
L=TT
Advokatpa rtnerselskab

Rådhuspladsen 4

1550 København v

Tlf. 33 34 00 00

Fax 33 34 00 01

cvR 35 20 93 52

lett@lett.dk

www.lett.dk

Adv, René Offersen

J.nr.287742-LGR

20. aprll 2015

I

SAMMENFATTENDE PROCESSKRIFT

I Højesteretssag nr. 3012014

Journalist I ørgen Dragsdahl
Pederstrupvej 55
2750 Ballerup
(Advokat René Offersen)

mod

Professor Bent Jensen
Vestergaard
Regissevej 2
5871 Frørup
(Advokat Karoly Németh)

T\IDLEDNING

Injuriesagen mellem journalist Jørgen Dragsdahl og professor Bent Jensen er
sjældent kompliceret. Det er der flere årsager til.

Sagen angår agentvirksomhed, hvilket gør det relevant at se det samme faktum fra
flere vinkler og perspektiver. Sagen involverer PET's eftenetningsvirksomhed og
dermed virksomhed, hvor der ikke er almindelig adgang til indsigt i arkiverne.
Sagen forløber over fire årtier, hvilket stiller særlige krav til arbejdet med faktum.

Og den juridiske del af sagen kan i sig selv rejse særlige hidtil uprøvede
problemstillinger om afuejningen i EMRK af hensyn til forskeres ytringsfrihed og
beskyttelsen af privatlivets fred. Det kan overses, men sagen drejer sig i høj grad
også om beskyttelsen af journalisters ytringsfrihed, eftersom accept af Bent
Jensens æreskrænkende udsagn er egnede til at få journalister til at aßtå fra at

2

3



L =TT

4

opsøge nyheder hos kilder, der repræsenterer en anden dagsorden end de politiske
magthaveres. Hvis offentlig brug af så hårde anklager kan ske uden
sandhedsbevis, vil det udgøre en trussel mod det nødvendige debatniveau, idet
skellet mellem sandt og falsk udviskes. Det vil også udgøre en trussel mod
journalister - som i Jørgen Dragsdahls tilfælde både deres adgang til kilder og
deres beskæftigelse.

Dispositionen af det sammenfattende processkrift

Det sammenfattende processkrift disponeret på den måde, at det i afsnittet
AGENTVIRKSOMHED (s. 6, pkt. 24-129) dokumenteres, at Jørgen Dragsdahl
ikke var KGB-agent, og at PET heller ikke anså ham for at være KGB-agent, men
fra 1982-86 mistænkte ham for at være det. I tilknytning hertil belyses KGB's
betegnelser af Jørgen Dragsdahl, så godt som det mangelfulde faktum herom
tillader. Afsnittet rundes af med en gennemgang af Jørgen Dragsdahls
journalistiske produktion, da eventuel agentvirksomhed jo ville have sat sig sine
spor heri.

Det næste afsnit bærer overskriften USANDE ÆRESKRÆNKELSER (s. 29, pkt.
130-209). I dette afsnit påvises det udsagn for udsagn, hvorfor disse hver især må
anses for usande æreskrænkelser ud fra objektiverede behagtninger.
Bemærkningerne herom er søgt begrænset mest muligt i lyset at at både byretten
og landsretten enstemmigt om disse bevisspørgsmål fandt, at alle de oprindelige
35 udsagn er æreskrænkende. Bent Jensen har ikke for Højesteret tilvejebragt nye
beviser, der bør kunne ændre de foregående instansers konkrete
bevisbedømmelser af disse spørgsmåI.

I afsnittet SIGTELSERNE ER FOR STRAFBAR VIRKSOMHED (s. 48, pkt.
210-229) påvises det først, at en almindelig læser i almindelighed anser det for
strafbart at være KGB-agent. Derefter påvises det, at en almindelig læser konkret
forstod Bent Jensens udsagn som sigtelser for strafbare forhold. Som det tredje
vises det, at Jyllands-Posten også forstod Bent Jensens udsagn som sigtelser for
strafbare forhold. Som det fierde dokumenteres, at andre dagblade på lederplads, i
artikler og kommentarer fandt, at Jørgen Dragsdahl af Bent Jensen var blevet
anklaget for spionvirksomhed. Til sidst afkræftes landsrettens forståelse af Bent
Jensens tvetungede tilbagetrækning af formålet med hans usande sigtelser.

Afsnittet DESINFORMATION (s. 53, pkt. 230-250) belyser først, hvad der
forstås ved desinformation. Dernæst påvises det, at Bent Jensen ikke havde belæg
for udsagnene om desinformation i de af ham valgte eksempler herpå. I det tredje

5

6

7

sldê 2



I- =TT

I

underafsnit dokumenteres det, at det er forkert, når landsretten anså udsagnene for
at være værdidomme i den forstand, det kendes efter EMRK-Domstolens praksis.

Landsretten tillagde det stor betydning, at Bent Jensen som professor er forsker.
Under FORSKERES YTRINGSFRIHED (s. 58, pkt. 251-262) gøres først
bemærkninger om udvidet ytringsfrihed for forskere og derefter gennemgås, hvad
der efter lovgivningen og andre retlige norlner må forstås ved forsker i juridisk
forstand, herunder også begrebet god forskningsskik.

Under overskriften DER VAR IKKE TILSTRÆKKELIGT FAKTUELT
GRUNDLAG (s. 61, pkt. 263126), argumenteres der for, at der ikke lå
formildende omstændigheder bag Bent Jensens usande æreskrænkelser. Som det
første konstateres det, hvilken dokumentation Bent Jensen havde i 2007, derefter
gøres mere generelle betragtninger om agentvirksomhed, efterfulgt af
fastlæggelse af rammen for en bonus pater-historikers arbejde med kilderne i
2007. De næstfølgende underafsnit er subjektive kommentarer til, hvordan en
bonus pater-historiker antageligvis ville have forholdt sig under arbejdet med de
kilder, der lå til grund for Bent Jensens udsagn. Bonus pater-historikeren ville
ikke have nået Bent Jensens konklusioner.

l0 AfSNittCt UDSAGNENE OMFATTES IKKE AF EVENTUEL UDVIDET
YTRINGSFRIHED (s. 78, pkt.327442) indeholder først påvisning af, at Bent
Jensen i Jyllands-Posten 13/l-07 videregav oplysninger i strid med det
tavshedspligtpälæ5, som Bent Jensen efter Statsministeriets bestemmelse havde
accepteret for at få adgang til PET's arkiver. Derefter dokumenteres det, at Bent
Jensens avisartikler end ikke giver mindelser om forskning.

1l Der gøres enkelte uddybende bemærkninger i afsnittet RETSFØLGERNE (s. 81,
pkt. 343444) om mortifikation, tortgodtgørelse og straf. I det væsentligste
henvises der herom til materialesamlingen.

12 Som det sidste følger afsnitter SAGSOMKOSTNINGER (s. 81, pkt. 346-350).

Klassificerede oplysninger og bruddet på kontradiktionsprincippet

Klassificerede og afklassificerede oplysninger

Bent Jensen har i kraft af sin sikkerhedsgodkendelse til 'yderst hemmelig' haft
ubegrænset mulighed for at tilgå samtlige klassificerede og afklassificerede
oplysninger på PET's arkiver gennem først en forskningsbevilling og fra 2007

9

l3

Slde 3



L=TT

l4

l5

l6

t7

gennem sit arbejde for Center for Koldkrigsforskning. lfølge Statsministeriets
vilkår af 3l/8-04 for Bent Jensens adgang til PET's arkiver, fik Bent Jensen

adgangen til materiale under forudsætning af, at han accepterede tavshedspligt
efter forvaltningslovens $ 27. Bent Jensen tiltrådte 4/5-05 i overensstemmelse
hermed tavshedspligtpålæg udformet af PET.

I forhold til klassificerede oplysninger følger det af vilkårene, at Bent Jensen ikke
måtte videregive eller offentligt bruge klassificerede oplysninger uden

forudgående godkendelse fra PET. Afklassificerede oplysninger kunne derimod
benyttes af Bent Jensen, hvis der efter en konkret vurdering ikke var tale om
fortrolige personoplysninger om Jørgen Dragsdahl og tredjemand omfattet af
tavshedspligten efter forvaltningslovens $ 27.

Ved Højesterets kendelse af 17/4-09 (UfR 2009.1854 H) stadfæstede Højesteret
Retten i Svendborgs pålæg om edition på vilkår om lukkede døre for retsmøder,
hvorunder de af editonen omfattede afklassificerede dokumenter skulle behandles.

Bilag, der er udleveret af PET til brug for retssagen, er i de fleste tilfælde tilføjet
P ved bilageringen.

Det er således efter Højesterets kendelse tydeligt, at de af PET til brug for
byretssagen udleverede bilag (bilag P/l-P/32) alene indeholdt læsbare

afklassificerede oplysninger, og at oplysningerne skulle behandles for lukkede
døre. De afklassificerede oplysninger er derfor heller ikke gengivet i
sagsfremstillingen i den offentliggjorte udgave af Retten i Svendborgs dom, mens

Østre Landsret valgte en fremgangsmåde, hvor landsretten undlod at referere de

afklassificerede oplysninger i sin dom, der før offentliggørelsen blev forelagt for
PET. Det har imidlertid under sagen voldt vanskeligheder at sikre fortroligheden
afde afPET udleverede afklassificerede oplysninger,jf. ekstrakt l, s.4-10.

Ved Højesterets kendelse af l5ll-15 bestemte Højesteret, at PET fortsat ikke
skulle fremlægge klassificerede oplysninger til brug for sagen, og pålagde derefter
PET at fremlægge de uklassificerede oplysninger omtalt i Bent Jensens

editionsbegæring af 3 I /7 -l 4.

Kontradiktionsprinc ippet

Bent Jensen havde gennem lang tid adgang til PET's arkiver og dermed også

dokumenter om Jørgen Dragsdahl. Herunder til dokumenter som Jørgen

Dragsdahl aldrig har set eller kender eksistensen af. Bent Jensen kunne bede PET
afklassificere dokumenter - en mulighed, som Íørgen Dragsdahl ikke havde.

18

Slde 4



L =TT
l9

20

2l

22

Bent Jensens editionsbegæring af 2/ll-07 angik 16 dokumenter, heraf 7
klassificerede (et 8. angiveligt klassificeret var reelt gentagelse af et
afklassificeret) og 9 afklassificerede, som Jørgen Dragsdahl ikke kendte indholdet
af, og som han derfor kontradiktorisk i forbindelse med editionsbegæringen ikke
havde mulighed for at forholde sig til. Da Jørgen Dragsdahl ikke er
sikkerhedsgodkendt, har han ikke haft tilgang til de fortsat klassificerede
dokumenter, hvortil alene Bent Jensen har haft adgang.

Den ulige adgang til PET's arkiver giver risiko for et ufuldstændigt billede af
sagen. Jørgen Dragsdahl har på grund af sin begrænsede adgang til PET's arkiver
været afskåret fra at søge afklaret, om der - iblandt de fortsat klassificerede
dokumenter - måtte indgå et eller flere dokumenter som af mulig relevans for en

imødegåelse ogleller supplering af de på Bent Jensens foranledning
afklassificerede og fremlagte. PET erkendte dette problem, da tjenesten i
forbindelse med den første editionsbegæring påpegede, at den, hvis byrettens
begrundelse for udlevering af oplysninger ville blive fulgt, ex offico ville være
forpligtet til at udlevere yderligere oplysninger, der kunne pege i modsat retning
afde oplysninger, som parterne var blevet bekendt med,jf. ekstrakt l, s. 50 o952.

Ud fra fodnoter i PET-Kommissionens beretning fik Jørgen Dragsdahl efter
anmodning adgang til nogle få dokumenter, nogle kun i uddrag. Alle dokumenter
med klassifikation fra udlandet blev unddraget Jørgen Dragsdahls indsigt,
herunder samtlige rapporter fra britisk side med referat af Oleg Gordievskijs
udtalelser. Jørgen Dragsdahl har ikke ex officio fra PET fäet dokumenter med for
ham gunstige oplysninger, således som PET stillede i udsigt. Der findes
nærliggende sådanne dokumenter, eftersom PET aldrig hverken sigtede eller
tiltalte Jørgen Dragsdahl, ligesom Bent Jensen kun har peget på dokumenter, der
løsrevet fra sammenhængen har kunnet anvendes til at mistænkeliggøre Jørgen
Dragsdahl for agentvirksomhed.

PET-Kommissionen

PET-Kommissionen havde fri adgang til PET's arkiver, jf. ekstrakt 2, s. 555.
PET-Kommissionen afgiorde selv om, og i givet fald hvordan, oplysninger fra
PET's arkiver skulle offentliggøres i kommissionens beretning. PET-
Kommissionen var således ikke underlagt samme begrænsninger som Bent Jensen
vedrørende klassificerede og afklassificerede oplysninger.

Mens der altså ikke var begrænsninger i PET-Kommissionens adgang til PET's
arkiver, er der af forhenværende PET-chet Ole Stig Andersen, i Højesteret i

23

Slde 5



L=TT

24

25

26

ekstrakt l, s. 58 (9), rejst tvivl om, hvorvidt PET-Kommissionen har bortset fra
eller overset relevant dokumentation. Kritikken er holdt på et generelt plan, og der
er ikke påvist konkrete fejl eller forsømmelser.

AGENTVIRKSOMHED

Jørgen Dragsdahl var ikke KGB-agent

Jørgen Dragsdahl var aldrig agent for KGB eller andre; han var og er en højt
anerkendt, kritisk journalist med stort internationalt udsyn. STASI mistænkte i
1982 Jørgen Dragsdahl for at være ClA-agent, jf. ekstrakt l, s.221 og ekstrakt 2,

s.576-577.

Autoritative bedømmelser af Jørgen Dragsdahl

| 2009 anførte PET-Kommissionen i sin konklusion, jf. ekstrakt 2, s. 597-598:
"PET'r efierforskning og overvågning i 1983-85 kunne hverken dohtmentere, at
Dragsdahl var en 'bevidst' eller 'ubevidst' agent. PET kunne ikke godtgøre, at
der foregik et samarbejde med KGB. lienesten htnne heller ikke verificere
residenturefs (læs 'Ambassadens') indberetninger til Centret (læs 'Moskva') om,

at Dragsdahl havde modtaget pengebeløb, Der blev med andre ord ikke
tilvejebragt nogen beviser þr, at Dragsdahl havde overtrådt straffeloven. Derþr
besluttede PET, der i november 1985 syntes stadig mere bevidstgiort om

residenturets tendens til at overdrive på þrskellige måder, at der ikke skulle
rejses tiltale mod Dragsdahl. I stedet indkaldtes Dragsdahl lil en samtale i marts
1986, hvor han blev gÌort opmærlæom på, at hans virke efter PET's opfattelse
havde befundet sig i en 'gråfase"'.

Efter omfattende bevisførelse kom Retten i Svendborg og Østre Landsret ved
dommene af 2/7-10 og 25/10-13 tilsvarende til, at Bent Jensen ikke kunne føre
sandhedsbevis for, at Jørgen Dragsdahl var KGB-agent. Resultaterne harmonerer
med PET's afgørelse af 3014-07 og Justitsministeriets afgørelse af 6/12-07, jf.
ekstrakt 2,s.534 og 541.

