumentationskrav; (3) Der skal være åbenhed om økonomiske og andre
interesser, som vil kunne påvirke forskningens troværdighed, jf.
materialesamlingen, s. 3 13.

Kriterieme om kvalitet og integritet er uddybet i Danske Universiteters Hvidbog
om forskningsbaseret myndighedsbetjening fra 2009, jf. materialesamlingen, s.

308. Det fremgår heraf, at sektorrelateret forskning og myndighedsrådgivning
skal bedømmes efter sædvanlige kvalitetskriterier for god forskning, hvilket
"indebærer en åben diskussion mellem internationale Íagþlk þr at silcre
lwaliteten af den enkelte forskers produktion. Resultaterne af den sektorrelaterede

forshting skal publiceres og diskuteres i de samme videnskabelige þra som
univ ers iteterne s øvr ige fors lvting. "

Det kan udledes af hvidbogens angivelser om, hvad der kan forventes af
forskningsbaseret myndighedsbetjening, at forskeres deltagelse i den offentlige
debat med videnskabelige synspunkter forudsætter, at synspunkterne "er
videnskabeligt funderede", og at det om synspunkterne kan forventes, at "de
resultater, der leveres, har været genstand þr intern, men også gerne elcstern,
'review "', jf. materialesamlingen, s.308.

261

Slde 60



L=TT

262 Singapore-erklæringen fra 2010 om forskningsintegritet udarbejdet efter bidrag
fra forskere, investorer, repræsentanter for universiteter og forskningsinstitutter
samt forskningspublicister fra 5l lande, indeholder 14 punkter, hvoraf skal
fremhæves: (l) "Integritet: Forskere skal tage ansvar for deres forsknings
troværdighed'; (2) "Forskningsmetoder: Forskere skal anvende velegnede
metoder, basere konklusíoner på lcritisk analyse af evidens, og rapportere fund og
fortolkninger fuldt ud og objektivf'; (3) "Ua/hængig Videnskabelig Vurdering
(Peer Review): Forskere skal præstere fair, prompte og omhyggelige vurderinger,
og respektere þrnolighed, når de vurderer andres arbejde"; (4) "Offentlig
Kommunikntion: Forskere skal begrænse Íaglige kommentarer til deres
anerkendte elæpertisefelter, når de deltager i offentlige debatter om anvendelsen
og vigtigheden af forslmingsresultater og skal klart adskille professionelle
kommentarer fra meningstilkendegivelser baseret på subjehive synspunkter"; og
(5) "Somfundshensry: Forskere og þrskningsinstítutioner har en etisk

þrpligtelse til at afveje samfundsmæssige þrdele over þr de risici, som er en
iboende del af deres arbejde", jf . materialesamlingen, s. 3 I I .

DER VAR IKKE TILSTR,ItrKKELIGT FAKTUELT GRT]¡ÍDLAG

Hvilken PET-dokumentation havde Bent Jensen i2007?

263 Hvis Bent Jensen skal frifindes for de æreskænkende sigtelser uden at kunne føre
sandhedsbevis, må han føre bevis for, at han var i god tro i den forstand, det
kendes efter straffelovens ç 269, eller - hvis Højesteret når samme resultat om
forskeres ytringsfrihed - at han efter EMRK art. I og l0 havde tilstrækkelig
faktuelt grundlag til, at hans vildfarelser må anses for undskyldelige.

264 Bent Jensen har i notatet 'Den historiske kildekritik og dokumenter i PET's arkiv'
oplyst, at han i 2006-07 som følge af navnlig PET-kommissionens igangværende
arbejde havde begrænset adgang til arkiver om Jørgen Dragsdahl,jf. ekstrakt 2, s.

659. Bent Jensen forklarede også for landsretten, s. 8, at han i 2006-07 havde det
samme materiale, som forskeme af DllS-udredningen havde haft, herunder havde
han ikke adgang til Gordijevskij-materialet. Der henvises derudover til Bent
Jensens udsagn 8. Det kan også af Bent Jensens editionsbegæring fra byretten
udlæses, hvilke dokumenter Bent Jensen kendte det nærmere indhold af og hvor
Bent Jensens gik på fisketur på grundlag afkendskab til begivenheder, jf. ekstrakt
l, s. 45-48.

Landsretten har i sine præmisser, s. 93-97, med urette anset indholdet af bilagene
P/10, Plll, P/12, P/13, P/14 og Pll6 for undskyldende for Bent Jensens

265

Sld€ 61



L =TT

266

267

268

fremsættelse af usande æresfornærmende udsagn, selvom Bent Jensen ikke havde
adgang til bilagene, da han fremsatte udsagnene. Bent Jensen påstår i processkrift
l, s.21, at han 'þrinden" sin editionsbegæring ibyretten "havde haft adgang
til" bilagene, jf. ekstrakt l, s. 2. Bent Jensens synspunkter harmonerer hverken
med hans eget notat 'Den historiske kildekritik og dokumenter i PET's arkiv'
eller den fisketursteknik, der er anvendt i editionsbegæringen, for så vidt angår de
omtvistede bilag. Enhver tvivl om, at Bent Jensen har givet urigtige oplysninger
om tidspunktet for sin adgang til bilagene P/10, P/l l,P/12,Pl13,Pl14,Pl16,Pl18
ogP/23 fiernedes ved PET's brev af 27/10-14, hvori PET oplyste, at Bent Jensen
ikke havde bilagene før l/8-08.

Tilsvarende tillagde landsretten, s. 96, med urette Ole Stig Andersens og Niels
Schmidts vidneforklaringer betydning for andet end Bent Jensens forsøg på at
føre sandhedsbevis. Det gøres således gældende, at Ole Stig Andersens og Niels
Schmidts vidneforklaringer ikke kan tillægges betydning ved bedømmelsen af,
om Bent Jensen var i god tro på tidspunktet for fremsættelsen af de usande
æreskrænkelser, herunder havde tilstrækkeligt faktuelt grundlag.

Landsreffens mere generelle betragtninger om agentvirksomhed

Landsretten, s. 93, fremdrog med pincet i kronlogisk rækkefølge alle de
angivelser i dokumenter, der løsrevet kunne læses ugunstigt for Jørgen Dragsdahl.
Landsretten giorde sig ingen synbare overvejelser om betydningen afkontekst og
historik. Landsretten synes i denne sammenhæng snarere at have bedømt Bent
Jensen efter normen for en gymnasieelev end for en historieprofessor.

Sagen drejer sig ikke om, hvorvidt Jørgen Dragsdahl måtte tåle at blive omtalt i
sammenhæng med KGB og agentvirksomhed, sådan som landsrettens præmisser
om agentvirksomhed efterlader indtryk af. Det måtte Jørgen Dragsdahl
selvfølgelig som en historisk aktør under Den kolde Krig. Og det var, hvad der
f.eks. skete hos Hans Davidsen Nielsen i 2006 (ekstrakt 2, s. 465), i DIIS-
beretningen fra 2005 og i PET-Kommissionens beretning fra2009. Der er meget,
som Bent Jensen kunne have skrevet i2007, f.eks. at Jørgen Dragsdahl fra 1983-
86 af PET var mistænkt for agentvirksomhed, men at efterforskningen afsluttedes
med samtale om, at Jørgen Dragsdahl efter PET's opfattelse havde befundet sig i
'grâzone', og at der ikke var fundet grundlag for at rejse sigtelse eller tiltale.

Sagen drejer sig derimod om, hvorvidt Bent Jensen var berettiget til at fremsætte
netop de æreskrænkende udsagn, som han giorde, om han derved gav en
almindelig læser af sine artikler en retvisende beskrivelse af Jørgen Dragsdahls

269

Sld€ 62



L =TT

270

271

272

273

rolle i de konkrete alvorlige sammenhænge. Det er for denne vurdering
betegnende, at Bent Jensens beskrivelse af Jørgen Dragsdahl i artiklen af l4/l-07
gjorde, at journalisterne af forsideartiklen iJyllands-Posten samme dag fik ham til
at sammenfatte essensen af hans artikel og arbejde med PET's dokumentation i
udsagn I som: "Arkiverne har vist, at Jørgen Dragsdahl var KGB-agent".