Selvom PET, PET-Kommissionen, Retten i Svendborg ogØste Landsret, efter at

Bent Jensen i 2007-09 havde fremsat de af retssagen omfattede æreskrænkelser,

alle afriste, at Jørgen Dragsdahl skulle have været KGB-agent, mente Bent Jensen

fortsat, at han passende kunne betegne Jørgen Dragsdahl som sådan i udgivelsen
'Ulve, Får og Vogtere' fta 2014, jf. ekstrakt 2, s. 689, hvor han om PET-
Kommissionen skrev, at kommissionen uden forklaring undlod "at bruge et

27

sld€ 6



L =TT

28

29

30

3l

omfattende ogvægtigt materiale i PET's arkiv, som afspejler PET's institutionelle
o pfat t e I s e af J D s o m hv e rv e t indflyde I s e s age nt " .

Jørgen Dragsdahls journalistiske produktion står uantastet

Det var ikke for en almindelig læser af de to første artikler i Jyllands-Posten l4ll-
07 og l9ll-07 tydeligt, hvad Jørgen Dragsdahl som påstået agent skulle have giort
for at tjene KGB's interesser. Bent Jensen sammenlignede dog Jørgen Dragsdahl
med Norges Arne Treholt, hvilket skabte klare billeder hos en almindelig læser af
avisen. I Jyllands-Posten 26ll-07 beskrev Bent Jensen, hvordan Jørgen Dragsdahl
skulle have desinformeret for KGB.

Henset til Jørgen Dragsdahls omfangsrige journalistiske produktion ville det have
været den smalleste sag for Bent Jensen at sandsynliggüe, at Jørgen Dragsdahl
havde virket for KGB, såfremt det faktisk havde været tilfældet. Den officielle
amerikanske informationstjeneste US Information Agency og den amerikanske
efterretningstjeneste CIA har i slutningen af 7O'erne og i 80'erne under
kongreshøringer og i rapporter fremlagt adskillige hundrede eksempler på KGB-
desinformation. Men Bent Jensen har offentligt (under sagen) fra tiden før
nedlæggelsen af KGB i l99l (samlet) kun fremdraget to konkrete avisartikler af
Jørgen Dragsdahl. Og der er intet belæg for, at de to artikler skulle være skrevet i
forståelse med KGB, således som det dokumenteres under pkt.237.

Bent Jensen og Jørgen Dragsdahl har gennem årene haft meningsudvekslinger i
medierne, men alt tyder på, at Bent Jensen ikke har sat sig grundigere ind i Jørgen

Dragsdahls journalistiske produktion, før han fra 2007 fremsatte sine
æreskrænkende udsagn. Hvis han havde giort det, ville han som andre have
konkluderet, at Jørgen Dragsdahl var kritisk over for begge supennagter, herunder
skrev han yderst kritiske artikler om Sovjetunionen, DKP og den sovjetstyrede del
af fredsbevægelsen, og at han havde sine kilder i USA.

Jørgen Dragsdahl havde som journalist sovjetiske kontakter

Jørgen Dragsdahl ønskede som kritisk journalist med speciale i intemational
sikkerhedspolitik kontakter til den sovjetiske ambassade og andre med indsigt i
Sovjetunionen. Han havde kontakt med et bredt spektrum af ambassader,

herunder tæt kontakt med den amerikanske. Det hører med til journalistikkens
væsen at belyse en sag fra alle sider på grundlag af flest mulige kilder.

Slde 7



L* =TT

32

33

34

35

Tidligere chefredaktør ved Information, Peter Wivel, forklarede i byretten, s. 6l:
"Alle journalister var i kontakt med de respektive ambassader inden for deres
stoþmråde. Denne kontoW var nødvendigtþr atþ de tilstrækkelige oplysninger -
hvis man ikke havde kontakt til ambassaderne ville ens arbejdsvilkår være meget
begrænsede. Det er ikke usædvanligt, at man lmytter personlige venskaber med
ansatte på ambassaderne. Medarbejderne på ambassaderne i Danmark hjalp
journalisterne med at træffe aftaler og skabe kontakter i hjemlandene. Det var
meget hyppigt, at man mødte ambassadeþlk til receptioner eller til frokostartabr.
Der var også kontakt til den soujetíske ambassade, da han startede på
Information. Det var bydende nødvendigt at have kontakt dertil þr at kunne
komme til Soujet ogfor at kunneJä oplysninger derfra."

Det gjaldt ikke kun for journalister, at det var sædvanligt at have kontakter til den
sovjetiske ambassade, hvor dette var arbejdsmæssigt relevant. Chefudreder ved
DIIS, Svend Aage Christensen, forklarede i byretten, s. 56: "Han ved ikke, om
man i SNUb selcretariat var vidende om, at Dragsdahl havde kontakter med den
soujetiske ambassade. Det ville dog ikke høve været usædvanligt, idet der hele
tiden var kontakter til personalet ved den soujetiske ambassade. Man kaldte
sådanne kontakter for 'Intsrusser'. Det er et internationalt begreb. Hans
'husrusser' hed Sjisjkin. Alle havde 'husrussere', og defærdes i ministerierne."

KGB's betegnelse af Jørgen Dragsdahl

KGB's agentindeks

KGB havde sine egne betegnelser af forbindelser på forskellige niveauer. PET
redegjorde for KGB's definitioner i bilag P/I0 fra oktober 1985 til Regeringens
Sikkerhedsudvalg, jf. ekstrakt l, s. 286.

PET-Kommissionen anførte i sin konklusion, jf. ekstrakt 2, s. 597: "Det må på
baggrund af Gordijevskijs oplysninger vurderes som sandsynligt, at Dragsdahl
efter indstillingfra KGB-residenturet i København blev accepteret som 'agent' af
KGB's L hoveddirektorat i Moslwa. Optagelsen i "agent-indekset" skete
sandsynligvis i 1979. Gordijevskij-materialet beskriver årsagen til hvemningen
som et resultat af penge, ideologi og gaver, ligesom KGB-dokumenter angiver
konspirative træk ved þrbindelsen. Derved svarer omstændighederne ved
Dragsdahls angivelige hvervning til det generelle mønster i KGB's
hvervningsteknik, som er beslcrevet i indledningen til denne delundersøgelse.
Residenturets indberetninger til Centret kan dog ikke anvendes som et bevis på, at
Dragsdahl fungerede som KGB-agent. "

Sld€ 8



L =TT

36

37

38

39

40

Gord ij evskij -materialet

Det originale Gordijevskij-materiale, som PET modtog fra britiske MI6, er ikke
udleveret af PET til brug for sagen. Brug af materialet er formentlig forbundet
med særlige problemstillinger ad klassifrkation, da det er klassificeret af den

britiske efterretningstjeneste. Gordijevskij var i Danmark fra 1966-70 og fra
1972-78. Efter ophold i Sovjetunionen fra 1978 til 1982 var han derefter i London
frem til han blev eksfiltreret i 1985. Jørgen Dragsdahl har kun haft adgang til
Gordijevskijs andenhåndsviden om ham på anden hånd via den begrænsede

indsigt i PET's arkiver.

ffølge bilag P/5 var Jørgen Dragsdahl i 1976 kommet under dyrkning af KGB
med henblik på hvervning, og han var angiveligt af KGB tildelt kodenavnet
STOT, jf. byretten, s.27, og ekstrakt 2, s. 572. Oplysningerne i bilag P/5 stammer
fra Gord ij evskij -materialet.

Støttebilaget: 'Forløbet fra 1976 til 1978' indeholder overblik over begivenheder
fra 1976-1978 omtalt af PET-Kommissionen, hvor KGB angav at have involveret
Jørgen Dragsdahl. KGB's oplysninger er tydeligvist upålidelige, eftersom alle de

stedfundne registreringer af telegrammer, rapporter, mv. (regnet fra telegrammet
af 10/9-76 og frem til rapporten af marts 1977) falder inden for det tidsrum, hvor
Jørgen Dragsdahl var udstationeret i USA, mens de efterfølgende registreringer
(regnet fra afrapporteringen i juli 1977 og frem til rapporten af 8ll2-77) relaterer

sig til det tidsrum, hvor Jørgen Dragsdahls forbindelse til Sovjetunionens
ambassade var afbrudt og det alt frem til Jørgen Dragsdahls første møde i 1978

med Vladimir Minin, jf. byretten, s.43.

Det er opgivet at tilvejebringe vidneforklaring fra Gordijevskij (eller andre

tidligere KGB-officerer) under retssagen.

Gordüevskijs udtalelser i 1992

Gordijevskij udt¿lte sig til danske medier i forbindelse med Ekstra Bladets artikler
i 1992. Gordijevskij er utroværdig, når han forklarede, at det under Gordijevskijs
tjenesten i København frem til 1978 skulle være lykkedes for KGB-officeren
Stanislav Tjebotok at udøve indflydelse pâ Jørgen Dragsdahl, hvorefter
"Dragsdahl mere og mere begyndte at anvende Tjebotolæ forslag i sine
slçriverier", og at 'ljebotok derfor "hver dag sad ... og læste Inþrmation med
Iup", twowed "vi kunne konstatere, at Jørgen Dragsdahl i stigende omfang
refleHerede KGB's tanke gang" .

slde 9



L =TT
4t

42

43

44

For det første fordi det, som Gordijevskij berettede om i Ekstra Bladet i 1992,
ikke svarer til, hvad der følger af Gordijevskijs afrapporteringer fra 1976-78, jf.
støttebilag: 'Forløbet fra 1976 til 1978'. Afrapporteringeme svarer end ikke
tilnærmelsesvist til, hvad Gordijevskij l7 år efter berettede til Ekstra Bladet.

For det andet var Ekstra Bladets beskrivelse, ud fra Gordijevskijs oplysninger, af
Jørgen Dragsdahls status for KGB heller ikke i overensstemmelse med, hvad
Gordijevskij berettede i sin selvbiografi. I Ekstra Bladet anføres, at da "KGB
stationen i København rigtigt havde Jået lassoen om Informations medarbejder,
blev Dragsdahl en celeber agent på de indre linjer",jf. ekstrakt 2, s. 332. Men i
Gordijevskijs selvbiografi beklagede Tjebotok sig over, at lørgen Dragsdahl ikke
vil samarbejde, jf. ekshakt 2, s. 396. Både i selvbiografren og om det samme i en
senere artikel i Ekstra Bladet, jf. ekstrakt 2, s.335, huskede Gordijevskij forkert,
idet han placerede Tjebotoks klage tidsmæssigt i 1978 eller 1979, hvor Tjebotok i
l-2 âr ikke havde været i København og i 2-3 år ikke havde haft kontakt med
Jørgen Dragsdahl.

Hertil kommer, at et forløb som beskrevet af Gordijevskij til Ekstra Bladet 5/l-92,
hvorefter, jf. ekstrakt 2, s. 330; "Oleg Gordijevskij þrtæller: - Da Stanisløt
Tjebotok havdeJået godt tag i Dragsdahl, begtndte han at give ham ideer til hvad
han skulle slcrive i Information, når han behandlede storpolitiske og militære
emner. Han gav hamfakta, og han gøv ham argumenter Det, der skete, var at
Dragsdahl mere og mere begndte at anvende Tjebotolæ forslag i sine slcriverier.
Hver dag sad Ijebotok og læste Inþrmation med lup. Vi kunne konstatere, at
Jørgen Dragsdahl i stigende omfang reflekterede KGB's tankegang"
nødvendigvis må være faktuelt udelukket, henset til at Jørgen Dragsdahl og
Tjebotok mødtes første gang i februar 1976, og til at Jørgen Dragsdahl var
udstationeret i USA for Information fra 17/7-76-23/6-77, hvorcfter Tjebotok
udrejste fra Danmark den l/8-77.

Der er heller intet spor af KGB i Jørgen Dragsdahls samlede journalistiske
produktion i København i 1976, således som Gordijevskij ellers hævdede. End
ikke Bent Jensen har øjnet en sådan afspejling.

Også Gordijevskijs oplysninger om båndoptagelser i Ekstra Bladets artikel I l/l-
92: 'Hemmelige KGB-bånd afslører Dragsdahl', jf. ekstrakt 2, s. 345, er
utroværdige. Et forløb som beskrevet i Ekstra Bladet ville oplagt være blevet
afrapporteret af Gordijevskij i rapporten fra ultimo 1982, jf. ekstrakt 2, s. 576-578
eller - som det mindre i det mere - i en eller flere af Gordijevskijs bøger. Per
Larsen kendte i landsretten, s. 56, heller ikke noget til båndoptagelser.

45

S¡d€ 10



t =TT

46

47

48

50

5l

49

I følge underoverskriften i Ekstra Bladets artikel ll/l-92: 'Hemmelige KGB-
bånd afslører Dragsdahl'havde: "KGB-chefen Mikhail Ljubimov ... en skjult
båndoptager i lommen, da han rekrutterede Jørgen Dragsdahl som fuldblods
agent ved hemmelige møder i llien og Budapest."

Som det fremgår af Gordijevskij-materialet, hvortil der blandt andet er refereret i
bilag P/9, jf. byretten, s. 4l-46, blev den angivelige rekruttering ikke forestået af
"KGB-chefen Mikhail Ljubimov", men af Minin, med hvem Jørgen Dragsdahl
mødtes i alt to gange og det begge gange i Wien. Stedsforvekslingen: Wien og
BudapeslWien og Wien og personforvekslingen Mikhail Ljubimov/Minin
svækker selvsagt Gordijevskijs troværdighed i henseende til de af ham i 1992 til
Ekstra Bladet viderebragte oplysninger.

Gordijevsküs viden var andenhåndsviden og fejlbehæftet

PET-Kommissionen lagde til grund, at Gordijevskijs viden var andenhåndsviden,
jf. ekstrakt 2, s. 559.

Gordijevskij beskrev selv sin viden som andenhåndsviden i Information l5l2-92,
jf. ekstrakt 2, s. 360. Til Ekstra Bladet 5/l-92 sagde Gordijevskij i
overensstemmelse hermed: "jeg kender disse ting nøje þr jeg Jìk alle rapporter
om Dragsdahl fra hans før ingsfficer ".

Frem til'ljebotoks rejse fra Danmark 1/8-77 var Gordijevskijs andenhåndsviden
baseret på Tjebotoks rapporter, og på hvad han erfarede fra samtaler med
'ljebotok og/eller Ljubimov. Fra l/8-77 var Gordijevskijs andenhåndsviden
baseret på Ljubimovs rapporter og på, hvad han erfarede ved sine samtaler med
Ljubimov, jf. ekstrakt 2, s.329-334. Ljubimovs rejste ijuli 1980 fra Danmark.
Selvsagt er validiteten af Gordijevskijs andenhåndsviden beroende på

troværdigheden af Ljubimovs rapporter og på, hvad han erfarede ved sine
samtaler med Ljubimov.