Udsagn I er et tungtvejende bevis for, hvilket samlet billede en almindelig læser
sad tilbage med efter læsning af artiklen i Jyllands-Posten l4ll-07. Dette er
væsentligt at havde i erindring, når de enkelte udsagn dissekeres hver for sig.

Rammen for en bonus pater-historikers arbejde med kilderne i 2007

Hver kilde kan ikke læses for sig uden hensyntagen til det samlede billede
aftegnet på det tidspunkt, hvor bonus pater-historikeren arbejder med kilderne. En
kilde fra f.eks. 1982 må selvsagt læses kritisk i lyset af efterfølgende viden om
kilden.

Der er især fire overordnede, faktuelle betragtninger, som en bonus pater-
historiker i modsætning til Bent Jensen i 2007 ville have ladet indgå i sin ramme
for arbejdet med kilderne: (l) Jørgen Dragsdahls omfattende journalistiske
produktion viste ingen tegne på KGB-aftryk; (2) Ekstra Bladets artikler fra 1992
havde fremkaldt mange oplysninger, der som det mindste såede tvivl om
Gordijevskijs andenhåndsviden om Jørgen Dragsdahl, og PET havde tilmed i
medierne afuist, at Jørgen Dragsdahl ifølge PET havde været agent og (3) Bonus
pater-historikeren vidste fra KGB-agenters erindringer og andet historisk
materiale, at indberetningerne om agenthvervning var misvisende, og at (4)
Jørgen Dragsdahl end ikke havde været sigtet for straffelovsovertrædelser, og at
forfatteren af konklusionen i P/9 kun ville gisne om, hvad Dragsdahl havde lavet.

Ad (ll Jørgen Dragsdahls journalistiske produktion

En bonus pater-historiker ville i 2007 før publicering af en artikel med

beskyldninger om agentvirksomhed have spurgt sig selv, hvad der skulle have
været kommet ud af agentvirksomheden. Besvarelsen af spørgsmålet ville alt
andet lige have betydning for arbejdet med sagens kilder.

Henset til at Jørgen Dragsdahls påståede agentvirksomhed angik påvirkning af
den offentlige mening, var det særligt nærliggende for Bent Jensen at reflektere
over udkommet af eventuel agentvirksomhed, da Bent Jensen lige så let som alle
andre kunne orientere sig i Jørgen Dragsdahls journalistiske produktion. Hvis

274

Slde 63



I- =TT

275

276

277

Bent Jensen havde orienteret sig i Jørgen Dragsdahls journalistiske produktion,
ville han have hæftet sig ved Jørgen Dragsdahls hyppige kritik af Sovjetunionen
og det danske DKP, ligesom også PET giorde det ifølge sine analyser fra 1982 og
1983,jf. pkt. I 17-1 19. Ingen anden end Jørgen Dragsdahl har så vedholdende og
skarpt kritiseret danske kommunisters rolle i fredsbevægelser, opfordret til
solidaritet med systemkitikere i Østeuropa og kritiseret det sovjetiske bidrag til
spænding og oprustning. Kritikken var særligt effektiv, fordi den blev fremsat i en
avis, som stod venstrefløjen nær, jf. eksempelvis ekstrakt l, s. 145-147,165-167,
217 o9325-328.

Efter artiklen i Jyllands-Posten l4/l-07 blev Bent Jensen måske selv klar over, at
han ikke kunne præstere fornuftig dokumentation, for Bent Jensen afsluttede sin
artikel i Information 3/5-08 således: "De fem eksempler er kun et míndre udvalg
af JDs mangeårige desinþrmationsvirksomhed. Og de er ikke de værste. " Kun to
af de fem artikler havde at gøre med tiden før KGB's opløsning.

I artiklen 14/1-07 i Jyllands-Posten havde Bent Jensen udokumenteret postuleret,
at Jørgen Dragsdahl, der i begyndelsen af firserne aldersmæssigt var i sine tidlige
30'ere, skulle have haft "stor indflydelse" pä politikere som de ledende
socialdemokrater Kjeld Olesen og Lasse Budtz og SF's Gert Petersen. Postulatet
aßlører, at Bent Jensen har ringe politisk indsigt og forståelse. Jørgen Dragsdahl
var en brik blandt mange i meningsdannelsen. Jørgen Dragsdahl forklarede i
byretten, s. 53, at Lasse Budtz og Gert Petersen ikke ønskede hans råd, og at han
ikke havde megen kontakt til Kjeld Olesen. Ændringerne i Socialdemokraternes
sikkerhedspolitik skyldtes overvejende bevægelser i det tyske socialdemokrati, jf.
Svend Aage Christensen i byretten, s. 57. Se også Karsten Møller i byretten, s. 63,
om indflydelsen på fodnotepolitikken.

Det er karakteristisk, at Bent Jensens artikler alt overvejende er holdt på et
overordnet plan i forhold til Jørgen Dragsdahls journalistiske produktion og er
positivt usande, hvor udsagnene er konkrete nok til meningsfuldt at kunne
efterprøves. Bent Jensen har i tre partsbilag, uden dokumentation, rettet anklager
imod et større antal artikler. Disse anklager er blevet gendrevet med
dokumentation, således som det fremgår af støttebilaget: 'Bent Jensen's tur i
Dragsdahls journalistik'.

En bonus pater-historiker ville derudover have undret sig over kun at kunne finde
to artikler skrevet før KGB's opløsning, der som postuleret var skrevet efter
påvirkning af KGB, som bonus pater-historikeren mente, kunne være skrevet af
journalisten efter påvirkning fra KGB, og den ene artikel var tilmed Jørgen
Dragsdahls ledende artikel skrevet om Informations redaktionelle beslutning om

278

Sldê 64



L =TT

279

280

at bringe artiklen fra The Nation, jf. ekstrakt l, s. 309-310. Det burde for en
historiker være tydeligt, at beslutningen om at bringe artiklen fra The Nation var
resultat af en kollegial proces.

Ad (2) Ekstra Bladets og andre mediers artikler i 1992

Da Bent Jensen skrev artiklen i Jyllands-Posten l4/l-07, kendte han til artiklerne
fra 1992 i Ekstra Bladet og andre medier. Det fremgik af disse artikler og
interviews med Gordijevskij og Ljubimov, at indberetninger sidst i halvfierdserne
fra residenturet til centeret ofte var forkerte, og at Gordijevskijs viden var
andenhåndsviden, jf. pkt. 48-50. En bonus pater-historiker, der i 2007 arbejdede
med de af sagen omfattede kilder, ville allerede herfra have været klar over, at der
var grund til at udvise stor skepsis ved arbejde med P-bilagene, da disse jo i sin
tid var udarbejdet på grundlag af Gordijevskij-materialet uden samme viden som
man havde i 2007, hvor det var alment kendt, at rigtigheden af oplysninger fra
KGB var behæftet med stor usikkerhed. En bonus pater-historiker ville i 2007
efter medieomtalen i 1992 have været tilbageholdende med at karakterisere
Jørgen Dragsdahl som agent ifølge KGB. Gordijevskü, der som det mindste selv
havde sået tvivl om sin viden var andenhåndsviden, forfægtede på den ene side, at
Jørgen Dragsdahl var blevet agent i 1979 - efter at Gordijevskij var udrejst af
Danmark - og samtidig at hvervning af Jørgen Dragsdahl var foretaget af
Ljubimov. Ljubimov beshed rigtigheden heraf, jf. ekstrakt 2, side 355. Bent
Jensen vidste også, at Ljubimov bestred, at han som postuleret af Gordijevskij
skulle have givet penge til Jørgen Dragsdahl, og at han før 1990'erne skulle have
været i Budapest.

Bonus pater-historikeren ville også have tillagt det betydning ved anvendelsen af
oplysninger fra Gordijevskij som kilde, at han i Ekstra Bladet ll/l-92 (ekstrakt 2,

s. 345) fortalte, at der skulle eksistere båndoptagelser af hvervningssamtaler
mellem Jørgen Dragsdahl og Ljubimov optaget af sidstnævnte. Ljubimov
betegnede det om båndoptagelser som "ren volapyk" i Information 25-26/l-92
(ekstrakt 2, s. 355). Desuden ville en bonus pater-historiker have fundet det
bemærkelsesværdigt, at der i PET's arkiver tilsyneladende ikke findes omtale af
hverken båndoptagelserne eller FM 30-3lB affæren.