Gordijevskij skrev selv i Ekstra Bladet 25/1-92, at oplysninger indberettet fra
KGB-officerer på residenturet til Centret ofte var forkerte, jf. ekstrakt 2, s. 357.
Se også Christopher Andrew og Oleg Gordijevskij: 'More Instructions from the
Centre' (1992), jf . ekstrakt 2, s. 37 4, og Oleg Gordijevskij: 'Next Stop Execution'
( 1995), jf. ekstrakt 2, s. 395.

Slde 11



L =TT

52

53

54

55

56

Ljubimov skrev i åbent brev 22/1-92 til Gordijevskij, at KGB's indberetninger om
påvirkning af den danske offentlighed 'þr 90 procents vedkommende var sandt
b lålys, þrfols kninger ", jf . ekstrakt 2, s. 3 53 .

I Jyllands-Posten 7/6-98 (ekstrakt2, s.418), sagde Ljubimov, at KGB levede på
"opdigtede rapporter", og at "Vi fabrikerede løgne, som passede til ledernes

fordomme", hvortil han endvidere udtalte, at "han i sine rapporter overdrev
KGBs evne til at påvirke den politiske debat i Danmark."

Som så eksplicit relevant for sagen, har Ljubimov til Dagbladet (Norge) oplyst, at
han ofte i egeninteresse havde pâført Jørgen Dragsdahls navn på store
restaurationsregninger, selvom Jørgen Dragsdahl ikke havde deltaget i
arrangementet, jf. ekstrakt 2, s. 412.

For landsretten, s. 45, forklarede forhenværende PET-chef Henning Fode, at
"Oplysningerne fra Gordijevskij var andenhåndsoplysninger. Det er muligt, at de
personer hos KGB, der havde kontakt til Jørgen Dragsdahl, har þrsøgt at

fremhæve deres egen indsats, og at han således ikke nødvendigvis var agent, selv
om han var omtalt som sådan."

Ole Stig Andersen forklarede i Højesteret, jf. ekstrakt l, s. 56 (2), at PET
"tilsyneladende lfikl alt materiale vedrørende Gordijevski, og han har aldrig
stødt på oplysninger, der ikke passede ", hvortil, "hans þrklaring i landsretten
om, at Jørgen Dragsdahl var påvirkningsagent" så blandt andet støttedes på, at
"en pålidelig KGB-øgent Gordijevskij - havde betegnet Jørgen Dragsdahl som
agent". PET-Kommissionen så anderledes på det, jf. ekstrakt 2, s.567: "Det bør
dog indledningsvis nævnes, at PET-ledelsen siden 1978 havde været fuldt ud
orienteret om, at danske statsborgeres vilje til samarbejde med KGB ofie blev
overdrevet i KGB's indberetninger. I 1978 blev PET gjort opmærksom på
problemet iforbindelse med et udkast til en orienterende slcrivelse til statsminister
Anker Jørgensen. Udkastet fokuserede udelukkende på de danske statsborgere,
der følge Gordijevskij figurerede som agenter i KGB, og ikke på dobbeltagentens
tilsvarende oplysninger om, ot der skulle tages betydelige þrbehold. Det fik en

allieret tjeneste til at gøre indsigelse over þr PET's udkast: 'Det sætter ikke
KGB's forbindelse til de forskellige politiske kontakter ind i dets sande

perspektiv, idet residenturets overdriver deres kontrol og [agenternesJ bevidsthed

I om at væwe hvervet J þr at imponere Centret. For elæempel er den i paragraf
2C omtalte person oflìcielt klassificeret som agent, men han er det bestemt ikke i
virkeligheden. Vi er godt klar over, at De ikke ønsker at ændre Deres udkast, så
det tager højde þr den slags spidsfindigheder, da Deres umiddelbare ønske er at
imponere. På den anden side, þr at kunne yde retfærdighed til dem, der er nævnt

Slde 12



L ="TT

57

58

59

60

i det vedlagte dokument, især hvis der måtte fremkomme opfordringer til at
iværlrsætte aktioner over þr dem på grund af deres þrbindelse til residenturet,

finder vi det rigtigst, at et passendeþrbehold tilføjes.'Den her omtalte person
var ifølge den samarbejdende udenlandske tjeneste blevet tildelt betegnelsen
'agent', som følge af et internt bureaulcratisk spil i KGB. PET accepterede
søstertjenestens indvendinger og indarbejdede efterþlgende disse þrbehold i sine
analyser. Det er værd at bemærke, at den KGB-medarbejder, Sjßjkin i Centret,
der til residenturets overuaskelse accepterede den fiktive agent, også var
involveret i Centrets beslutning om at forfremme Dragsdahl til agent. "

Allerede fordi der var tale om et udkast til en orienterende skrivelse til
statsministeren, som må have fordret PET-chefens medvirken, virker Ole Stig
Andersens karakteristik af Gordijevskij som en erindringsforskydning.

Generelt om PET og agentvirksomhed

PET som institution

Jørgen Dragsdahl er i dokumenter udarbejdet i PET flere gange sat i forbindelse
med agentvirksomhed eller direkte betegnet som agent. Spørgsmålet er, om den
forekommende betegnelse af Jørgen Dragsdahl som agent kan tages til indtægt for
at afspejle PET's daværende institutionelle vurdering af Jørgen Dragsdahl.
Betegnelsen PET's 'institutionelle' holdning til Jørgen Dragsdahl anvendtes også
af PET-Kommissionen, jf. ekstrakt 2, s.594.

PET var i2007 afden opfattelse, at PET ikke havde anset Jørgen Dragsdahl for at
have været agent. PET anførte således i sin afgørelse af 3014-07 (ekstrakt 2, s.

534) over for Bent Jensen, at han havde været uberettiget til i artiklen af 14/l-07
at anføre, at "PET anså Jørgen Dragsdahl for at være KGB-agent", da Jørgen
Dragsdahl aldrig blev hverken sigtet eller tiltalt, hvorfor der ikke var tale om
oplysninger om rent faktuelle forhold, men om "efterretningstjenestens
(angive lige) vurdering".

Justitsministeriet fandt det 6112-07 for berettiget, at PET havde anvendt
betegnelsen angivelige, eftersom det ikke umiddelbart kunne fastslås, under
hvilke omstændigheder bilag P/9 blev udarbejdet, "herunder om de i dokumentet
indeholdte vurderinger hsvde været genstand for nærmere drøfielse internt i
efterretningstjenesten, eller om de alene var udtryk þr den pågældende
medarbejders personlige vurdering af sagen ", jf. ekstrakt 2, s. 540. Det er således

S¡de 13



E = *r- "ñ"
¿*- g il

6l

62

63

tydeligt, at PET og Justitsministeriet begge anså det for relevant at sondre mellem
PET som institution og medarbejderes personlige vurderinger.

I anledning af Bent Jensens omtale af PET-Kommissionens bind l3 på Center for
Koldkrigsforsknings hjemmeside uddybede PET-Kommissionens medlemmer i
notat af 12/4-10, at der måtte sondres mellem PET som institution og PET-
medarbejdere, jf. ekstrakt 2, s. 649: "Detførste spørgsmå[ man må stille sig, er:
Hvem slcrev notitsen? Her er det vigtigl at skelne mellem Politiets
Efterretningstjenestes 'institutionelle' vurdering, sådan som den - under visse

omstændigheder - kunne komme til udtryk via ledelsen, og sagsbehandlerne. Det
var et gennemgående træk i PET's historie, at der ikke sjældent bestod uenighed
mellem sagsbehandlerne og juristerne. Sagsbehandlerne var de kriminalþlk, der
havde med sagsopklaringen at gøre, og de udtrykte orte på slcrift, at de mistænkte
havde overtrådt straffeloven. Juristerne anlagde som hovedregel et mere
overordnet perspektiv og kendte til baggrunden þr afgørelsen af tidligere
spionagesager. Der er også mange eksempler på, at de underordnede
sagsbehandlere, bl.a. pga. 'need to know'-princippet, ikke vidste, hvorþr ledelsen
tog de beslutninger, den gjorde"

Henning Fode forklarede i landsretten, s. 47: "Hvis PET ønsker en bestemt

beslutning, f.eks. kendelse om teleþnaflytning eller udvisning af en diplomat, og
PET i denforbindelseforelægger et dokument heromfor retten eller RSU, vil et
sådant dokument være udtryk þr PET's opfattelse og vurdering. I et sådant
dokument ville PET ikke bruge ordet "agent" om Jørgen Dragsdahl, da der ikke
var grundlag herþr. Det var medarbejdere i PET, der opfauede Jørgen
Dragsdahl som en agent, der havde overtrådt straffeloven."

Havde PET et'institutionelt' agentbegreb?

Det følger af legalitetsprincippet, at al offentlig virksomhed kræver hjemmel. PET
kunne derfor ikke som institution betegne Jørgen Dragsdahl som agent, uden at
dette var nødvendigt af hensyn til institutionens virksomhed og kunne ske med
respekt af god forvaltningsskik. Det er kun tanker, der er toldfri. Det er
uantageligt at anerkende et institutionelt agentbegreb for PET som

politimyndighed, der har et videregående og mere upræcist indhold end det, der
følger afstraffelovens $$ 107-108.

Der foreligger ingen dokumenter fra PET, hvori PET har defineret, hvad PET
dengang forstod ved agentvirksomhed. I bilag P/3 af november 1984 gengav PET
KGB's defìnition af en agent: "Person der indvilliger i at samarbejde med SoujeL

64

sld€ 14



L=TT

Pågældende er gennemprøvet, bliver betalt regelmæssigt, og deltager i
hemmelige møder. Mødefrelwensen er her reduceret til en gang om måneden,
eller en gang hver anden måned",jf. ekstrakt l, s.251. I bilag P/10 fra oktober
1985 refererede PET KGB's terminologi i forbindelse med agenter som:
"Personen er klar over, at modparten er fra KGB - og pågældende er villig til at
adlyde KGB's ordre. Møderþregår hemmeligt", jf. ekstrakt l, s.286.

6s Henning Fode forklarede i landsretten, s. 45: "En agent er en person, der har
overtrådt strffilovens bestemmelser herom." og "Efierþrslmingen mod Jørgen
Dragsdahl skulle a/klare, om han var 'agent' i naditionel þrstand og dermed
havde begået noget straJbart".

66 Anderledes frigiort fra legalitetsbetragtninger var Ole Stig Andersen i både
landsretten og Højesteret. Ole Stig Andersen forklarede for landsretten, s. 50, at
Jørgen Dragsdahl "var helt klart påvirkningsagent", men at han ikke herved
sigtede til et entydigt agentbegreb, da der var tale om udtryk af
"efterretníngsteknisk karalder". Ole Stig Andersens souschef Niels Schmidt var
på linje hermed, da han forklarede i byretten, s.68: "Det er noget vrøvl at påstå,
at PET kun efterþrsker índen þr en strafferetlig romme". Rigtigheden heraf
bekræftedes af Ole Stig Andersen, der i Højesteret (ekstrakt l, s. 57 (29-31)),
forklarede: "Det var i þrbindelse med teleþnaflytningerne, dvs straþrocessuelle
indgreb, nødvendigt at påberåbe sig en straffelovbestemmelse, men han ville som
cheffor PET ikke fremme en sådan sag til strafforfølgning. "

67 I Højesteret, jf. ekstrakt l, s. 55 (30), forklarede Ole Stig Andersen på advokat
Karoly Némeths spørgsmål mere af<læmpet; "1 den þrstand, som PET brugte
begrebet, var Jørgen Dragsdahl påvírkningsagent eller "agent ofinfluence". De
havde ikke et andet ord þr det. En påvirkningsagent var en der gennem sine
diskussioner mv. var med til at støtte en tankegang, der kunne 'erobre hjerner og
hjerter' i vesten". Under modaftrøringen i Højesteret, ekstrakt l, s. 59 (l l),
forklarede han, at i PET's arbejde var agenter 'agents of influence' og ikke
agenter i straffelovens forstand, og hans definition afagentbegrebet i bogen "En
PET chefs erindringer ", jf. ekstrakt 2, s. 676, hvorefter dette omfattede et "mere

fast samarbejde med veldefinere opgave mod et aftalt vederlag", kun omfattede
PET's brug af agenter, og at han ikke vidste, om "Jørgen Dragsdahl modtog
penge",jf. ekstrakt l, s. 59 (2).

Der kan ikke efter retsplejeloven iværksættes strafprocessuelle foranstaltninger
uden en strafferetlig ramme. Ole Stig Andersen og Niels Schmidt ville ikke
retmæssigt udadtil kunnet have betegnet Jørgen Dragsdahl som agent. De var kun
berettiget til at sige, at

68

Sldo 15



L=TT

69

70

7l

72

73

74

Jørgen Dragsdahl var under mistanke for at være agent (således som de også
faktisk kun giorde).

Betegnelser af Jørgen Dragsdahl under PET-chef Ole Stig Andersen

Ole Stig Andersen var chef for PET fra ß75 til november 1984. Der er ikke i
sagen fremlagt dokumenter udarbejdet af PET fra denne periode, hvor Jørgen
Dragsdahl direkte af PET er betegnet som agent, men han mistænktes i al fald fra
anden halvdel af 1982 af PET for strafbar agentvirksomhed i strid med
straffelovens $ 108 og frem til, at Ole Stig Andersen blev generalsekretær for
Advokatsamfundet.

Fra sin fratrædelse som PET-chef var Ole Stig Andersen ikke involveret i nogen
dispositioner eller beslutninger vedrørende Jørgen Dragsdahl, og han drøftede
aldrig efterforskningen af Jørgen Dragsdahl med sin efterfølger, Henning Fode, jf.
ekstrakt l, s. 57 (5-6,9-10).

Gordüevskij i København

Mens Ole Stig Andersen var PET-chef, blev Jørgen Dragsdahl efter oplysninger
fra Gordijevskij modtaget via MI6 først sat i forbindelse med agentvirksomhed i
perioden fra 1976 til 1978, hvor Gordijevskij var tjenestegørende på

Sovjetunionens ambassade i København. PET havde allerede i 1960'erne
oprettede en personsag på Jørgen Dragsdahl, der blandt sine synder havde været
VS'er, havde forbindelser til Black Panter partiet i USA og havde været
involveret i Kejsergade-sagen.

Der er ikke i sagen fremlagt PET-bilag fra denne periode, men perioden er belyst
af PET-Kommissionen, således som det fremgår af støttebilaget: 'Forløbet fra
1976 til 1978'.lfølge PET-Kommissionens citater fra dokumenter anvendte PET
ikke betegnelsen agent eller agentvirksomhed om Jørgen Dragsdahl.

Ole Stig Andersen forklarede i Højesteret, jf. ekstrakt l, s. 58 (7-8): "Han havde
ingen bemærlcninger til, at PET-kommissionen þind l,3, s. 146) havde anført, at
der ikke i 1978 var sket en hvervning afJørgen Dragsdahl."

S¡de 16



L =TT

75

76

77

Gordijevskij i London

Mellem 1978 og 1982 var Gordijevskij tjenestegørende i Sovjetunionen. I
sommeren 1982 udstationeredes han i London, hvor han på ny gav oplysninger til
MI6.

Som det fremgår af bilag P/5, tilgik der fra Gordijevskij oplysninger til PET om,
at Jørgen Dragsdahl i 1978 var hvervet som agent for KGB, og at Jørgen
Dragsdahl nu havde kodenavnet YERSHOV, jf. byretten, s. 2'7. Det fremgår af
bilag P/5, at Jørgen Dragsdahl af Gordijevskij (overstreget af PET) betegnedes
som agent, men PET drog ikke selv konklusioner i bilag P/5. Det fremgår ikke af
bilag P/5, hvornår det er udarbejdet, men PET-Kommissionen angav 1982, if.
ekstrakt 2, s. 57 6: " Gordij evskijs udaterede rapport fra ultimo I 982 " .

PET iværksatte 25/8-82 (bilag P/l) en skribentanalyse af Jørgen Dragsdahls
artikler bragt i Information fra januar til august 1982, idet man udvalgte artikler
dateret mellem 24/3-82 til20/8-82, jf. byretten, s.24. Analysen forelå 30/8-82
(bilag P/2). I bilag P/l er det om Jørgen Dragsdahl af PET-medarbejderen anført,
jf. byretten, s.24: "Vi mener, at DMGSDAHL kan være hvemet af KGB som
'agent of influence "', mens Jørgen Dragsdahl i bilag P/2 med resultatet af den i
bilag P/l forudsatte analyse, jf. byretten, s.25, ikke betegnedes som agent. Det er
anført: "Med hensyn til hans syn på SU og kommunisme er det næsten
påfaldende, at han så godt som aldrig selv forfalder til at lcritisere, men heller
ikke rose systemet, hverken internt eller eksternt m.h.t. denførte udenrigspolitik.
Han strækker sig højest til at udtrykke forståelse. f,eks. þr SU's oprustning, men
gør det mest ved at citere de udvalgte vestlige (ikke mindst amerikanske)
'eløperter i østmagtþrhold'. Skulle man altså prøve at placere ham partipolitisk !
dag uden at tænke på, at han er styret på en eller anden måde, ville jeg nærmest
byde på en SF'er med stærk sympatí þr fredsbevægelsen - ikke som et redskab for
SU - men som nogel, han tror på knn nyue. Skulle man þrestille sig, at han var
hvervet af KGB, fremtræder han som en dygtig agent of influence med
hovedopgave som en neutral politisk iagttager at undergrave tilliden til USA og
sammenholdet mellem USA og NATO/Europa. Man kunne hertil føje, at han blev

ført klogt - ikke på en klodset måde skal þrsøge at gøre sig mere 'troværdig' ved
at angribe SU/kommunister i højere grad ... . Og sknl man sige noget generelt om

stil og engagemen\ kan det þrsigtigt vurderes, at han i den senere tid virker
noget mere neutral. " Som det lader sig udlæse af skribentanalysen af l5/10-83, jf.
ekstrakt l, s.241-244, mä den så muligt kløgtige 'føring' være ophørt kort efter
26/8-82.

Slde 17



L =TT
78

79

80

8l

82

Når skribenten af bilag P/2 overhovedet åbnede for den mulighed at forestille sig,
at Jørgen Dragsdahl var KGB-agent, var det nærliggende fordi, PET jo i bilag P/l
havde anført,at "Vi mener".

Ole Stig Andersen forklarede i Højesteret (ekstrakt l, s. 58 (19-22)), at han ikke
huskede at have set analysen? men det også var ligegyldigt, for det var
"tilstrækkeligt for ham, at der skete udveksling af oplysninger mellem en

j ournal is t o g e n fr e mme d efi err e tnin gs tj e ne s te ".

Jørgen Dragsdahl har til brug for Højesteret tilvejebragt de artikler, der lå til
grund for analysen, jf. ekstrakt l, s. 175-215. Artikleme giver intet belæg for at
mistænke Jørgen Dragsdahl for at være påvirkningsagent for KGB, snarere
tværtimod.

Som følge af oplysningerne fra Gordijevskij udvirkede PET, at der fra 10/2-83
iværksattes telefonaflytning af Jørgen Dragsdahl og i resten af Ole Stig Andersens
embedsperiode. Ole Stig Andersen forklarede i Højesteret, jf. ekshakt l, s. 55
(20), at: "Baggrunden for aflytningen vor materialet fra Gordijevskij, der
indeholdt en lang liste med agenter og kontakter, herunder Jørgen Dragsdahl".
Begæringen til retten er ikke udleveret af PET, men Ole Stig Andersen forklarede
i landsretten, at begæringen støttedes på straffelovens $ 108. Telefonafl¡ningen
iværksattes efter dagældende retsplejelovs $ 750a, hvorefter der skulle være
mistanke om overtrædelse af straffelovens $ 108. Telefonaflytningen opretholdes
indtil 1986. Henning Fodes forklaring i landsretten tyder på, at Jørgen Dragsdahl
ikke er betegnet som agent i begæringerne, jf. pkt. 62. PET iværksatte samtidig
overvågning af Jørgen Dragsdahl. Per Larsen forklarede i landsretten, s. 57, at det
ikke er usædvanligt med så mange års aflytning - alligevel tillagde Østre Landsret
i sine præmisser efterfiorskningens varighed vægt.

Operationssagen

PET oprettede l2l4-83 en operationssag på Jørgen Dragsdahl. Anledningen var
givet observationen 7/3-83 af Farum-mødet, der for PET fremstod som
konspirativt. Farum-mødet gav anledning til, at PET udarbejdede bilag P/3 og
bilag P / 4, jf . ekstrakt l, s. 23 I -232 o g 247 -252.

PET fik herefter fra 30/6-83 tilladelse til postspærring, hvilken dog kun
opretholdtes i tre måneder frem til 30/9-83,jf. ekstrakt 2, s. 583. Postspæningen
gennemførtes efter dagældende retsplejelovs $ 786, herunder uden hensyntagen
til, at der ikke forelå siSelse af Jørgen Dragsdahl. Uanset ordlyden var det ikke en

83

Sld€ la



L=TT

84

8s

86

betingelse, at pågældende var formelt sigtet, jf. PET-Kommissionens beretning,
bind 15, s.201.

PET's foreløbi ge evaluering

PET evaluerede l5l10-83 i bilag P/24 eftefiorskningen af Jørgen Dragsdahl. I
bilag P/24 (ekstrakt l, s. 241) anførtes, at der ikke var "silçre beviser" for, at
Jørgen Dragsdahl var agent. Der henvistes til det "nærmere kendskab" opnået
efter "længere tids overvågning". Det blev senere i dokumentet beskrevet,
hvordan Jørgen Dragsdahl kunne være i risiko for at blive hvervet. Det
konstateredes også, at det ville blive vanskeligt for KGB at hverve ham på en
sådan måde, at KGB fik fuld kontrol over ham, medmindre han allerede var
hvervet.

Som forklaret af Ole Stig Andersen i Højesteret (ekstrakt 1, s. 58 (14)), var der
kun ganske få PET-medarbejdere, der kendte til Gordijevskij, og indholdet af
bilag P/24 gør det nærliggende at antage, at forfatteren af dette ikke var blandt
disse medarbejdere. Dette gør evalueringen mere nøgtern.

Sikkerhedsudvalgene

PET-Kommissionen omtalte to møder i Embedsmændenes Sikkerhedsudvalg (og
ingen fra Regeringens Sikkerhedsudvalg) fra tiden, hvor Ole Stig Andersen var
cheffor PET, hvorunder Jørgen Dragsdahl havde været til drøftelse,jf. ekstrakt 2,

s. 4l-42. Det står efter Ole Stig Andersens forklaring i Højesteret (ekstrakt l, s.

56 (23)), klart, at han ikke har konkret erindring om, at Jørgen Dragsdahl var
oppe på møder i sikkerhedsudvalgene: "Dragsdahl-problemet var utvivlsomt
blevet omtalt og þrelagt af ham på både Embedsmændenes og Regeringens
Sikkerhedsudvalgsmøde". Referatet i landsretten, s. 50-52, af Ole Stig Andersens
forklaring er egnet til at efterlade et andet indtryk. Ole Stig Andersens forklaring i
landsretten er ikke overbevisende, for det samtidige bilag P/24 af l5l10-83 viste
jo, at PET ikke konstaterede bemærkelsesværdig adfærd hos Jørgen Dragsdahl.

Ole Stig Andersens vidneforklaringer

Ole Stig Andersen forklarede i både landsretten og Højesteret, at han anså Jørgen

Dragsdahl for at være påvirkningsagent. Ole Stig Andersens erindring havde ikke
sat sig klare aftryk i PET's sprogbrug i tiden under Ole Stig Andersen. Der er til
gengæld med de under Ole Stig Andersen iværksatte strafprocessuelle skridt
ingen tvivl om, at PET under Ole Stig Andersen mistænkte Jørgen Dragsdahl for

87

S¡dâ 19



L =TT

88

89

90

overtrædelse af straffelovens $ 108 og dermed for at være agent. Spørgsmålet er,
om Ole Stig Andersen i sine forklaringer mere end 30 år efter tog munden for
fuld.

Det er fra Ole Stig Andersens forklaring også værd at hæfte sig ved, at han
tilsyneladende anvendte et bredere agentbegreb for andre agenter end PET's egne,
og Jørgen Dragsdahl faktisk ikke opfuldte Ole Stig Andersens definition for
PET's agenter, da Jørgen Dragsdahl ikke Ole Stig Andersen bekendt modtog
betaling fra KGB. Ole Stig Andersens agentbegreb er privat, for det er efter dette
tilstrækkeligt til at blive påvirkningsagent, at man gennem diskussion støttede en
tankegang, der kunne erobre hjerner og trjerter i vesten.

Ole Stig Andersen havde tilsyneladende en bred forståelse af, hvad der som
agentvirksomhed kunne være påvirkning. Ole Stig Andersen forklarede således i
Højesteret, jf. ekstrakt l, s. 59 (14-16), at han aldrig havde påstået, at Jørgen
Dragsdahl havde begået desinformation eller videregivet forkert information -
hvad der vel ellers er selve jobbeskrivelsen for påvirkningsagenter? Ole Stig
Andersen forklarede også i Højesteret (ekstrakt l, s. 58 (29-30)), at lørgen
Dragsdahls artikler svarede til linjen i sovjetisk udenrigspolitik, og at indholdet
var ubehageligt for regeringens NATO-politik. Og at Jørgen Dragsdahls
synspunkter repræsenterede et flertal af folketinget i fodnotepolitikkens periode,
jf. ekstrakt l, s. 56 (23-24). Fremhæves skal det også, at det "var tilstrækkeligt þr
ham, at der skete udveksling af oplysninger mellem en journalist og en fremmed
efterretningstjeneste", jf. forklaringen i Højesteret i ekstrakt l, s. 58 (20-21),
hvilket åbenbart er uholdbart.

Betegnelser af Jørgen Dragsdahl under PET-chef Henning Fode

Henning Fode var chef for PET fra november 1984 til 1986. Henning Fode
medvirkede i sommeren 1985 i England ved MI6's debriefing af Gordijevskij
efter hans eksfiltrering. Det var første gang, at PET havde mulighed for direkte
forhør af Gordijevskij. Forhøret bidrog til, at efterforskningen af Jørgen
Dragsdahl blev afsluttet.

I modsætning til, hvad der gjaldt for tiden under Ole Stig Andersen, foreligger der
fra Henning Fodes tid som PET-chef dokumenter, hvori Jørgen Dragsdahl direkte
er betegnet som agent. Om den stedfundne brug afbetegnelsen agent forklarede
Henning Fode i landsretten, s. 48.' "Anvendelsen af udtrykket agent om Jørgen
Dragsdahl er udtryk þr engagerede efiedorskere og medarbejdere, der giver
udtryk þr opfattelser, der ikke nødvendigvis kan holde i retten, og som ikke

9l

Sld€ 20



L =TT

92

93

94

nødvendigvis støttes af ledelsen. Det er ikke anderledes end de tilþlde, hvor en
politimester forelægger en sag for statsadvokaten, og hvor der kan være vedlagt
politirapporter med udtryk ogþrmuleringer, der ikke nødvendigtß er udnykfor
po I it ime s ter ens vurder ing af s agen. "

Behandlingen i Regeringens Sikkerhedsudvalg i 1985

Jørgen Dragsdahls navn omtaltes i bilag P/10 og de to itilslutning hertil
udarbejdede støttebilag P/l I og P/12, der i oktober 1985 tilgik Regeringens
Sikkerhedsudvalg. Bilag P/l0 er PET's 'Oplæg til udvisning/PNc af sovjetiske
efterretningsofficerer' til Regeringens Sikkerhedsudvalg. Til grund for oplægget
lä det "dokumentariske materiale (i.e.... oplysninger om enkeltpersoner (agenter,

kontakter m.v.)" som Gordijevskij over ti år via den britiske efterretningstjeneste
havde videregivet til PET.

Der gaves i bilag P/10 oversigt over KGB-officerer og deres danske kontakter, og
det oplystes, at KGB's "dælçtavne og operationsbetegnelser" vaÍ anført i
parentes. På s. 4 var Jørgen Dragsdahl anført som "agent" med navnet
,,YERSHOV".

Betegnelsen i dokumentet, jf. ekstrakt l, s. 285-290 af Jørgen Dragsdahl som

agent var således ikke udtryk for PET's institutionelle vurdering af ham; men
gengiver blot, hvorledes Jørgen Dragsdahl var betegnet af KGB. Der er eksplicit
anført i dokumentet, at der: "I materialetfra KGB-officeren navngives þrskellige
soujetiske efteruetningsfficerer og deres danske kontakter. Endvidere soujetiske
operationsbetegnelser og þrmål med disse operationer", hvortil det
"Efterfølgende er en oversigt over KGB-oficerer, der er eller hqr været -
operativt aktive i Danmark, samt deres danske kontakter. I þrbindelse med
kontakterne (agenterne) anvender KGB hyppigt dæknavne og
operationsbetegnelser, hvilket i denne redegørelse er anført i parentes efter
kontaktpersonens navn: " Medtaget i oversigten er blandt mange andre:

" Xo nt anp e r s on Øæ lçnavn)

Kontaktstatus

Journal is t v/ Infor mat ion
D RAGS DA H L, Jør gen Jo hanne s
Dalitz
cpr. I 10549 -0441

Slde 21



a-ffiHCL= [ n

95

96

97

(YERSHOY)
agent."

Selvsagt kan dette ikke tages til indtægt for, at Jørgen Dragsdahl som hævdet af
Bent Jensen efter PET's institutionelle opfattelse skulle være agent.

Hvis PET institutionelt havde anset Jørgen Dragsdahl for at være agent, ville
Jørgen Dragsdahl selvsagt være blevet tiltalt eller i det mindste sigtet, således som
to kriminalassistenter indstillede l/10-85 ved bilag Pl13 ogP/14.

Det gjaldt ikke kun for Jørgen Dragsdahl, at PET ud for navne i bilag P/10 angav
KGB's opfattelse af deres danske kontakter. Daværende folketingsmedlem Gert
Petersen er betegnet som "PAUL" og "þrlrolig kontakt" og Peter Neersø
betegnedes som "fficíel kontakt". Omtalt i støttebilaget P/11 - er så ud over
Jørgen Dragsdahl - ogsâ Gert Petersen og Peter Neersø samt en række andre af
Vjateslav Katerinkins kontaktpersoner.