Det måtte endvidere i 1992 have stået bonus pater-historikeren klart, at PET ikke
mente, at der havde været grundlag for at anse Jørgen Dragsdahl for at være

agent. I Det Fri Aktuelt 7/l-92 (ekstrakt 2, s.339) oplyste daværende PET-chef
Hanne Bech Hansen: "Han (læs: Gordijevskij) blev ligeledes a/hørt om KGB's
þrbindelser til Jørgen Dragsdahl. Den samlede vurderíng var, at der ikke var

281

Slde 65



L=TT

282

283

284

noget grundlag for en spionsag mod Jørgen Dragsdahl". Hanne Bech Hansen
sagde det samme til TV2 6/l-92 og Information 7 /l-02 (ekstrakt 2, s.341).

Ad (3) Man vidste. at indberetninger om agenthvervning var misvisende

| 2007 vidste en bonus pater-historiker fra omfattende litteratur begået af bl.a.
tidligere KGB-officerer og vestlige forskere, at agent-rekruttering samt
indberetninger kunne være fri fantasi. Det er et gennemgående træk i russiske
KGB-offrcerers erindringer og forskningsbaseret litteratu¡ at tjenestens udsendte
opfandt agenter og forfalskede indberetninger. Bent Jensen har ikke blot
antydningsvis inddraget denne indsigt i de publicerede artikler. Det indgår heller
ikke i redegørelsen for hans kildekritiske indsats, jf. ekstrakt 2, s. 659.

Modsat Bent Jensen har forhenværende udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen
flere steder draget den konsekvens af KGB-officerers erindringer, at han har
advaret imod troværdigheden af agent-anklager. Uffe Ellemann-Jensens
hovedkilde er den sidste sovjetiske udenrigsminister Boris Pankin. Denne har i
sine erindringer advaret imod, at man tager det, som er i KGB's arkiver, for
sandhed. Ellemann-Jensen var i 80'erne med i regeringens sikkerhedsudvalg, og i
kraft deraf havde han adgang til alle rapporter fra Gordijevskij. Uffe Ellemann-
Jensen henviste til, at han har læst disse afhøringer, men, fortsatte Uffe Ellemann-
Jensen, jf. ekstrakt 2, s. 476, "i den sammenhæng har jeg heller ikke erterþlgende
røbet noget af det eller þrsøgt at efterþrske sagerne, þr det er sikkert íkke sandt
halvdelen af det." I sit erindringsværk om Den kolde Krig skrev Uffe Ellemann-
Jensen under henvisning til Ekstra Bladets påstande om Jørgen Dragsdahl, at "jeg
tror ikke på, at Dragsdahlvar en'spion', dervar købt ogbetalt aÍKGB".Og
tilføjede, at Jørgen Dragsdahl "trak dygtigt og professionelt på sine kilder -
hvoraf mange var fra de lcredse i USA, som var modstandere af NATO-politikken

- og han brugte så de vinkler, der passede til de historier, han ønskede at slcrive",
jf. ekstrakt 2, s. 446-447.

Advarslerne imod KGB-kilders troværdighed optræder i nu afklassificerede
redegørelser fra den amerikanske efterretningstjeneste CIA. En aftroppet, anonym,
KGB-officer oplyste i CIA's hemmelige informationsorgan 'Studies in
Intelligence' at residenterne hvert år skulle udarbejde planer for infiltration af
politiske partier, regeringsorganer og nyhedsmedier samt rekruttering af agenter.
Men sædvanligvis var op$ldelse af disse planer "umulígt". Det betød, at
"dusinvis" af agenter hvert år i november og december hastigt blev godkendt, så

man for ledelsen kunne demonstrere større succes end året før. De udsendte
opffldte "produktionsmå|" gennem forfalskning af bl.a. kontakters status og
indholdet i samtaler, jf. ekstrakt 1,s.224. Denne ClA-kilde bekræftede således et

Slde 66



L=TT

28s

286

287

interview, som Fleming Rose foretog for Berlingske Tidende med Ljubimov. Heri
oplyses, at KGB-kolonien i København sidst på året skrev rapporter, som var
"rene Potemkinkulisser", så hovedkvarteret kunne stilles tilfreds, jf. ekstrakt 2, s.

351.

KGB-veteranen Sergej Tretjakov har i sit erindringsværk adskillige eksempler på

agenter, som slet ikke anede, at de var agenter og derfor blev noget overraskede,
da de fik en ny føringsofficer, der ikke kendte til falskneriet. Han kaldte det
'Agatha Christie rekruttering', fordi agenterne helt var et produkt af KGB-
officerens fantasi, jf. ekstrakt 2, s. 473. Oleg Kalugin har oplevet KGB's
aktiviteter både ude i marken og fra en topstilling. I 60'erne var han stationeret i
USA. I 1974 blev han udnævnt til general og chef for kontraspionagen i Første
Hoveddirektorat, som varetog en del af spionagen mod udlandet. Det var, skrev
han, "typisk", at KGB-officerer overdrev værdien af deres kontakter, og han gav
eksempler pä, at KGB-officerer stak penge, som skulle gå til agenter, i egen

lomme. Med sin erfaring ved Kalugin, da han senere sad i hovedkvarteret i
generalsuniform, at indberetningerne fra de udsendte i vidt omfang bestod af
"halvbagte ínformatíoner, rygter, gamle kællingers þrtællinger", jf. ekstrakt 2, s.

390.

Den tidligere KGB-major Yuri Shvets bidrog med både et interview I Washington
Post og et erindringsværk. 'Forstillelse', skrev han, er et nøgleord til forståelse af
KGB-officerers aktivitet, idet tjenesten var blevet til "et teaterþr det obsurde",
hvor faktiske handlinger mistede deres betydning og produktion af tilsyneladende
vigtige papirer blev det vigtigste, jf. ekstrakt 2, s.392-393. "Indflydelsesagenter
var lettest at þrfalske", sagde Shvets. "Arbejde med vestlige fredsbevægelser var
paradis þr den udsendte KGB-fficer. Det var folk, som havde deres egen

dagsorden og arbejdede på eget initiativ, men KGB-fficeren kunne hævde, at de

fulgte hans instrukser", jf . ekstrakt 2, s. 387 .

Den tidligere KGB-chef i Danmark Ljubimov er af adskillige danske medier
blevet anset for så troværdig, at de både før og efter Ekstra Blads-affæren i 1992
har bragt store interviews med ham, jf. ekstrakt l, s. 319 og 321-323.
Troværdigheden bygger på, at han var en af de førende tidligere KGB-officerer,
der i sovjetiske medier i glasnost-perioden kritiserede KGB. Sammen med
Kalugin kaldtes han af Gordiejvskij og Christopher Andrew for de to "bedst

begavede radikale lcritikere" af den daværende KGB-leder Vladimir Krjutjkov, jf.
ekstrakt l, s. 318. I sine interviews med danske journalister har Ljubimov
beskrevet, hvordan residenturet i København og KGB-residenturer generelt
overdrev deres bedrifter i forfalskede indberetninger. Men han har også oplyst, at
han selv bl.a. leverede store summer til Danmarks Kommunistiske Parti og

Slde 67



L=TT

288

289

290

anangerede besøg i Moskva for Socialdemokratiet, jf. ekstrakt 2, s.418 o9432-
433.

Kendskab til den udbredte konuption i KGB satte sig klare spor både i
journalistik og forskning. To sovjetiske journalister med speciale i
efterretningstjenester, Natasja Gevorkjan fra 'Moscow News' og Jurij
Sjdekotjikhin fra 'Literaturnaja Gazeta', kunne i 1992 berette, at der er "mange"
eksempler på, at udsendte officerer bedrog hovedkvaneret med keativ bogføring,
idet penge til agenter var endt i deres egne lommer. De advarede desuden

samstemmende imod at fæste for stor lid til indholdet i KGB's arkiver, jf. ekstrakt
2, s.369.