Henning Fode forklarede i landsretten, s.48: "Foreholdt P/10, P/Il og P/12 om

udvisning af diplomater, forklarede ..,, at materialet har dannet grundlag þr
RSUs beslutning. Materialet er udarbejdet med henblik på at overbevise RSU om

den beslutning, der skulle træffes. Foreholdt at Jørgen Dragsdahl omtales som
agen4 forklarede vidnet, at notatet er udtryk for PETs vurdering af Katerinkins
handlinger i Danmark. Foreholdt formuleringen 'agent' om Jørgen Dragsdahl

þrklarede vidnet, at formuleringen er udtryk þr modpartens, dvs. KGBs
opfattelse af Jørgen Dragsdahl. Foreholdt at Jørgen Dragsdahl omtales som
agent forklarede vidnet, at det er den pågældende medarbejder, der anvender
modpartens betegnelse af Jørgen Dragsdahl som agenL Man kan ikke lægge til
grund, at ordvalget i baggrundspapirerne er udtrykþr ledelsens opfattelse."

Forklaringen svarer til, hvad der antoges af PET-Kommissionen, jf. ekstrakt 2, s.

593: "Sandsynligtis hentydedes der blot til Dragsdahls status i Gordijevskï
materialet".

To kriminalassistenters vurderinger af l/l 0-85

I bilag P/l3 konstateredes det, at oplysninger fra Gordijevskij "danner/har dannet
baggrund for en efterþrsløting, som med hensyn til den danske vinkel foreløbig
har godtgjort, at a) journalist ved Inþrmation, Jørgen DRAGSDAHL, har
overtrådt strafelovens $ 108, idet han siden 1978 har virket
som"'påvirkningsagent'for KGB: Dragsdahl, der af KGB blev tildelt dælcnavnet

98

99

100

Slde 22



E =TT'f,-- ã !

l0l

102

r03

104

STOT vidste. at hans kontakt på Den Soujetiske Ambassade i Københøvn var
efterretningsfficer. Hans þrtsæt til den straJbare handling blev yderligere
bestyrket ved, at der blev aJholdt konspirative møder i Københavns omegn samt 3.

landsmøder. (Sammenskrivning over þrholdet vedlægges under I).", jf.byretten,
s. 36.

I bilag P/14 (den i bilag P/13 omtalte sammenskrivning) omtaltes Jørgen
Dragsdahls skribenwirksomhed overordnet: "Der hersker således ingen tvivl om,
at D var en dygtig 'agent of influence' med hovedopgave som en neutral politisk
iagttager at undergrave tilliden til USA og sammenholdet mellem USA og
NATO/Europa. " Senere anførtes: "D har som påvirlcningsagent haf til opgave at
øve índflydelse på den vestlige offentligheds politiske bevidsthed på linje med de
soujetiske synspunkter. Med baggrund i det beslcrevne, anses det þr påvist, at D
har været hvervet af Den soujetiske efierretningstjeneste KGB, hvorved der
utvivlsomt þreligger en overtrædelse af straffelovens $ /0& som yderligere
understreges af den konspirative adfærd", jf. byretten, s.38.

Ifølge PET-Kommissionen var bilag P/13 og P/14 to kriminalassistenters
indstilling til PET's daværende chef Henning Fode, men han og PET's ledelse
iværksatte ikke strafforfølgning på grundlag heraf, jf. ekstrakt 2, s.567-569 og s.

645-646. Allerede læsning af sagsbehandlernes indstilling gør det uden videre
forståeligt, at PET's ledelse ikke skønnede grundlag for at sigte eller tiltale Jørgen

Dragsdahl for overtrædelse af straffelovens $ 108 og i stedet afsluttede
efterforskningen efter samtalen 20/3-86. Indstillingeme udgør efter deres eget

indhold ikke grundlag for sigtelser, og indstillingerne indeholder tilmed
deciderede fejl:

Jørgen Dragsdahl blev ikke i 1978 som anført af kriminalassistenterne i bilag P/I3
betegnet STOT, men korrekt som YERSHOV. I øvrigt må kriminalassistenternes
anvendelse af udtrykket' fortsæt' skyldes manglende juridisk indsigt.

I bilag Pl14 har kriminalassistenteme ordret anvendt formuleringen: "Frem til
marts 1983 har det således ikke været muligt at konstatere konspirativþrbindelse
mellem D og russerne" fra det ældre bilagP/28 af 10/6-85, jf. ekstrakt l, s. 260 og
292 . Dette er konekt, der var ingen observationer før Farum-mødet i marts 1983.

Alligevel skriver kriminalassistenterne fejlagtigt senere i bilag P/14, at Katerinkin
og Jørgen Dragsdahl skulle have aftoldt "hemmelige møder i december 1982", jf .
ekstrakt 1,s.294.

Slde 23



L=TT

105

106

t07

108

109

Kriminalassistenteme anførte i bilag P/14, at Katerinkin og Jørgen Dragsdahl
skulle være "mødtes i mindre byer på Sjælland, som þr eksempel Næstved og
Holbæk". Dette har intet på sig, heller ikke ad Holbæk, jf. pkt. 160 og162.

I bilag P/14 konkluderede kriminalassistenterne under overskriften "Vurdering af
D's slcribennirksomhed", at "Der hersker således ingen Nivl om, at D var en

dygtig'agent of influence'med hovedopgave som en neutral politisk iagttager at
undergrave tilliden til USA og sammenholdet mellem USA og NATO/Europa".
Denne konklusion indføjede kriminalassistenteme efter at have kopieret PET's
analyse i bilag P/2 af 26/8-82, hvor PET imidlertid ikke var nået til den citerede
konklusion, men ganske anderledes, at Jørgen Dragsdahl fremstod som en SF'er
med stærk sympati for fredsbevægelsen, og det anførtes tilmed i det
konkluderende afsnit, at Jørgen Dragsdahl ikke fremstod som et redskab for
Sovjetunionen, jf. pkt. 76. Kriminalassistenterne misbrugte tydeligt analysen som

var udarbejdet 35 måneder tidligere i 1982 ud fra l6 artikler og foretog ikke en ny
dokumenteret analyse af Jørgen Dragsdahls hundreder af artikler siden da.

Det er bemærkelsesværdigt, at kriminalassistenterne valgte helt at bortse fra
PET's skribentanalyse i bilag P/24 af 15/10-83. Dette skyldes nærliggende, at
denne var endnu mere fordelagtig for Jørgen Dragsdahl end analysen fra 1982, jf.
pkt. I 19.

Notat af 14ll-86 om operationen

Bilag P/16 er udateret, men er ifølge Bent Jensen udarbejdet 14/l-86. Bilaget
synes at gennemgå operation Gordijevskij. Under pkt. 7 anførtes det om Jørgen

Dragsdahl, at han var påvirkningsagent for KGB, og at han rekrutteredes i 1978.

lfølge sammenfatningen, der angik alle de af notatet omfattede personer, "er der
ingen tvivl om, at KGB i arbejdet mod de danske politiske mål har anvendt
kontakter/øgenter, som helt evident har overnådt straffelovens $ /08. Det skal
anføres, at det på grund af bevismæssige/politiske grunde er besluttet ikke at rejse

tiltale i disse seger"

Bilaget fremstår som udarbejdet i processen frem mod, at der i PET blev truffet
beslutning om at indstille efterforskningen i I I personsager, der var startet på

grundlag af Gordijevskij-materialet, heriblandt efterforskningen af Jørgen
Dragsdahl. Angivelsen "helt evident" mä efter referatet af Jørgen Dragsdahls
forhold tydeligvis enten angä andre end ham eller være gjort af en

efterforskningsmedarbejder uden juridisk indsigt. Status blev, at der rejstes tiltale

Slde 24



L =TT

ll0

lll

tt2

ll3

i en eller to sager. Dokumenteret affattedes efter næsten tre års forgæves
efterforskning og mange spildte ressourcer.

Samtalen 20/3-86 hos PET

Ifølge bilag P/9 var PET's formål med samtalen20/3-86 med Jørgen Dragsdahl at
give ham en advarsel. Lignende samtaler blev af PET gennemført med ti andre
personer, der havde været i PET's søgelys på grundlag af Gordijevskij-materialet.

I bilag P/9 betegnedes Jørgen Dragsdahl i konklusionens sidste afsnit som "denne
agent". Den enkeltstående benyttelse af udtrykket, stedet og det øvrige subjektive
sprogbrug i konklusionen fremstår som referentens opfattelse af Jørgen
Dragsdahl. Konklusionen fremstår derimod ikke som PET's, da det udtrykkeligt
af notatets refererende del fremgår, at PET havde besluttet, at der ikke skulle
rejses sigtelse mod Jørgen Dragsdahl, og i konklusionen anførtes det udtrykkeligt,
at "Formålet med samtalen var at bibringe D den opfattelse, at han i KGB's
politiske efterretníngsaktivitet har befundet sig i 'den grå fqse"'. Både Mikael
Lyngbo og Per Larsen forklarede i landsretten, s. 68 og s. 59, at bilag P/9
indeholder afsnit med referentens personlige opfattelser.

Som anført af landsretten, s. 92, indstillede PET efterforskningen af Jørgen
Dragsdahl "ganske kort tid" efter mødet 20/3-86.

Notat af november 1986

Bilag P/18 om PET's operation Gordijevskij er det eneste dokument udarbejdet i
PET efter samtalen 20/3-86, hvori Jørgen Dragsdahl betegnedes som agent.
Jørgen Dragsdahl-sagen resumeredes i subjektive vendinger: "han nærede et
ubændigt had til den amerikanske regering og brugte sit journalistiske arbejde til
udgñelser mod USA". Det anførtes: "Der er dog ingen tvivl om, at hans virkelige
styrke lå og vel stadig ligger som påvirlmingsagent qua hans
journalistvirksomhed". Jørgen Dragsdahl angaves at være rekrutteret som agent i
1978.

Bilag P/I8 er nærliggende uddrag af det samme dokument, som det, der omtaltes i
PET-Kommissionens beretning, bind VII, hvor det af PET's medarbejder
bemærkedes, "at troværdigheden af hans [æs 'Gordijevskijs] oplysninger nu var
blevet kontrolleret i I0 år, og der har ikke på noget tidspunkt været tvivl om, at de
er korrekte". lfølge PET's medarbejder gjorde Gordijevskijs oplysninger det

tt4

Slde 25



!"-=TT

I l5

l16

1t7

l18

l19

120

muligt at identificere over 400 KGB-offìcerer i forskellige lande, jf. ekstrakt 2, s.

559.

Det er uklart, hvad dokumentet anvendtes til, og hvem der udarbejdede det, men
det er tydeligt ikke en efterforskningsrapport. Der synes at kunne være tale om en
PET-medarbejders evaluering af Gordijevskij-materialet, da der på de
anonymiserede sider må have været omtale af andre personer.

Jørgen Dragsdahls journalistik

Fokus skiftede i 1977

Jørgen Dragsdahl skrev sine første artikler om sikkerhedspolitiske spørgsmål i
januar 1977, da han var i USA for Information. Artiklerne var baseret på

amerikanske kilder. Dette fremgår af det genmæle, som Jørgen Dragsdahl fik
bragt efter medieansvarsloven i Ekstra Bladet 15/11-92,jf. ekstrakt 2, s. 385.

Før januar 1977 havde Jørgen Dragsdahl bl.a. skrevet artikler om
borgerrettighedsspørgsmål i USA og generelt om amerikansk indenrigspolitik.

PET fandt intet mistænkeligf i sine analyser fra 1982 og 1983

PET analyserede Jørgen Dragsdahls journalistik to gange. Den første analyse blev
gennemført omkring det tidspunkt, hvor PET som følge af Gordijevskij-materialet
indledte efterforskning af Jørgen Dragsdahl og gav sig udslag i bilag Pll af 2518-

82 ogPl2 af 30/8-82 om Jørgen Dragsdahls skribentvirksomhed i Information.

Analysen i bilag P/2 viste ikke tegn pâ, at Jørgen Dragsdahl skrev for at tjene
KGB's interesser, jf. pkt.76.

PET analyserede på ny Jørgen Dragsdahls journalistik ved bilag P/24 af l5l10-83,
hvori anførtes, jf. ekstrakt 1, s.241l. "Til trods þr hans åbenbare
venstreorienterede politiske indstilling giver han på mange þrskellige måder
indtryk af at være lcritisk over for soujetisk/kommunistisk regime, og endnu mere
hånligt afvisende er han overþr DKP. Alt dette kunne naturligvis være et 'spil',
han gennemførte for at narre eventuelle teleþnaflyttere eller andre iagttagere,
men udtalelserne er så mange ogþrekommer ofte så spontane, at det i givet fald
må synes at være næstenþr dygtigt gjort."

Slde 26



L =TT

t2t

122

t23

124

'Gensyn med Den kolde Krig'

I anledning af Ekstra Bladets artikler blev i 1992 udgivet artikelsamlingen
'Gensyn med Den kolde Krig' omfattende Jørgen Dragsdahls journalistik i

perioden 1977-90.

I sin anmeldelse i Berlingske 18/5-92 af bogen anførte Flemming Rose, at Jørgen
Dragsdahls argumenter ikke var hentet "fra KGB og Soujetunionen", men fra
USA, jf. ekstrakt 2,s.379.

DllS-udredningen om Jørgen Dragsdahl

Svend Aage Christensen forklarede i byretten, s. 57, at de sovjetiske
påvirkningsoperationer ifølge DllS-udredningens konklusioner ikke havde spillet
nogen væsentlig rolle ved formuleringen af dansk sikkerhedspolitik, tværtimod
havde de en negativ effekt, fordi de havde ost afat være påvirkningsforslag.

Særligt om Jørgen Dragsdahl forklarede Svend Aage Christensen, at han "var en
af de mest velinþrmerede og arbejdsomme journalister inden þr
sikkerhedspolitik i Danmark. Det fokus, han satte på sikkerhedspolitik, har i et
vist omfang været inspirerende for debatten i Danmark og har været et stærkt
modspil til de elæperter, der var vant til at følge den slagne vej.
Dobbeltbeslutningen er højst sandsynligt opstået i det tyske socialdemolcrati og
ikke i det danske. Dragsdahl havde et meget stærkt og bredt kontaktnet til USA.

Bl.a. ATA, Kongressionel Research Service samt diverse tænketanke."

Svend Aage Christensen forklarede i byretten, s. 58, at Jørgen Dragsdahls
journalistiske produktion var anledningen til, at han var blevet interviewet til
udredningen. I tilknytning hertil forklarede han, at han ikke var "bekendt med, om
Dragsdahl har modtaget oplysningerfra soujetiske kilder, som han har anvendt i
þrbindelse med sin slcribentvirksomhed. Dragsdahl var gennem sit virke med til
at sætte en dagsorden, men der var tale om en dagsorden som også blev sat af
den store internationale debat. Man kan ikke sige, at Dragsdahls indflydelse på
den danske debat var fænomenal, men han havde en formentlig begrænset
indflydelse."