Det mest omfattende forskningsværk angående KGB's aktiviteter i udlandet
bygger på KGB-dokumenter, som arkivaren Vasilij Mitrokhin afskrev og
udsmuglede. Det er publiceret i to værker på samlet 1400 sider i samarbejde med

efterretningshistorikeren Christopher Andrews. Forfatterne gør i både forordet og
selve teksten opmærksom på, at materialet har begrænset værdi. I forordet står

således: "Det er også vigtigt, at selv når KGB rettede sin opmærksomhed mod
bestemte personer og de måske Jìk kodenavne, så er det ikke ensbetydende med, at
de navngivne personer var bevidste agenter eller kilder - eller at de blot var
opmærkomme på, at de var udvalgt til reltruttering eller operationer med henblik
på politisk indflydelse. Desuden betyder den kendsgerning, at en person har givet
siøtte til et standpunkt, som var favorabelt for Soujetunionen, ikke nødvendígvis,
at denne person var agent eller indflydelsesagentþr KGB", jf. ekstrakt 2,s.423.

Overdrevne påstande i indberetninger fra KGB-officerer i udlandet er ikke den

eneste begrænsning i Mihokhin-arkivets kildeværdi. Det bygger især på

meddelelser fra KGB's hovedkvarter til Politburoet og Udenrigsministeriet, hvor
ekstra overdrevne påstande også er sandsynlige. Dertil kommer, at Mitrokhin-
arkivet består af håndskrevne notater, som efter udsmugling til Storbritannien er
blevet maskinskevet. Kun de maskinskrevne kopier er tilgængelige. Mitrokhin
har selv sagt, at han havde hastværk, da han kopierede, og at hans personlige

følelser kan have farvet referaterne. To akademiske institutioner har givet adgang

til Mitrokhin-dokumenter. Begge med anmærkning om, at der er begrænsninger i
kildeværdien, jf. ekstrakt 2,s.444 og694.

Mitrokhin-arkivets begrænsninger fremgår af de to tekststumper, der er fremlagt
efter, at et hold under ledelse af Bent Jensen i januar 2015 besøgte arkivet på

Churchill College i Cambridge. I lyset af Bent Jensens påstande er det
bemærkelsesværdigt, at tekststumperne udgør hele resultatet af dette initiativ.
Tekststumpen i ekstrakt l, s. 108, knytter ikke Jørgen Dragsdahls til udbredelse af

291

Sldê 68



L =TT

292

293

294

FM 30-318. Vassilij Mitrokhins og Christopher Andrews værker omtalt i pkt.
288, gentager ikke påstanden itekststumpen om, at FM 30-3lB skulle være
fremstillet af KGB. Det skyldes sandsynligvist kildekritiske forhold. f)en anden
tekststump medtaget i ekstrakt l, s. 106, handler tilsyneladende om Jørgen
Dragsdahl, men der står ikke, at han af KGB blev anset for agent. Det er sagens

eneste bilag, som angiveligt gengiver dokumenter fra KGB's hovedkvarter, og
hævder altså ikke, at Dragsdahl skulle have været KGB-agent.

Ad ß) Jørgen Dragsdahl var end ikke sigfet

Da Bent Jensen skrev artiklen i Jyllands-Posten l4ll-07 vidste han fra den
udtrykkelige angivelse herom i bilag P/9, at Jørgen Dragsdahl end ikke havde
været sigtet af PET, og at samtalen 20/3-86 af PET blev gennemført for at give
Jørgen Dragsdahl en advarsel om, at han ifølge PET havde været i'grâ,zone'.
Bent Jensen vidste altså ved arbejdet med den ældre PET-dokumentation, at PET
som sin konklusion mente, at Jørgen Dragsdahl ikke havde overtrådt straffelovens

$ 108.

Et af de fuldigste og samtidig bærende emner i Bent Jensens artikel i Jyllands-
Posten l4/l-07 var Bent Jensens grundløse antagelse om, at PET i 1985 havde
ønsket at rejse tiltale mod Jørgen Dragsdahl, men var blevet forhindret heri fra
politisk side. En bonus pater-historikeren ville fra medieomtalen i forbindelse
med Per Larsens udtalelser i Ekstra Bladet 6/l-92 vide, at de tidligere
justitsministre Nathalie Lind, Henning Rasmussen, Ole Espersen og Erik Ninn-
Hansen samt forsvarsminister Poul Søgaard alle afuiste at have været involveret i
tiltaleafgørelsen, jf. pkt. 154. Bent Jensens kilder var tilsyneladende livlig fantasi
hos professoren og måske misforståelse af referat af Ekstrabladsjournalist Jacob
Andersens interview af Erik Ninn-Hansen i udgivelsen 'De røde spioner', jf. pkt.
158. Efter artiklen i Jyllands-Posten l4/l-07 forsøgte Bent Jensen i sine
kommentarer af 9/3-10 til PET-Kommissionens bind 13 også at finde støtte for
det dramatiske synspunkt gennem en åbenbar overfortolkning af bilag P/16, jf.
pkt. 156.

Poul Schlüter, Uffe Ellemann-Jensen og Per Larsen afkræftede alle over for PET-
Kommissionen rigtigheden af Bent Jensens udsagn, jf. pkt. 155. En bonus pater-
historiker ville aldrig uden solide kilder have fremsat påstande om politisk
magtmisbrug begået af betydende personer, der stadig var i live. En bonus pater-
historiker ville have gennemført interviews med de stadig levende ministre og
andre relevante personer involveret i behandlingen i Regeringens
Sikkerhedsudvalg i 1985. Sådan som PET-Kommissionen gjorde det. Bent Jensen

kunne dog som det mindste have ringet til Fer Larsen, før han skrev sine artikler.

Slde 69



L =TT

29s

296

297

298

Spørgsmålet om eventuel politisk omgørelse af tiltaleafgørelsen ville af en bonus
pater-historiker have været belyst særlig grundigt, da besvarelsen af dette
spørgsmål ville være afgørende for, om PET kunne siges at mene, at Jørgen
Dragsdahl var agent i strafferetlig forstand, og det aftegnede tydeligt, at PET
indtil afgørelsen af tiltalespørgsmålet som følge af efterforskningsskridtene
mistænkte Jørgen Dragsdahl for at have overtrådt straffelovens $ 108. Efter bilag
P/9 og indstillingen af efterforskningen ganske kort tid efter, kunne en bonus
pater-historiker ikke mene, at PET fortsat som institution mistænkte Jørgen
Dragsdahl for agentvirksomhed.

Subjektive betragtninger om agentbetegnelserne

Agentbetegnelser hos KGB

12007 ville en bonus pater-historiker have forstået, atJørgen Dragsdahl ikke som
sket i navnlig udsagn 1,7,9 og12 retvisende kunne siges at have været KGB-
agent i KGB's forstand, blot fordi Jørgen Dragsdahl ifølge Gordijevskij-
materialet efter indberetninger fra residenturet til centeret, eventuelt måtte være
blevet optaget i agentindekset. Det var i 2007 tydeligt, at Gordijevskijs
andenhåndsviden i bedste fald var usikker.

Allerede i 1978 var PET via en samarbejdende, udenlandsk efterretningstjeneste
blevet klar over, at personer af KGB kunne risikere at blive betegnet som KGB-
agent alene som følge af internt, bureaukratisk spil i KGB. Anledningen var en
orientering af statsminister Anker Jørgensen, jf. ekstrakt 2, s. 567. PET-
Kommissionen sammenfattede i den anledning: "Det bør dog indledningsvis
nævnes, at PET-ledelsen siden 1978 har været fuldt ud orienteret om, at danske
statsborgeres vilje til samarbejde med KGB ofte blev overdrevel i KGB's
indberetninger. I 1978 blev PET giort opmærksom på problemet i þrbindelse
med et udkast til en orienterende slcrivelse til statsmínister Anker Jørgensen."

En bonus pater-historiker ville have konstateret, at PET's egen efterforskning fra
1983-86 ikke havde ført nyt i forhold til, hvad der fremgik af bilag P/5, der
udgjorde grundlaget for opstarten af efterforskningen.

PET-Kommissionens medlemmer fremdrog i notat af 12/4-10 om netop KGB's
betegnelse af Jørgen Dragsdahl, at PET's ledelse i 1992 i anledning af
Ekstrabladssagen havde udarbejdet et notat, hvoraf det fremgår: "Det er både
PET's og GORDIJEVSKI's vurdering, at KGB-residenturet i sin rapportering

299

Sld€ 70



L =TT

300

301

302

303

304

fremstod mere dynamisk og effektiv, end der var dælming.for", jf. ekstrakt 2, s.

6s0.

Agentbetegnelser i PET-dokumenter

Bent Jensen gør gældende, at han med udsagnene navnlig i udsagn 1,7, 8, 12 og
25 om, at Jørgen Dragsdahl ifølge PET var agent ikke tog stilling til, om Jørgen
Dragsdahl havde overtrådt straffeloven, men blot at PET opfattede Jørgen
Dragsdahl som påvirkningsagent.

Med undtagelse af bilag P/18 er der tale om dokumenter, hvori Jørgen Dragsdahl
betegnedes som agent, udarbejdet i PET, mens PET efterforskede Jørgen
Dragsdahl for at have overtrådt straffelovens $ 108. Dette gør det i sig selv
besynderligt at udsondre en agentbetegnelse i sproglig forstand for en
statsinstitution underlagt legalitetsprincippet.

Bent Jensen påberåber sig navnlig betegnelserne afJørgen Dragsdahl som agent i
bilagene P/9,P/l3,Pll4,P/16 og P/I8 til støtte for, at hans udsagn var berettiget.
Alle bilagene er udarbejdet, mens Henning Fode var PET-chef, og der kan således
ikke efter Henning Fodes forklaring for landsretten, jf. pkt. 62, være tvivl om, at
PET som institution ikke på tidspunkterne for udarbejdelsen af dokumenterne
anså Jørgen Dragsdahl for at være agent. Det ville Bent Jensen også have füet
oplyse af PET, hvis han havde spurgt, herunder fordi PET sondrer mellem den
enkelte medarbejderes ansvar for dokumenters indhold og tjenestens
institutionelle holdning.

I lyset af sin viden om, at PET 2013-86 reelt afsluttede sagen med advarslen om
'gràzone' og Hanne Bech Hansens udtalelser til medierne i 1992, ville en bonus
pater-historiker efter den sproglige og faglige kvalitet af de dokumenter, hvori
agentbetegnelserne indgik, have forstået, at betegnelserne ikke var udtryk for
institutionelle vurderinger fra PET's side, men måtte være sagsbehandlernes
personlige indstillinger under efterforskningen.

Bent Jensen forklarede i landsretten, s. 19: "PETs notater og referater er
naturligvis udarbejdet af en medarbejder. Der er tale om autentiske og færdige
dokumenter, som var dateret og uden lcritiske bemærkninger. Ud fra en
kildekritisk vurdering betragtede han dohtmenternes indhold som udtryk for
PET's opfattelse". Henset til medarbejdernes frisprog må det undre, hvis Bent
Jensen efter en kildekritisk tilgang troede, at vurderingerne var udtryk for PET's
institutionelle vurderinger: Bilag P/3: "DRAGSDAHL's þrhold til kvinder synes

S¡d€ 71



L =TT

305

306

lidt forvirret, ídet han har en fast pige', amerikaneren April Young LORRAINE
þosiddende i Danmark), en thailandsk massagepige - som han giver udtrykþr at
være forelsket i og samtidig den soujetiske lra VOLKOVA, som han efier alt at
dømme skal giftes med til oktober 1983. Også IM elsker han højt",jf. ekstrakt 1.

s. 248; bilag P/28: "Fra at være en politisk særdeles aktiv mand, er det
konstateret - blandt andel via teleþnaflytningen - at D er en person, der ikke er i
stand til at træffe en beslutning angående sine egne personlige problemer
Iængere, uden først at have konsulteret familie og venner" og "Alt i alt må D þr
så vidl angår hans egen person, sin egen tilværelse betegnes som en ynkelig
ubeslutsom person, der ikke har mands mod og hjerte til for elæempel at gøre IRA
klart, at nu må det være slut. Han giver efter for alle IRA's lunefuldheder og
indfald", jf. ekstrakt l. s. 261; bilag P/9: "D var i denne periode syg af
þrelskelse ", jf. byretten, s. 45; og bilag PllS: "Han nærede ubændigt had til den
ømerikanske regering og brugte sit journalistiske arbejde til udgdelser mod
USA" og "Det skal erindres, at journalisten på dette tidspunkt ikke var en hr.
hvemsomhelst", jf. byretten. s.46 o947.

Bortset fra, at Bent Jensen ikke havde bilagene, da han skrev artiklerne i2007,jf.
pkt. 264, kunne ingen af beskrivelserne i bilag P/13, P/14 og P/16 med nogen
rimelighed begrunde en aþrelse om at rejse tiltale mod Jørgen Dragsdahl efter
straffelovens $ 108. Der er tydeligvist tale om juridisk ukyndige konklusioner.

Der erindres om, at kriminalassistenterne i bilag P/13 fejlagtigt antog, at KGB i
1978 havde betegnet Jørgen Dragsdahl STOT, at kriminalassistenterne i bilag
P/13 afslørede beskeden strafferetlig kompetence ved anvendelsen af udtrykket
"fortsæt", at kriminalassistenterne i bilag P/14 forkert skrev, at Katerinkin og
Jørgen Dragsdahl skulle have afholdt "hemmelige møder i december 1982", at
kriminalassistenterne i bilag P/14 uden dækning i efterforskningen anførte, at
Katerinkin og Jørgen Dragsdahl skulle være "mødtes i mindre byer på Sjælland,
som for eksempel Næstved og Holbæk", at kriminalassistenterne i bilag P/14
kopierede PET's analyse i bilag Pl2 af 2618-82, men opfandt en ny konklusion til
skade for Jørgen Dragsdahl, og at kriminalassistenterne kritisabelt bortså fra
PET's skribentanalyse ibilag Pl24 af l5l10-83. Disse fejl ville en bonus pater-
historier have opdaget og reflekteret over.

Rigtigheden af, at en bonus pater-historiker ville have forstået, at dokumenterne
ikke afspejlede PET's institutionelle vurderinger, underbygges klart af
oplysningerne fra PET-Kommissionens medlemmer i notat af l2l4-10 om, at det
for den, der arbejdede med PET's arkiver, var tydeligt, at der ikke sjældent var
uenigheder mellem sagsbehandlerne og juristerne, at sagsbehandlerne "ofte" pä

307

Slde 72



I- =TT

308

309

310

3ll

skrift gav udtryk for straffelovsovertrædelser, og at sagsbehandlerne ikke fik mere
viden end nødvendigt om PET-ledelsens beslutninger, jf. pkt. 61.

At en bonus pater-historiker ikke ville have nået Bent Jensens konklusioner
dokumenteres ved, at hverken PET-Kommissionen (med dennes brede historiske
kompetence) eller DllS-udrederne nåede samme konklusioner som Bent Jensen.
Bent Jensen nåede sine konklusioner ved med pincet at finde netop de udsagn, der
passede ind i Bent Jensens på forhånd fasttømrede virkelighedsopfattelse. Steen
Andersens udsagn i sin anmeldelse i Weekendavisen af Hans Davidsen Nielsens
bog om Den kolde Krig er også betegnende,jf. ekstrakt 2. s. 503.

Bortset fra, at Bent Jensen ikke i 2007 kendte til Ole Stig Andersens og Niels
Schmidts holdninger udtrykt ved de under sagen afgivne vidneforklaringer, så var
begge da fratrådt fra PET før de begivenheder i 1985 og 1986, der var
hovedgenstanden for Bent Jensens opmærksomhed i artiklen af l4/l-07 i
Jyllands-Posten. Dette ville en bonus pater-historiker have reflekteret over under
skrivningen af artiklen, hvis han havde haft denne viden.

Behandlingen i Regeringens Sikkerhedsudvalg i 1985

Bortset fra at Bent Jensen ikke havde bilagene, da han skrev artikleme i 2007, jf .
pkt. 264, ville en bonus pater-historiker efter gennemgang af det overordnede
bilag P/10 have forståeto at anvendelsen af betegnelsen af agent om Jørgen
Dragsdahl i overensstemmelse med den naturlige sproglige forståelse af bilag
P/10 skyldtes, at han ifølge PET's oplysninger var betegnet som sådan af KGB.
Bonus pater-historikeren ville i 2007 forstå, at der derfor ikke kunne drages
slutninger om, at Jørgen Dragsdahl udøvede agentvirksomhed på grundlag af
denne dokumentation udarbejdet med et andet formåI, nemlig udvisning af KGB-
agenter, navnlig ikke når historikeren i 2007 var klar over, at der ikke kunne
fæstnes lid til indberetningerne fra residenturet til centeret, jf. pkt. 5l-57 og28l-
290.