Kilderne var amerikanske og journalistikken var oå internationalt niveau

Professor i intemational politik, Ole Wæver, forklarede i byretten, s. 6l "Han
ved, at Dragsdahl hentede sine informationer om de sikkerhedspolitiske

125

t26

Sldê 27



Ë* =TT

127

spørgsmål - herunder om dobbelt-beslutningen, og om situationen i Afghanistan -

fra interview med kritiske amerikanske elæperter. Det var afgørende, at
Dragsdahl hqvde et stort netværk i USA, þrmentlig stammende fra hans
udstationering der. Det var ikke specielt ekstreme holdninger, som Dragsdahls
kilder repræsenterede. Den centrale linje i artiklerne var ikke pacifisme, men især
en diskussíon om atomvåbenafslcrækkelse. Dragsdahl satte ikke spørgsmål ved,

om der skulle være en atomvåbensafskrækkeßespolitik, men alene ved, hvordan
den skulle udþrmes. Det var Dragsdahl, der førte ameriknnske elcsperter ind i
den danske politiske dagsorden. Dragsdahls artikler anførte, at det afgørende var
at bevare et stabilt atomarsystem, og at dette var afgørende for at skabe en
politisk proces, der kunne føre til videre frihed. Den anden hovedkategori af
artiklerne omhandlede betydningen af, at der var fredsbevægelser og

frihedsgrupper i såvel øst som i vest."

Peter Wivel forklarede i byretten, s. 62-63: "Dette medførte, at Gert Pedersen
slcrev et rasende índlæg om, at Dragsdahl havde svigtet sin opgave, og at
Dragsdahl måtteþrstå, at USA var hovedfienden. Han selv slcrev et indlæg om, at
dette var for ensidig en holdning - og han modtog også en meget vred reaktion fra
Gert Pedersen. Dragsdahl forsvarede ofie amerikanske holdninger og mente, at
Soujet også skulle nedruste. Dragsdahl argumenterede for en ligevægt i
nedrustning. Det er hans vurderíng, at Dragsdahls artikler var klassisk
journalistik i bedste þrstand. Han havde et væld af kilder, og han hørte begge
parter. Dragsdahl havde kilder både i USA ogí Soujet"

Generalmajor Karsten Møller forklarede i byretten, s. 63, at han havde været
tjenestegørende i Forsvarets Efterretningstjeneste lra 1980-82 og senere
forsvarsattache i Moskva: "Han har i perioden, hvor Nato traf den såkaldte
dobbeltbeslutning, beskæfiiget sig med Dragsdahls artikler i Informotion. Den
lcritiske argumentation, som var i Danmark, kunne udfindes via Dragsdahls
artikler. Dragsdahl skilte sig ud i debatten, þrdi han argumenterede þr sine
synspunkter i modsætning til den 'slagordsdebat', der i øvrigt fandt sted.

Dragsdahls force var det enorme nemærk, først ogfremmesl i USA. De citater af
samlaler og artikler, som Dragsdahl anvendte, var fra de store nøvne i USA.

Dragsdahls kilde- og netværk var eltstremt godt i USA også blandt de
medarbejdere, som var tæt på beslutningstagerne i USA. Dragsdahl var generelt
tæt på de mennesker, der deltog i debatten i USA - herunder betydningsfulde

þrskere. Dragsdahls artikler bar præg af, at han havde argumenterne i orden.
Dragsdahl var skarp, og man skulle tænke siE¡, om, når man gik imod hans

argumenten Det interessante ved Dragsdahls artikler var også, at de ofte var
tvetydige. De var ikke nødvendigvis þrsvarsfiendtlige - men han havde et skarpt
blik þr det absurde. Dragsdahl var dog også lcritisk over þr venstrefløjen -

128

Sld€ 28



Ë =-1-TÉ-*- E il

129

r30

l3l

132

herunder over lor Steen Folke. Dragsdahl har udtalt sig imod en beskæring af
þrsvarsbudgettet - hans argumenter i den forbindelse blev også taget op - og
brugt - af forsvaret. Han er dog ikke sikker på, at Dragsdahls artikler havde
indflydelse på den socialdemolcratiske holdning i forbindelse med

þdnotepolitikken. "

Professor i historie Poul Villaume forklarede i byretten, s. 64: "Dragsdahls
artikler spillede en vis rolle i dansk sikkerhedspolitik. Denne indflydelse var på
flere planer, ídet Dragsdahl havde et enestående kildemateriale i USA, der
indebar, at der blev inddraget flere nuancer end vanligt i den danske debat.
Dragsdahl var således dels med til at afdække NATOs beslutningsprocesser, og
dels tilføjede han debatten nogle flere nuancer, idet han kritiserede venstrefløjen

for at være dogmatisk og ensidig. Dette bidrog nyttigt til en diskussion på
venstrefløjen. Det er hans opfattelse. at Dragsdahls sikkerhedspolitiske
journalistik var på internationalt niveanl"

USANDE,ItrRESKR,If, NKELSER

Som anført af landsreffen, s. 75, er det ved vurderingen af, om de enkelte udsagn
er egnede til at injuriere, afgørende, "hvordan en almindelig læser og tilhører vil
opfatte udtalelserne ud fra deres indhold og konteËsr". Tilsvarende gælder om
EMRK art. 10, jf. materialesamlingen, s. 134.

Forsideartikel i Jyllands-Posten l4/l-072 Forsker anklager journalist for
KGB-samarbejde (Udsagn 1)

Som anført af landsretten må udsagn I læses i sammenhæng med Bent Jensens
artikel "De kaldte ham nr. 1", der samme dag blev bragt i Jyllands-Posten. Det er
en udtalelse, som formidler Bent Jensen overordnede konklusion. En sådan

udtalelse er egnet til at nedsætte Jørgen Dragsdahl i medborgeres agtelse, hvilket
heller ikke bestrides af Bent Jensen.

Bent Jensen blev korrekt citeret

Bent Jensen har giort gældende, at udsagn I ikke hidrører fra ham, men dog
sikkert skulle være skrevet af en journalist efter samtale med ham..

Bent Jensen forklarede i landsretten, s. I l, ati "For så vidt angår udsagn nr. I
havde de pågældende journalister kun hans artikel. På det tidspunkt havde
journalisterne ikke talt med ham, og der var tale om noget de udledte af hans

133

Slde 29



¡-=TT

134

135

artikel. Der er ikke noget þrkert i det, men hvis han selv havde slcrevet det, ville
han have henvist til PET-dokumenterne. " Det er forståeligt, at Bent Jensen gerne

vil lægge afstand til udsagnet, men der er efter journalist Susanne Grams
forklaring i landsretten, s. 55, ingen tvivl om, at Bent Jensen er citeret korrekt.
Samtalen optoges afjournalisten på bånd. For byretten, hvor Susanne Gram var
medsagsøgt, blev det ikke antydningsvist bestridt, at Bent Jensen at havde udtalt:
"Arkiverne har vist, at Jørgen Dragsdahl var KGB-agent".

Artikel i Jyllands-Posten 1411-07: De kaldte ham nr. I (Udsagn2-9)

Udsagn 3

Ekstra Bladet havde i 1992 bragt en række artikler baseret på Gordijevskij som
kilde. Artiklernes injurierende udsagn mod Jørgen Dragsdahl for
agentvirksomhed havde ført til, at Ekstra Bladet med rettens mellemkomst indgik
forlig med Jørgen Dragsdahl.

Som anført af landsretten, s. 76, må udtalelsen i Jyllands-Posten l4/l-07 om, "at
en stor del af oplysningerne i Ekstra Bladets artikler var sande", ud fra sit
indhold og sammenhæng med den forudgående omtale af Ekstra Bladets artikler
forstås sådan, at Jørgen Dragsdahl var KGB-agent, at han havde haft konspirative
møder med KGB-officerer, herunder i udlandet, og at han havde modtaget penge.

Landsrettens gengivelse af artiklens henvisninger til Ekstra Bladet er ikke
fuldstændig, da henvisningeme også omfatter påstande om, at der i 1985 i strid
med PET's ønske ikke var blevet rejst tiltale mod Jørgen Dragsdahl som følge af
politisk indblanding. Det lå Bent Jensen på sinde at gøre det klart for en

almindelig læser, at Ekstra Bladets artikler fra 1992 efter hans opfattelse var
troværdige. I Jyllands-Posten 19/l-07 repeterede Bent Jensen således, at Ekstra
Bladet i 1992 havde skrevet, at Jørgen Dragsdahl ifølge Gordijevskij skulle have
været betalt af KGB, og Bent Jensen styrkede i sammenhængen Gordijevskijs
troværdighed ved at oplyse, at PET havde medvirket til hans eksilering. I
Jyllands-Posten 7/2-07 gentog Bent Jensen, at artiklerne i Ekstra Bladet i 1992 i
det alt væsentlige havde været sande, således som det er udtrykt i udsagn 10.

Jørgen Dragsdahl var ikke KGB-spion

Bent Jensen fastslog i den første linje, at Ekstra Bladet 5/l-92 hævdede, at
"udenrigsredahør på dagbladet Information, Jørgen Dragsdahl, havde været
'KGB-spion"', oE at dette var bekræftet fra anden side, og at oplysningerne
herom var tilgået den britiske og danske eftenetningstjeneste.

136

Sldê 30



r =*ü-"rE-- fl C

137

138

r39

t40

t4l

Jørgen Dragsdahl var ikke KGB-spion, sådan som det af Bent Jensen blev støbt i
sproglig cement i artiklens første, for en almindelig læser vigtige linje. Bent
Jensen gentog ikke senere det retoriske greb med at betegne Jørgen Dragsdahl
som spion.

Der var ikke konspirative møder i bl.a. Budapest og Wien

Ifølge artiklens første afsnit skulle Jørgen Dragsdahl "i begtndelsen af 1980'erne
have holdt konspiratoriske møder med KGB-fficerer bl.a. i Budapest og úIlien

og.... Artiklerne vor konkrete og detaljerede med hensyn til mødesteder og navne
på s ouj e t iske før ings offi cerer. "

Jørgen Dragsdahl har aldrig deltaget i møder i Budapest. Det fremgår senere af
artiklen, at Bent Jensen ligesom Ekstra Bladet i 1992 troede, at Jørgen Dragsdahl
havde mødtes med KGB-officeren Ljubimov i Budapest. Dette er forkert og uden
belæg i sagens bevisførelse. Tværtimod afuiste Ljubimov i Berlingske l5/l-92
(ekstrakt 2, s. 347),lnformationl9/l-92 (ekstrakt 2, s. 353-354) og Information
25-26/l-92 (ekstrakt 2, s.355), at han skulle have mødtes med Jørgen Dragsdahl i
Budapest. I bilag P/9 om mødet 20/3-86 er da også kun omtalt møderne med
Vladimir Minin i Wien.

Jørgen Dragsdahlmødtes to gange med Minin i Wien, nemlig i december 1980 og
i efteråret 1982. Der var intet konspirativt ved møderne, og Jørgen Dragsdahl
vidste ikke dengang, at Minin var KGB-offrcer, men troede, at han var diplomat,
således som han præsenterede sig selv. Minins officielle akkreditering var
presseattaché, jf. Vibeke Sperling i byretten, s. 59. Betegnelsen konspirativt er
velkendt efterretningstjenesteterminologi. Jørgen Dragsdahl gjorde intet for at
skjule disse møder og fortalte bl.a. uopfordret om møderne på mødet 2013-86 hos
PET. PET fik efter bilag P/5 oplysningerne om møderne i Wien fra Gordijevskij
efter, at han i 1982 var kommet til London.

Udtrykket "bl.a." efterlod en almindelig læser med den opfattelse, at der var en
række udenlandske mødesteder, hvilket der ikke var. Ud over omtale af Wien-
møderne anførte Bent Jensen i notat af 9/3-10, at Jørgen Dragsdahl i november
december l98l skulle have været på en KGB-betalt rejse til Moskva, hvor han
mødte Katerinkin. Der var tale om en ordinær journalistisk rejse på linje med den,
som andre joumalister foretog dengang. Den fandt reelt sted i februar 1982 og
blev afrapporteret med en række sovjet-kritiske artikler i den norske ugeavis Ny
Tid, jf. ekstrakt l,s.17l-174.

Slde 31



L =TT
142

143

144

t45

Bevisførelsen under denne sag har ikke interesseret Bent Jensen. En almindelig
læser af 'Ulve, Får og Vogtere' får således den opfattelse, at lørgen Dragsdahl
havde holdt konspirative møder med KGB-officerer i udlandet, jf. ekstrakt 2, s.

687-688.

Jørgen Dragsdahl modtog ikke penge

Jørgen Dragsdahl skulle ifølge artiklens første afsnit "i begtndelsen af 1980'erne
have.... og Jâet penge þr sit arbejde. Artiklerne var konlcrete og detaljerede med
hensyn til mødesteder og navne på soujetiske føringsfficerer."

At udsagn 2 omfattede påstand om, at Jørgen Dragsdahl skulle have modtaget
penge bekræftes af, at Bent Jensen gentog denne påstand i Jyllands-Posten l9ll-
07 og under et frokostsymposion 10/05-07 hos CEPOS Center for Politiske
Studier: "Alle de oplysninger, som PET oprindelig hnde ftetfra Gordijevskij, de
viser sig, stort set, at v@re rigtige. Det eneste punW, hvor Dragsdahl ikke ville
vedgå var, at han havde /äet penge. Jeg vil være så fræk, i hvert fald i denne

forsamling og sige, at detformentlig er, þrdi PET ikke er i stand til at bevise det,

fordi bogholderiet, der beJìnder sig i KGB's hovedlevarter i Moslwa, og det har
PET ikke adgang tíL. Jeg er helt sikker - jeg kan ikke vide det - men jeg er ret
sikker på, at Gordijevskij også på det punW taler sandt.", jf. byretten, s. 23.

Myten om, at Jørgen Dragsdahl skulle have modtaget penge fra KGB kom fra
Gordijevskij-materialet og udgjorde en af grundene til, at PET i 1983 iværksatte
efterforskning. Første gang i den af Gordijevskij til PET videreformidlede rapport
af 8/12-77,jf. Støttebilaget: 'Forløbet fra 1976-78' , hvorefter det angiveligt skulle
være lykkedes 'ljebotok - der så blot var udrejst af landet den l/8-77 - at fâ
Jørgen Dragsdahl til at modtage penge 'for udþrelsen af opgaver". Henset til
mødereferaterne fra den 9/7-85,jf. ekstrakt l, s.274, fra den ll/7-85,jf. ekstrakt
l, s.280, og fra den20/3-86, jf. byretten, s.43, sammenholdt med Gordijevskijs
bog 'Next Stop Execution' (ekshakt 2, s. 395-396) er det utænkeligt, at Tjebotok
kan have betænkt Jørgen Dragsdahl med så meget som én eneste krone. Det er
udelukket, at den her omtalte betaling "for udførelsen af opgøver" kan være

formidlet af Minin, som Jørgen Dragsdahl først mødte ved receptionen på den

røde hærs dag i februar 1978 måneder efter fremkomsten af den omtalte rapport.

Særligt om Minin skal følgende fremdrages fra PET-Kommissionens beretning,
jf. ekstrakt 2, s. 579. Det anførtes om Minin; "Centret noterede i 1977, at Minin
havde et stort forbrug, og at hans penge þrtrinsvß blev lagt på københø,nske
beværtninger, hvilket ifølge Centret udgjorde en unødig sikkerhedsrisiko. Dette

t46

Slde 32



[*=TT

147

148

t49

1s0

forhold skal nødvendigvis også tages i betragtning i forbindelse med oplysningen
om, at Dragsdahl netop i den periode, hvor Mininforestod kontakten, skulle hqve
modtaget pengebeløb fra KGB. Det var således et velkendt problem, at KGB-

fficerer selv anvendte de økonomiske midler, som var beregnet til kontakter og
agenter."

Senere bidrag til myten om, at Jørgen Dragsdahl skulle have modtaget penge fra
KGB, kom ved Gordijevskijs udaterede rapport fra ultimo 1982, jf . ekstrakt 2, s.

576, hvorefter: "Hvervningen skulle angiveligt være sket ved en blanding af
ideologi, gqver og penge". Rapporten forklarer ydermere, at Jøtgen Dragsdahls
hvervning var resultat af en magtkamp inden for KGB: " Den danske journalist
beslcrives som en hårdtarbejdende ung mand, der var blevet hvervet ved en

blanding af ideologiske og materielle motiver"'.Det anføres, at forbindelsen til
Jørgen Dragsdahl stadig blev hemmeligholdt, og at residenturet skulle have givet
Jørgen Dragsdahl penge til opholdet i Washington som Informations
korrespondent, og at han to gange skulle have været til debriefing i Wien, hvor
han skulle have fäet nye opdrag og penge.

Endnu et bidrag til myten om KGB-penge fremkom med bilag P/5, hvorefter
Jørgen Dragsdahl "under to møder i llien" - medio 80 og medio 8l - "modtog
... penge fra KGB". Dette svarer blot til, hvad der fremgår af Gordijevskijs
udaterede rapport fra ultimo 1982, jf . byretten, s. 27.

Gordijevskijs andenhåndsviden viste sig at være forkert. PET-Kommissionen
anførte i sin konklusion, jf. ekstrakt 2, s. 597; "Tjenesten [æs PET] kunne heller
íkke verifcere residenturets indberetninger til Centeret om, at Dragsdahl havde
modtaget pengebeløb". Ole Stig Andersen forklarede i Højesteret i ekstrakt l, s.

59 (2), at han ikke vidste, om Jørgen Dragsdahl modtog penge.

Ifølge Gordijevskijs udtalelser i Ekstra Bladet ll/l-92 (ekstrakt 2, s. 345) og
Information 15/2-92 (ekstrakt 2, s. 360) skulle Jørgen Dragsdahl have fået penge

af KGB under Ljubimov. Rigtigheden heraf afviste Ljubimov, jf. ekstrakt 2, s.

349 o9355.

Bent Jensen fastholdt over for en almindelig læser af 'Ulve, Får og Vogtere', at
Jørgen Dragsdahl skulle have modtaget penge fra KGB, jf. ekstrakt 2, s.688.

151

S¡de 33



L =TT

t52

153

t54

Det havde intet på sig. at regeringen forhindrede PET i at rejse tiltale

I artiklens andet afsnit henviste Bent Jensen til, at tidligere kriminalinspektør i
PET Per Larsen i Ekstra Bladet 6/l-92 på spørgsmålet om, hvorfor "der aldrig
var blevet rejst snafesag mod Dragsdahl" i sit svar bekræftede, at der havde
været efterforskning og henviste derefter til de generelle juridiske betragtninger i
justitsminister Ole Espersens redegørelse for, hvorfor der ikke blev rejst straffesag
mod Arne Herløv Petersen, selv om han var "sþldig" og havde udvist "forhold,
som i princippet falder ind under beslcrivelsen i straffelovens paragraf 108". Bent
Jensen mente ifølge artiklen at vide, at "PET opfattede denne beslutning som
politisk sabotage af tjenestens indsats". Ifølge Bent Jensen var Per Larsen "med
sin henvisning til denne erklæring meget tæt på at sige, at det også sþldtes
politiske hensyn, når der heller ikke var blevet rejst straffesag mod Dragsdahl".
Herefter citerede Bent Jensen avisartikler fra ß92 om, at det var politikerne, der
lod Jørgen Dragsdahl slippe. Bent Jensen anfægtede senere i artiklen Ole
Espersens habilitet ved at nævne, at Ole Espersen ifølge Gordijevskij "selv havde
hafi KGB-kontaher".

I Jyllands-PostenT/2-07 uddybede Bent Jensen, at PET skulle have ønsket at rejse

tiltale mod Jørgen Dragsdahl, men var blevet forhindret heri af den daværende

borgerlige regering: "Mge det oplyste syntes den konservative justitsminister
Erik Ninn-Hansen heller ikke, at det i 1985-1986 var politisk opportunt at lade
Dragsdahl-sagenfå et retligt erterspil". Og han tilsluttede sig i aniklen i Jyllands-
Posten l9/l-07, når Ekstra Bladet havde hævdet, at "det sþldtes politisk
bekvemmelighed (dvs. opportunisme), når den borgerlige regering i sin tid høvde

forhindret tiltalerejsning med efterþlgende retssag mod Dragsdahl".BentJensen
gentog på ny i artiklen af 7/2-07, at PET havde villet føre straffesag mod Jørgen

Dragsdahl, men var blevet forhindret af daværende justitsminister Erik Ninn-
Hansen. BentJensenangavhverkeniartiklen af l4/l-07 ellerartiklenaf 7/2-07
kilder til sine alvorlige beskyldninger mod den daværende borgerlige regering og
Socialdemokrateme.

Bent Jensens udsagn om, at PET ønskede at rejse tiltale mod Jørgen Dragsdahl,
har ikke hold i virkeligheden. Bent Jensens udsagn undersøgtes af PET-
Kommissionen, der efter sine undersøgelser og aflrøringer konkluderede: "Der er
ikke tegn på, at PET's ledelse på dette eller andre møder søgte politisk opbakning
til at retsþrþlge Dragsdahl", jf. ekstrakt 2, s.594.

Når PET ikke ønskede at rejse tiltale mod Jørgen Dragsdahl, er der i sagens natur
heller ikke belæg for Bent Jensens udsagn om, at den daværende borgerlige
regering i I 986 skulle have forhindret straffesag, og at det skulle have været for at

155

S¡d€ 34



n-Fsffi[*= H H

156

157

tækkes Socialdemokraterne. I anledning af Per Larsens udtalelser i Ekstra Bladet
6/l-92 spurgte medierne 6ll-92 alle justitsministre iperioden fra 30/8-78 til l0/l-
89 om tiltaleovervejelser i forhold til Jørgen Dragsdahl. I Information 7/l-92
(ekstrakt 2, s. 341) afviste de tidligere justitsministre Nathalie Lind, Henning
Rasmussen, Ole Espersen og Erik Ninn-Hansen samt tidligere forsvarsminister
Poul Søgaard alle, at det havde noget på sig. Erik Ninn-Hansen sagde: "men jeg
erindrer i hvert fald overhovedet intet om, at jeg skulle have fået þrelagt noget
om, hvorvidt han skulle tiltales Hvor skulle det være kommet fra?
Efterretningstjenesten? ...men det har jo ikke noget med straffelovens
spionagebestemmelser at gøre." Erik Ninn-Hansen udtalte sig tilsvarende i
Berlingske 7ll-92 (ekstrakt 2, s.343, og i Det Fri Aktuelt 711-92 (ekstrakt 2, s.

339: "Jeg har aldrig afvist at rejse nogen sag mod Jørgen Dragsdahl. Blandt
andet af den simple grund, at der ikke har været þrelagt nogen indstilling om en
sqg".

Bent Jensens udsagn i artiklen af l4ll-07 blev undersøgl af PET-Kommissionen,
der i 2009 konkluderede, at udsagnene ikke havde noget på sig, jf. ekstrakt 2, s.

592). Til grund herfor lå forklaringer fra Poul Schlüter, jf. ekstrakt 2, s. 570, og
Uffe Ellemann-Jensen.

Bent Jensen anførte i sine kommentarer af 913-10 til PET-Kommissionens bind
13,at "Der er i PET's arkiv klar dokumentationþr, at der også i afgørelsen af
Dragsdahl-sagen (og andre sager) indgik politiske hensyn". Herved henvistes til
bilag P/l6. Dette bilag anvendte Bent Jensen også som støtte for sin konklusion:
"Men hvorþr blev der så ikke rejst tiltale, når JD og andre efter PET's opfattelse
havde fungeret som KGB-agenter, der havde overtrådt straffeloven? Om dette
oplyser 14. januar-notatet - der drejer sig om en hel række personer "at der på
grund af bevismæssige/politiske grunde er besluttet ikke at rejse tiltale i disse
sager, ligesom nogle af þrholdene er þrældede" Der indgik altså politiske
overvejelser i regeringens beslutning om ikke at ønske tiltale rejst mod JD og
andre, der af PET blev opfauet som og karakteriseret som KGB-agenter". Det er
sort, hvordan Bent Jensen kan få regeringen involveret i bilag P/16, der
tydeligvist ikke anvendtes på højere niveau,jf. pkt. 154. Bent Jensens anvendelse
af bilag P/16 udstiller Bent Jensens metoder og dagsorden. Bent Jensen kendte i
øvrig¡ ikke bilag P/16, da han skrev artiklen i Jyllands-Posten l4ll-07, jf. pkt.
264. Bent Jensen kaldte det senere 'forkert', at PET-ledelsen ikke fandt grundlag
for at rejse sigtelse mod Jørgen Dragsdahl. Han tilføjede, at regeringen havde
"besluttet" ikke at rejse tiltale mod bl.a. Jørgen Dragsdahl, jf. ekstrakt 2, s. 627 .

I 'Ulve, Får og Vogtere' fortsatte Bent Jensen sin 'forbrydelse', om end mere
afdæmpet. Under henvisning til kriminalinspektør Per Larsens udtalelser i 1992 til

158

slde 35



L=T"T

ts9

160

161

Ekstra Bladet skrev han, at Erik Ninn-Hansen senere om Dragsdahl-sagen skulle
have sagt, at "Schlüter ogjegvar enige om, at vi ikke ville have nogeL der kunne
minde om gentagelse af Arne Herløv Petersen-sagen", jf. ekstrakt 2, s.686. Ved
skrivningen af 'Ulve, Får og Vogtere' var Bent Jensen vidende om, at han ikke
kunne anvende citatet af Per Larsens som sket, for Per Larsen havde til PET-
Kommissionen forklaret'. "Der blev aldrigført bevis þr, at Dragsdahl skulle have
begået ulovligheder, og derþr kom der heller ikke noget ud af sagen", jf. ekstrakt
2, s. 592. Og som følge af sit kendskab til mediernes interviews i 1992 af tidligere
justitsministre og politikernes forklaringer til PET-Kommissionen var han også
vidende om, at citatet af Erik Ninn-Hansen ikke kunne være retvisende. Han var
også inden færdiggørelsen af 'Ulve, Får og Vogtere' vidende om, at Per Larsen i
landsretten, s. 57, havde forklaret, at"afgørelsen af, hvorvidt der skulle rejses sag
mod Dragsdahl, var imidlertid noge4 som PET selvstændigt þrholdt sig til".

Som kilde i 'Ulve, Får og Vogtere' anvendte Bent Jensen bogen 'De røde spioner'
skrevet af en Ekstrabladsjournalist Jacob Andersen i Ekstra Bladets stil, jf.
ekstrakt 2, s. 439 og 441. Som det fremgår af 'De røde spioner', jf. ekstrakt 2, s.

647, er Jørgen Dragsdahl ikke omtalt i tilknytning til citatet, og citatet af Erik
Ninn-Hansen havde en anden end Jørgen Dragsdahl som adressat, hvis
Ekstrabladsjournalistens anvendelse af citatet da i øvrigt giver et retvisende
billede af Erik Ninn-Hansens udtalelser. Jacob Andersen skrev de artikler, der
førte til injuriesagen i 1992 mellem Jørgen Dragsdahl og Ekstra Bladet.

Udsagn 5

Udsagn 5 skal som anført af landsretten læses i sammenhæng med artiklens
overordnede udtalelse om, at Jørgen Dragsdahl havde udøvet agentvirksomhed.
Udsagnet gav en almindelig læser indtryk at at Jørgen Dragsdahl som KGB-
agent havde hemmelige møder med KGB-føringsofïicerer.

PET gjorde under efterforskningen af lørgen Dragsdahl fra 1983-86 blot én

observation af Jørgen Dragsdahl sammen med en KGB-medarbejder under hvad,
der dengang af PET med rimelighed kunne opfattes som et konspirativt møde, jf.
også PET-Kommissionen i ekstrakt 2, s. 583-584: "Overvågningen af Dragsdahl

førte til den første og eneste kontakt mellem Dragsdahl og Katerinkin uden þr
ambassaden. PET overværede et møde mellem de to i et Slog (Farum-linjen) den
7. marts 1983. Katerinkin havde i to timer þrsøgt at afryste eventuel
observation...Bortset fra denne ene begivenhed kastede operationen ikke meget

lys over forholdet mellem Dragsdahl og KGB". Om betegnelsen konspirativ
forklarede Ole Stig Andersen i Højesteret iekstrakt l, s. 55 (26-27), at det var,

Slde 36



L-= [ ;

162

163

t64

"når den pågældende efieruetningsfficer brugte mange timer på såkaldte
'rysteture'. De vidste godt at PETfulgte dem."

Jørgen Dragsdahl bestrider, at mødet for ham på nogen måde var konspiratiW.
Henset til den af Katerinkins gennemførte rystetur er det forståeligt, at mødet for
PET fremstod konspirativt. Jørgen Dragsdahl, der ikke vidste, at Katerinkin var
KGB-officer, erfarede først på mødet 28/6-85 hos PET (ekstrakt l, s. 267), at
Katerinkin var KGB-officer, mens han først ved fremlæggelsen af bilag Pl27
under retssagen blev bekendt med rysteturen forud for mødet. Men Jørgen
Dragsdahl selv gennemførte ikke rystetur, idet han efter redaktionsmøde på
Information i taxa kørte direkte til Farum S-Station, jf. ekstrakt l, s. 235 . Mødet i
S-toget var

Da Jørgen Dragsdahl mødtes i Roskilde med Minin, troede han ¡

overensstemmelse med den officielle akkreditering og andre journalisters
mødevirksomhed med Minin at han var presseofficer, jf. byretten, s. 50. Minin
viste sig senere at være KGB-officer. Der var på ingen måde tale om et
konspirativt møde. Især betegnelsen 'føringsfficeren" og postulatet om, at de to
"ikke havde ønsket at blive genkendt" bidrog til artiklens overordnede formål
med at beskrive agentvirksomhed. Bent Jensen havde intet grundlag for at der
skulle have været tale om konspirative møder.