Det ville for bonus pater-historikeren have været særligt tydeligt, at angivelserne i
bilag P/10 ikke kunne tages til indtægt for at være PET's institutionelle
bedømmelse af Jørgen Dragsdahl, hvis historikeren samtidig læste bilag P/13 og
bilag P/14, hvori PET-medarbejdere vurderede, at Jørgen Dragsdahl havde
overtrådt straffelovens $ 108. Hvis PET institutionelt havde anset Jørgen
Dragsdahl for at have overtrådt straffelovens $ 108, ville der naturligt have været
beslutninger om iværksættelse af retlige skridt over for Jørgen Dragsdahl i form
af sigtelse eller tiltale i forbindelse med udvisningerne af KGB-officererne i 1985.

Slde 73



L =TT

3t2

313

314

Det blev der ikke, tværtimod indstilledes efterforskningen af Jørgen Dragsdahl i
kølvandet på udvisningsaffæren efter eksfiltreringen af Gordijevskij. I tråd med
disse ræsonnementer, antog Bent Jensen fejlagti$ i Jyllands-Posten l4l1-07, at
PET i 1985 havde ønsket at tiltale Jørgen Dragsdahl, men var blevet forhindret
heri fra politisk hold.

Modtagelse af penge fra KGB

Det er i bilagene P/17, if . byretten, s. 40, anført, at Jørgen Dragsdahl ifølge KGB
skulle have modtaget penge fra KGB. Hvis PET kunne sandsynligøre, at Jørgen
Dragsdahl havde modtaget penge fra KGB, ville det være et særdeles tungvejende
bevis for, at Jørgen Dragsdahl havde overtrådt straffelovens $ 108. En bonus
pater-historiker ville i lyset af aþrelsen om ikke at rejse tiltale, Iørgen
Dragsdahls bestemte bestridelse heraf under samtalen 2013-86 og Ljubimovs
benægtelse af, at der af KGB skulle have været udbetalt penge til Jørgen
Dragsdahl, have været klar over, at dette ikke kunne lægges til grund.

Samtalen 2013-86 hos PET

Bilag P/9 spillede tydeligvist en stor rolle for Bent Jensen under tilblivelsen af
artiklen l4/l-07. Bilag P/9 satte som eneste bilag væsentlige, entydige aftryk i
artiklen.

Bent Jensen skamred bilagP/9 (byretten, s. 4l-46) i artiklen l4/l-07,jf. ekstrakt
2, s. 489: "Dragsdahl indrømmede (her understregeQ nu, at et af hans møder",
"Senere indrømmede (her understreget) han også", 'foreholdt ham oplysningen

fra Gordijevskij om endnu et møde i Wien i efteråret 1982, måtte Dragsdahl også
belcræfre dette (her understreget) ", "Da PET derpå afslørede kendskabet til mødet
på Farum station, måtte han indrømme (her understreget) ", "y1þ!k (her
understreget) Dragsdahl alle Gordijevskijs oplysninger med undtagelse af
oplysningen om pengene, han shile haveJäet i USA." og "Han sled imidlertid qf
(her understreget), når det drejede sig om indholdet af møderne med skirtende
KGB-fficerer ved at hævde, at han intet htnne huske." Ingen bonus pater
historiker ville have 'gengivet' bilag P/9 sådan. Jørgen Dragsdahl gav ikke
indrømmelser, men gav i bilag P/9 forklaringer.

En bonus pater-historiker ville ikke, sådan som Bent Jensen giorde det i 2007,
have omskrevet"Personligt tror" i bilag P/9 (udsagn 7) til "PET mente", men
ville tværtimod have reflekteret over betydningen af, at det anførte vurderende
afsnit fandtes i den subjektive del af dokumentet med referentens vurdering, og at

3ls

Sld€ 74



L =TT

316

3t7

3r8

referenten tilsyneladende tilmed udtrykkeligt fandt behov for at understrege, at
vurderingen var hans "personlíg".

Bent Jensen anførle i udsagn 6, at det var referentens vurdering, at Jørgen
Dragsdahl skulle være gået videre i sit samarbejde med KGB, end han ville.
Læsning af bilag P/9 viser, at det, referenten vurderede, var, at det var i relationen
til 'ljebotok, at Jørgen Dragsdahl skulle være gået videre, end han ville. En bonus
pater-historiker ville ikke have omskrevet'ljebotok til KGB, og historikeren ville
have reflekteret over karakteren af relationen mellem Jørgen Dragsdahl og
'ljebotok og hurtigt have identificeret, at der ikke kunne have været tale om en
mere omfattende relation, da Tjebotok og Jørgen Dragsdahl kun kortvarigt var i
Danmark samtidigt, jf. pkt. 43, hvilket Bent Jensen også erfarede i Jørgen
Dragsdahls genmæle efter medieansvarsloven i Ekstra Bladet l5/ll-92, jf.
ekstrakt 2, s. 385. En bonus pater-historiker ville have forstået, at PET-
medarbejderens subjektive bemærkning ikke hvilede på grundighed, og bonus
pater-historikeren ville derfor ikke have misbrugt det anførte skriftsted i bilag P/9,
sådan som Bent Jensen gjorde det.

I landsretten, s. 6, forklarede Bent Jensen, at af en afdelingschef skulle være
pâføri kritiske kommentarer på et eksemplar af bilag P/9, , fordi denne skulle have
ment, at "Mikael Lyngbo havde været þr venlig i sin 'aJhøring' af Jørgen
Dragsdahl". Bemærkningerne er ikke som forklaret af Bent Jensen pãført bilag
P/9 vedrørende samtalen 20/3-86 indkaldt til af PET, men derimod på referatet af
mødet 9/7-85 initieret af Jørgen Dragsdahl selv, således som det fremgår af PET-
kommissionens beretning, bind 13, s. 169, note 179, jf. ekstrakt 2, s.587. Det er
også forkert, at de kritiske bemærkninger skulle være påført af en afdelingschef,
således forklarede Mikael Lyngbo i landsretten, s. 5: "Da han nogle måneder
senere bad om at ft referatet frem igen, kunne han konstatere, at referatet var
blevet þrsynet med blyantspåtegninger. Han opfattede det som et 'rebelsk

indslag'fra en lcriminalassistent, og han valgte at overhøre lcritikken". En bonus
pater-historiker ville ikke uden kilder have draget den konklusion, som Bent
Jensen gjorde.

En bonus pater-historiker ville forinden fremsættelse af et så alvorligt udsagn som
udsagn 6 have reflekteret over, om Jørgen Dragsdahls virke som menings- og
påvirkningsagent, som beskrevet i Eksha Bladet, jf. ekstrakt 2, s.329-334, mâtte
have efterladt sig nogle spor i de af ham forfattede artikler. En bonus pater-
historiker med kendskab til mødereferaterne fra 1985 og mødereferatet fra20/3-
86, jf. byretten, s. 4l-46, ville have noteret sig, at Ekstra Bladets omtale af
ljebotoks indfangning af Jørgen Dragsdahlog medvirken til fodring af ham måtte
tilskrives en erindringsforskydning hos Gordijevskij. For Tjebotoks første møde

Slde 75



L =TT

319

320

med Jørgen Dragsdahl fandt sted i februar 1976, ogJørgen Dragsdahl udrejste til
USA 17/7-76, var'ljebotoks ærinder at forlokke Jørgen Dragsdahl til " at samle
en lille gruppe I omlcring sig J til at arbejde med disse ting", jf . ekstrakt I , s. 280.

Med til vished grænsende sandsynlighed ville en bonus pater-historiker have

relateret Ekstra Blads-aniklerne til forløbet efter'ljebotoks udrejse l/8-77, som
indledt ved Ljubimovs første møde med Jørgen Dragsdahl i efteråret 1978,

hvorunder Ljubimov 'foreslog DRAGSDAHL at læse bestemte artikler, som han

þreviste ham, at lade sig inspírere af dem og eventuelt bringe dem i avisen.

DRAGSDAL afviste dette ",jf. ekstrakt l, s. 281. Gordijevskijs oplysninger til
Ekstra Bladet er sikkert afgivet i god tro, men Gordijevskijs oplysninger om
forløbet er udelukkende baseret på andenhåndsviden, hvorved Gordijevskij er
blevet førtbag lyset, således som det fremgår af Dagbladet (NO) 8/2-97, jf. pkt.
54.

Særligt for Bent Jensen gælder det, at han af Jørgen Dragsdahls genmæle efter
medieansvarsloven i Ekstra Bladet l5lll-92 burde have været klar over, at

Gordijevskij ikke havde ret i sin antagelse om'ljebotoks indflydelse i 1976, for
"På dette tidspunkt beskæftigede Dragsdahl sig hverken med sikkerhedspolitik
eller dansk politik", jf. ekstrakt 2, s. 385.

Farum-mødet var eneste obseruation

En bonus pater-historiker med kenskab til bilag P/9 ville ved læsning af bilag P/3

og bilag Pl4 have været klar over, at PET reelt kun observerede ét møde, der
dengang kunne fremstå som konspirativt, nemlig mødet på Farum-station, og
bonus pater-historikeren ville reflektere over betydningen af, at denne ene

observation var den eneste, der kom ud af den omfattende efterforskning over
mere end tre år med telefonaflytninger og observationer samt brevspærring i dog
blot tre måneder.

En bonus pater-historier ville gennem læsning af DllS-udredernes da

offentliggjorte interview med Jørgen Dragsdahl have forstået, at der ikke reelt var
noget mistænkeligt ved Farum-mødet, jf. ekstrakt 2, s.452.

Bent Jensens kildeangivelser

Bent Jensen forklarede i landsretten, s. 20, om sine hovedkildert "De to
hovedkilder, som han har bygget sin opfattelse på, var Forsvarets
Efterretningstjeneste og PET. Herudover har han anvendt inþrmationer fra

321

322

323

Slde 76



L =TT

324

325

326

Gordijevskij og Udenrigsministeriet. Han har også anvendt US Inþrmation
Agency, der er en amerikansk institution, og man måþrmode, at denne institution
også gjorde sig sine egne overvejelser". Forklaringen svarede i det væsentlige til
Bent Jensens påstande i hans notat om Jørgen Dragsdahls journalistik, hvor han
dog ikke nævnte Udenrigsministeriet, men til gengæld omtalte Mitrokin
sammmen med Gordijevskij.

Angivelsen af FET som kilde har ingen støtte i sagen. Der er ikke af Bent Jensen
fremlagt eller påberåbt bilag udarbejdet af FET, bortset fra ñ sider fra SIK-NYT .

FET er kun fra tid til anden blev orienteret om forløbet af PET's efterforskning,
således som forklaret af Per Larsen i landsretten, s. 58: "PET havde kontakt med
Forsvarets Efterretningstjeneste, og í forbindelse med oplysningerne .fra
Gordijevskij og oprettelsen af operationssagen blev Forsvarets
Efterretningstjeneste briefet" og Mikael Lyngbo i landsretten, s. 67: "Med hensyn
til referat af møde den 15. august 1985 med þrsvarets efieretningstjeneste
(P/29) kan han ikke eríndre, om þrsvarets efieruetningstjeneste blev orienteret
herom, men det var ham der generelt havde kontakt med þrsvarets
efterretningstjeneste. Han kan ikke huske þrmålet med mødet. Generelt var der
en lille lereds hos forsvarets efiewetningstjeneste, som var bekendt med
Gordijevskij-materialet og Jørgen Dragsdahls operationssag. "

Gordijevskij havde som påvist kun andenhånds viden om Jørgen Dragsdahl, jf
pkt.48-50.

Angivelsen af Udenrigsministeriet som kilde har ingen støtte i sagen. Der er ikke
af Bent Jensen fremlagt eller påberåbt bilag udarbejdet af Udenrigsministeriet
overhovedet. Det er forkert, at US Information Agency efter egne overvejelser
skulle have konkluderet, at Jørgen Dragsdahl var påvirkningsagent. Som følge af
omtalen i Bent Jensens notat udarbejdet til brug for retssagen tilvejebragte Jørgen
Dragsdahl dokumentet 'Soviet Active Measures in the 'Post-Cold War' Era 1988-
l99l' fra US Information Agency. US Information Agency havde tydeligvist ikke
gjort sig, hvad der i sammenhængen af en bonus pater-historiker retvisende kunne
betegnes som egne overvejelser, efter som dokumentets omtale af Jøtgen
Dragsdahl i det hele var baseret på gengivelse af avisartikler fra Ekstrabladet, jf.
ekstrakt 2,s.382-383.

slde77



L=TT

327

328

329

330

UDSAGNENE OMFATTES IKKE AF EVENTUEL UDVIDET
YTRINGSFRIHEI)

Artiklen l4ll-07 var i strid med Bent Jensens tavshedspligtpålæg

De æreskrænkende sigtelser for agentvirksomhed af Bent Jensen er fremsat i strid
med god forskningsskik allerede fordi, disse udsagn blev fremsat i strid med det
tavshedspligtpàlæg, som Bent Jensen havde tiltrådt som vilkår for som forsker at
fìi adgang til PET's arkiver.

Justitsministeriet afgjorde 6/12-07, at Bent Jensen havde handlet i strid med sin
tavshedspligt, da han i Jyllands-Posten l4ll-07 anførte, "at PET anså Jørgen
Dragsdahl for at v@re KGB-agent. " Justitsministeriet traf afgørelsen ud fra en
konkret vurdering efter straffelovens $ 152 og forvaltningslovens ç27 i lyset af
betragtningerne i forarbejderne til loven om PET-kommission om hensynet til
personer nævnt i PET's arkiver, jf. ekstrakt 2, s. 539-542. Bent Jensen indbragte
ikke Justitsm in isteriets afgøre lse for domstolene.

Bent Jensen oplyste i Jyllands-Posten l9ll-07, athan l2/l-07 var blevet ringet op
af en vicepolitimester fra PET, der havde giort ham opmærksom på, at han
risikerede en politianmeldelse for overtrædelse af straffelovens $ 152 og
forvaltningslovens $ 27, og at samarbejdet med PET ville blive afbrudt, hvis
Jyllands-Posten bragte artiklen "De kaldte ham nr. 1". Senere oplyste Bent
Jensen, at han af vicepolitimesteren var blevet opfordret til at trække artiklen
tilbage, fordi han "var i þrd med at offentliggøre oplysninger, som jeg ikke
havde ret til at offentliggøre." Bent Jensens forklaring på, hvorfor han alligevel
fik artiklen bragt lyder: "Hele tre gange tidligere havde statslige instanser og
politiske hensyn þrhindret, at Dragsdahls meriter blev offentligt belyst. I
1980erne af en borgerlig justitsminister, derpå i 1990erne en socialdemolcratisk
ditto og þr to år siden den statslige institution DIIS. Det skulle ikke lykkes en

fierde gang", jf. ekstrakt 2, s.498-499.

Det er skærpende, at Bent Jensen forud for offentliggørelsen af artiklen l4/l-07
havde fïlet henstilling fra PET om ikke at offentliggøre den, fordi den indeholdt
oplysninger om Jørgen Dragsdahl omfattet af forvaltningslovens $ 27.

Det er også skærpende, at Bent Jensen efter 30/l-07 at have modtaget skriftlig
kritik fra PET alligevel fortsatte med at udbrede usande sigtelser mod Jørgen
Dragsdahl for agentvirksomhed, jf. ekstrakt 2, s. 528.

331

Slde 78



L=]-T

332

JJJ

334

335

336

Bent Jensens artikler minder ikke om forskning

Ingen videnskabelig publicering

De æreskrænkede sigtelser fremsattes ikke i anerkendte videnskabelige
publikationer med de hermed forbundne reviews. Sigtelserne hvilede heller ikke
på publicerede videnskabelige artikler.

Bent Jensen anvendte uvidenskabelig sprogbrug og stil

Bent Jensens subjektive sprogbrug i artiklerne giver ikke mindelser om, at
udsagnene skulle være udtryk for afrapportering af forskningsresultater, hvilket
kan illustreres med to eksempler fra Bent Jensens avisartikler:

Ex l: I Jyllands-Posten 14ll-07 beskrev Bent Jensen Jørgen Dragsdahls møde
med Minin i Wien således "som Dragsdahl måtte vedgå, fandt sted i l(ien, hvor i
øvrigt også den norske spion Arne Treholt mødets med sin KGB-føringsoficer".
Misbruget af Arne Treholt garneret med anvendelsen af "sin" taler for sig selv.
Bent Jensen gentog i Information 3/5-08 sammenligningen af Jørgen Dragsdahl
med Arne Treholt.

Derefter omtalte Bent Jensen samtalen 20/3-86, hvorved sagen reelt afsluttedes
for PET's vedkommende: "I marts 1986 blev Dragsdahl imidlertid tilsagt til en
ny samtale med PET's chef." Mødet 20/3-86 var det første, som Jørgen Dragsdahl
tilsagdes til af PET, og det var ikke med PET's chef. Jørgen Dragsdahl var ikke
tilsagt til samtalerne i 1985. De kom i stand på Jørgen Dragsdahls foranledning.

Ex 2: I Jyllands-Posten 26/l-07 indledte Bent Jensen med almindelig nedgørelse
af Jørgen Dragsdahl gennem farverig omtale af KGB-venskaber ved frokostborde
fulde af øl og vodka efterfulgt af oplysning om, at "systemlvitikeren og
videnskabsmanden Andrej Sahkarov" ifølge Jørgen Dragsdahl "ikke var i
besiddelse af samme dybe indsigt om Soujetunionen og international politik som
Dragsdahl selv - og dedor ikke rigtigt þrstod, hvad han talte om". Den
subjektive, farverige indledning skulle tydeligvist bruges til at nedgøre Jørgen
Dragsdahl og fä en almindelig læsers tankegang på sporet af agentvirksomhed.
Hertil kommer, at Jørgen Dragsdahl tværtimod i Ny Tid angreb fredsbevægelsen,
fordi den ikke forsvarede Sakharov, jf. ekstrakt 1, s.245-246. Artiklen ville have
været kendt af en bonus pater-historiker, fordi den var medtaget i 'Gensyn med
Den Kolde Krig'. Der er ingen tvivl om, at Bent Jensen kendte artiklen, for han
anmeldte'Gensyn med Den Kolde Krig' iJyllands-Posten.

Slde 79



L=TT

337

338

339

I samme artikel oplyste Bent Jensen dernæst, at Mitrokhin efter Den kolde Krig
havde redegiort for KGB's årlige desinformationskampagner over for Vesten. I
umiddelbar sammenhæng hermed skulle der ifølge Bent Jensen have været planer
offi, at "dansk presse skulle bidrage til bekæmpelsen øf soujetiske
systemlcritikere". Derefter sprang Bent Jensen til, at en unavngiven KGB-oberst i
anden sammenhæng skulle have sagt, at dette kun kunne betyde, at "KGB havde
"kontrollerede journalister" i de pågældende lande". Bent Jensen sammenskrev
således tre forskellige indbyrdes uafhængige oplysninger om KGB og
desinformation. Efter dette groft manipulerende patchwork var scenen sat til, at
Bent Jensen, som anført i indledning til artiklen, kunne vise, hvordan Jørgen
Dragsdahl bedrev desinformation i Information med kampagnejournalistik 'þd
b as is af fal s ke do kume n t er fre ms t il I e t af KG B " .

De æreskrænkende sigtelser er af Bent Jensen fremsat i strid med god
forskningsskik, fordi Bent Jensen i artiklerne fejlfortolkede og fordrejede sine
kilder, ligesom hans personlige holdninger og synspunkter præsenteredes på
måder, hvor det er vanskeligt at adskille dem fra tilsyneladende videnskabelige
funderede argumenter. Artiklerne er ensidige og tendentiøse og indeholder
adskillige insinuationer og helt udokumenterede antagelser, herunder om ministre
og andre politikeres gøren og laden. Bent Jensen omskrev i artiklerne kilder i en
for Jørgen Dragsdahl ugunstig retning og undlod at forholde sig kritisk til
kilderne, herunder elementære spørgsmål som betydningen af kronologi, formål
og ophavsmand. Bent Jensens artikler er tørlagte for nuancerede betragtninger om
Jørgen Dragsdahl.

Bent Jensen vidste, da han skrev artiklerne, at andre forskere i DllS-udredningen
var nået til et andet resultat end ham på grundlag af de samme kilder, som Bent
Jensen i 2007 baserede sine udsagn på. PET-kommissionen kom også i 2009 til
konklusioner uden slægtskab med Bent Jensens, og PET-kommissionen forholdt
sig udtrykkeligt til Bent Jensens artikler, jf. ekstrakt 2, s. 592, 594, 597 og 598.
DllS-udredningen og PET-Kommissionens beretning skaber formodning for, at
Bent Jensens usande æreskrænkende sigtelser ikke opfulder de for forskere
gældende norrner, herunder det skærpede dokumentations- og
forskningsmetodekrav. Begge autoritative udredninger blev til under medvirken
af habile historikere på højere fagligt niveau end Bent Jensens, og
afrapporteringen skete i en anderledes veldokumenteret form end Bent Jensens
subjektive, fej lbehæftede avisskriverier.

Der var tale om alvorlige sigtelser rettet mod en nulevende person, hvis fortsatte
virke som journalist ville blive umulig, efter at Bent Jensen som professor havde
fremsat sine æreskrænkende sigtelser i det offentlige rum.

340

Sldc ao



L=TT

341

342

343

344

Udsagnene angår kilder tilvejebragt af efterretningsdenester i en anden tid. Det
må også tillægges betydning, at Bent Jensen ved sin anvendelse af kilderne i al
fald burde have tillagt det betydning, at Jørgen Dragsdahl som journalist havde en
relevant professionel anledning til at gå i dialog med repræsentanter for andre
stater. Der var flere fejlkilder end ved sædvanlig historieforskning.

Bent Jensen vidste ved fremsættelsen af sigtelserne, at beslægtede spørgsmål var
ved at blive belyst af PET-kommissionen, der i 2007 var i gang med sin
undersøgelse på et grundigere og bredere grundlag, end det som Bent Jensen
havde. Han kunne som professor ikke være i tvivl om, at han udtalte sig om
faktuelle forhold, der krævede stor omhyggelighed.

RETSFØLGERNE

Mortifikation

Jørgen Dragsdahl har en anerkendelsesværdig, retlig interesse i at flå mortificeret
påstandene, hvis Højesteret ligesom byretten og landsretten finder, at påstandene
omfatter æreskrænkende sigtelser. Dette gælder også, hvis Højesteret som
landsretten måtte anse disse for straffri af hensyn til Bent Jensens ytringsfrihed.
Adgangen til mortifikation består selvstændigt ved siden af straf og godtgørelse.

Tortgodtgørelse

Som anført afRetten i Svendborg, s. 80, er krænkelserne afgrov karakter. De har
haft stor indflydelse pã Jørgen Dragsdahls liv, herunder mistede han sine
journalistiske opgaver i forlængelse af artiklerne, jf. byretten, s. 52. Der henvises
også til ekstrakt l, s.4-10, om selve processen

Straf

345 Bent Jensen bør straffes med dagbøder.

SAGSOMKOSTNINGER

Jørgen Dragsdahl blev ikke bevilget fri proces for hverken byretten og
landsretten. Jørgen Dragsdahl kan oplyse, at han ikke for hverken byretten eller
landsretten har aftroldt sagsomkostninger af egne midler.

346

Sld€ a1



L=TT

347 Den for ham etablerede støtteforening har kunnet dække omkostningerne for
byretten til advokat Henrik Holm Nielsen med kr. 800.000 ekskl. moms, hvilket
langt fra har svaret til omfanget af det udførte arbejde. Over for byretten oplystes
tidsforbrug pâ 1607 timer. Advokat Henrik Holm Nielsen har endnu intet afregnet
for landsretten. Over for landsretten oplystes tidsforbrug pã 1534 timer.

348 Jørgen Dragsdahl har (som Bent Jensen) fìlet fri proces for Højesteret.

Som følge af den til gunst for ham oprettede støtteforening har Bent Jensen ikke
selv afholdt de med retssagen forbundne sagsomkostninger.

350 Jørgen Dragsdahl er ikke momsregistreret.

20. april20lí

René

349

S¡d€ 82