Udsagn 6

Som anført af landsretten, skal udsagn 6 læses i sammenhæng med artiklens
overordnede udtalelser offi, at Jørgen Dragsdahl skulle have udøvet
agentvirksomhed. Udsagnet gav en almindelig læser indtryk al at Jørgen
Dragsdahl havde hemmeligholdt oplysninger om hans konspirative omgang med
KGB-officerer.

Bent Jensen omskrev PET-medarbejderens synspunkter

PET Kommissionens medlemmer anførte i sit notat af 1,214-10 om udsagn 6, jf.
ekstrakt 2, s. 647: "I PET-referatet står at læse: 'Personligt tror jeg, D (ragsdahl)
under Ijebotok gik langt længere, end han ville være ved'. Kriminalassistenten
understreger således, at der her er tale om hans eg,en og ikke PET-ledelsens

þrmodning. Det bemærkes, at Bent Jensens artikel i Jyllands-Posten 14. januar
2007 alligevel sætter lighedstegn mellem lcriminalassistentens og PET: 'f.EL
mente. at Dragsdahl i virkeligheden var gået langt længere i sit samarbejde med
KGB, end han nu ville være ved' (Kommissionens understregninþ. Bent Jensens

r65

Slde 37



L=TT

166

t67

r68

gengívelse i Morgenavisen Jyllands-Posten gør heller ikke opmærlæom på, at
lcriminalassistentens vurdering alene henviser til perioden 1976-77, hvor KGB-
fficeren Qebotok angivelig þrestod þrbindelsen til Dragsdahl. I Bent Jensens
gengivelse er 'Tjebotok' derimod skiftet ud med 'KGB', hvorved betydningen
ændres."

Ud over det af PET-Kommissionens medlemmer anførte, skal det tilføjes, at
Jørgen Dragsdahl og Tjebotok kun ganske korwarigt var samtidig i Danmark i
1976-77. Jørgen Dragsdahl og Tjebotok mødes således første gang i februar 76,
og Tjebotok forlod Danmark ll8-77. I denne periode var Jørgen Dragsdahl fra
17/7-76 til 23/6-77 i USA for Information. Udskiftningen af "KGB-offìceren
Tjebotok" med "KGB" forskyder den periode, hvor Jørgen Dragsdahl "i
virkeligheden var gået langt længere i sit samarbejde ... end han nu ville være
ved",i.e. fra februar 1976, hvor Jørgen Dragsdahl og'ljebotok mødtes for første
gang og så helt frem til 1984-85. Og det uden smålig skelen til at'ljebotok
udrejste af Danmark l/8-77. PET-Kommissionen hæftede sig da også ved, at
Jørgen Dragsdahl kun var benævnt kontakt, jf. ekstrakt 2, s. 592-593 o9647.

PET-Kommissionen giorde opmærksom på, at Gordijevskij-materialet ikke gav
belæg for kriminalassistentens vurdering. lîølge Gordijevskijs oplysninger var
Jørgen Dragsdahl i perioden, hvor han havde møder med 'ljebotok, registreret
som 'kontakt' og altså ikke hvervet af 'ljebotok. Betegnelsen 'kontakt' anvendte
KGB om stort set alle politikere og meningsdannere, som man havde kontakt
med, jf. ekstrakt 2, s.592-593.

Konspirativ omgang med KGB-offîcerer

Udsagnet "konspirativ omgang med KGB-oficerer i Danmark og i udlandet" gav

en almindelig læser en grundlæggende forkert opfattelse af Jørgen Dragsdahls
deltagelse i møderne, der for Jørgen Dragsdahl fremstod som legitime møder med
medarbejdere fra den sovjetiske ambassade. I lyset af den overordnede sigtelse af
Jørgen Dragsdahl for agentvirksomhed fik en almindelig læser det forkerte
indtryk, at Jørgen Dragsdahl mødtes med personer, som han også dengang vidste,
var KGB-offìcerer. Og at Jørgen Dragsdahl forsøgte at skjule dette ved at
gennemføre møderne under konspirative former.

Hertil kommer, at Jørgen Dragsdahl ikke kan anerkende at have deltaget i møder i
udlandet, der kunne fremstå som konspirative, og at han kun deltog i et møde i
Danmark, der dengang med rimelighed kunne have fremstået som konspirativt for
PET, nemlig Farum-mødet, jf. pkt. 160.

t69

Sld€ 3a



L=TT

170

l7l

172

173

Udsagn 7

Udsagn 7 skal med landsrettens ord læses i sammenhæng med artiklens
overordnede udtalelser oh, at Jørgen Dragsdahl skulle have udøvet
agentvirksomhed.

Udsagn I

Ud over den fremsatte kritik af DllS-udredningen indeholder udsagn 8 som anført
af landsretten tillige en udtalelse om, at PET anså Jørgen Dragsdahl for at være
KGB-agent, og at han skulle have haft konspirativ omgang med KGB-officerer i
Danmark og i udlandet. Herudover skal udsagnet læses i sammenhæng med
artiklens overordnede udtalelser om, at Jørgen Dragsdahl skulle have udøvet
agentvirksomhed.

Udsagn 9

Navnlig under hensyn til formuleringen "andre af KGBs danske agenter" fandt
landsretten, at udsagnet skal læses i sammenhæng med artiklens overordnede
udtalelser om, at Jørgen Dragsdahl skulle have udøvet agentvirksomhed.

Artikel i Jyllandsposten 19/l-07: Mens jeg venter på politiet (Udsagn 10-14)

Udsagn l0

Som bestemt af landsretten må udsagn l0 efter sit indhold og kontekst forstås
således, at Bent Jensen var af den opfattelse, at PET's arkiver viste, at Ekstra
Bladets oplysninger om Jørgen Dragsdahl som KGB-agent i alt væsentligt var
sande, og at det derfor var med urette, at Jørgen Dragsdahl modtog en erstatning.
Udsagnet skal ses i sammenhæng med artiklens overordnede usande udsagn om
Jørgen Dragsdahls agentvirksomhed.

Udsagn 11

Udsagn I I indeholder som anført af landsretten primært en kritik af DIIS-
udredningen, men relaterer sig samtidig til artiklens overordnede udtalelser om
Jørgen Dragsdahls agentvirksomhed. Udsagnet gav en almindelig læser indtryk
af, at Jørgen Dragsdahl var KGB-agent og havde holdt konspirative møder med
føringsofficerer i Danmark og i udlandet.

t74

Slde 39



L=TT

175

176

177

178

179

Udsagn 12

Som bestemt af landsretten er dette udsagn 12 tillige udtryk for kritik af DIIS-
udredningen, men indeholder derudover Bent Jensens udtalelse om, at både KGB
og PET betegnede Jørgen Dragsdahl som agent.

Artikel i Jyllandsposten 2611-07: Desinformation (Udsagn 15-19)

Udsagn 15

Udsagn 15 indeholder som fastslået af landsretten udt¿lelser om, at Jørgen
Dragsdahl som journalist skulle have udøvet desinformation ved at anvende
falske dokumenter fremstillet af KGB og ved at formidle falske spionanklager.

lfølge landsretten s. 8l angår udsagnet ifølge Bent Jensen dokumentet FM 30-31

B, herunder omtalen af dette dokument i Forsvarets Eftenetningsdenestes
fortrolige tidsskrift SIK I.IYT fra januar kvartal 1979. Herudover skulle udsagnet
ifølge landsrettens forståelse henvise til Jørgen Dragsdahls brug af en amerikansk
artikel, som mistænkte sovjetiske dissidenter for at være ClA-agenter; dette er
ikke retvisende for artiklens indhold.

Bent Jensen forklarede i byretten, s. 55, at udsagnet angiveligt: "ikke indeholder
nogen påstand om, at Dragsdahl har viderebragt materiale, som han har fiet fra
KGB, eller påstande om, at Drogsdahl var vidende om, at de oplysninger, han

fremkom med, var fejlagtige. FM 30-3IB har spillet en stor rolle i KGB's
desinþrmationskampagne. Det undrer ham, at Dragsdahl ikke har stillet lcritiske
spørgsmål om dokumentet til relevante personer þr eksempel inden þr FET og
PET." Bent Jensen forsøgte ikke for landsretten at ændre eller på anden måde at

miskreditere byrettens gengivelse af hans forklaring.

Jørgen Dragsdahls anvendelse afFM 30-3 lB

Dokumentet FM 30-3lB blev af Jørgen Dragsdahl omtalt i en leder-artikel i
Information 13/14-79: 'Militær og Politik', jf. ekstrakt l, s. 127: "Hqr
amerilcnnske ertetetningstjenester spillet en aktiv rolle .... den terrorisme, som
plager Vesteuropa og som har skadet socialistiske kræfters vælæt betydeligt?
Spørgsmålet har været rejst ofie, men med afsløringen af den tophemmelige
vejledning FM 30-318 foreligger det þrste konlcrete bevis for, at det er en

mulighed. ". Den første sætning var formuleret som et spørgsmåI, mens den anden

sætning var formuleret som en mulighed. Sætningerne stod på lederplads og gav

Slde 40



[* =TT

180

l8l

182

183

derfor udtryk for Dragsdahls vurdering, mens de andre artikler i sagen
ukommenteret fremlagde informationer.

Den ledende artikel byggede på artikler af Jørgen Dragsdahl i Information i
artiklerne 'Top-hemmeligt dokument om USA's efterretningsarbejde', jf. ekstrakt
l, s. 125, og 'Hemmelig vejledning for USA's hær bemyndiger til terrorisme', jf.
ekstrakt l, s. 129. Vibeke Sperling skrev artiklen 'Moros bortførelse - FM 30-31'
i praksis, som baseret på hendes indgående kendskab til ltalien og de derværende
politiske modsætningsforhold og som var direkte foranlediget af den i ltalien
forudgående publicering og omtale af FM 30-3 I B, jf. ekstrakt l, s. 133.

Jørgen Dragsdahl har ikke på nogen måde skjult den diskussion, der eksisterede
omkring dokumentets ægthed. Det fremgår af PET-Kommissionens beretning, jf.
ekstrakt 2, s. 585-586, at "Dragsdahls artikel medgav, at det kunne være et

falsum, og han þrelagde derþr dokumentet þr flere eksperter, som gov
modstridende þrklaringer." I en opfølgende artikel skrevet af en amerikansk
korrespondent citeres også en række modstridende kilder. En talsmand for
eftenetningsudvalget i Repræsentanternes Hus citeres udførligt for, at KGB er
bag FM 30-3lB,jf. ekstrakt l, s. 135.

Er FM 30-3lB falsk?

Paul Villaume forklarede i byretten, s. 64, om FM 30-318: "Dokumentets
autenticitet er omstridt i forslcningen. Dokumentet er angiveligt produceret i den
amerikanske hær og tænkt anvendt især i ltalien i þrbindelse med terror. Det er
blevet påståe\ at dokumentet er en KGB-þrfalskning. Den amerikanske regering
og CIA har afvist dokumentet, men der þreligger ingen dokumentation þr, om
det er en þrfalskning, og om denne þrfalslvting i givet fald er þretaget af KGB.
Flere þrskere holder stadigfast i, at dokumentet er autentisk - og dette synspunkt

fastholdes også i Italien, hvor dokumentet særligt havde sin betydning. Årsagen
hertil er, at dokumentet afspejler den politisk(e) oS militær(e) kultur om at øge

spændingerne i det italienske samfund - der var til stede i de år."

Lektor Gert Sørensen forklarede i byretten, s. 60: "Det er hans opfattelse, at der
er en relation mellem P2-logen og dokumentet FM 30-318. Det kom frem, at
datteren til lederen af P2-logen i I98I blev tilbageholdt i en lufthavn, hvor hun
havde det pågældende dokument på sig. Dokumentet FM 30-3IB har haft en
central rolle som en resonansbund, der kan være nøgle til de begivenheder, der
har udþldet sig i ltalien. Konlcret kom dokumentet frem i den italienske presse

første gang den 27. oktober 1978 i et nyhedsmagasin, der må betegnes som

Slde 41



L =TT

184

185

186

uafhængigt. Det var ikke tilþldigt, at det netop var på dette tidspunkt, at
dokumentet blev kendt, idet Gladios tankegange var blevet fremþrt af Andreotti.
Det har også sammenhæng med bortførelsen af Moro, idet hans politiske
testamente peger mod de hemmelige gladiostrukturer. Der var således generel

þkus på de bagvedliggende strukturer, der gav sig udtryk i FM 30-318. De
terroraktioner, der havde fundet sted i ltalien, blev også relateret til dokumentet
FM 30-3lB,fx en massakre i 1972, hvor nogle polítisoldater blev dræbt, da en
bilbombe blev udløst. Det er således påfaldende, at der er tråde mellem
dokumentet FM 30-31B og bestemte konlcrete handlinger. Han er bekendt med, at
dokumentets autenticitet efierfølgende er draget i tvivl. Da dokumentet komfrem,
blev det oplysl, at det efter gennemgang af eksperter fremstod som autentisk. I
1990'erne blev det efier indgående italiensk forskning oplyst, at del var et
autentisk dokument. Det er hans opfattelse, at autenticiteten af dokumentet FM
30-318 ikke er beuivlet i ltalien. Italien har haft en særlig opmærksomhedfra
amerikansk side, idet ltalien har haft det største og mesl indflydelsesríge
kommunistiske parti i Vesteuropa."

Det fremgår af Gert Sørensen: 'Den dobbelte stat', jf. ekstrakt 2, s. 415, at FM 30-
3 I B blev fundet i en kuffert tilhørende lederen af P2-logens datter, da hun 4/7-81
blev stoppet i Roms internationale lufthavn.

I Daniell Ganser: 'Nato's Secret Armies', jf. ekstrakt 2, s.457, er der i note 44
henvist til Allan Francovich: 'Gladio: The Foot Soldiers', der er den tredje af
Francovich's dokumentarprogrammer, udsendt af BBC den 2416-92. Om hvilken
det iekstrakt 2, s.456, anføres, at: "Allan Francovich ... i sin BBC dokumentar
om Gladio [overgavJ en kopi af FM 30-3lB til ledende amerikanske
embedsmænd. Ray Cline, vicedirektør þr CIA þr efteruetning í 1960'erne,
belcræfiede: 'Dette er et autentisk dokument'. llilliam Colby, CIA direktør fra
1973 til 1976 og nært knyttet til operation Gladio og Stay Behinds i adskillige
lande i Vesteuropa, ville nødigt foran kameraerne konfronteres med denne mørke
side ved sit land og hævdede 'Jeg har aldrig hørt derom'. Også ClA-propaganda
elrsperten Michael Ledeen distancerede sig fra det ømtålelige dokument og
hævdede, at det var en soujetisk þrfalslming. Men Licio Gelli, den italienske

frimurer og leder af det anti-kommunistiske P2, sagde åbenhjerteligt til
Francovich: 'CIA gøv den til mig"'.

Der blev ved hjælp af lørgen Dragsdahls artikel stillet spørgsmål ved
dokumentets ægthed i SIK NYT, januar kvartal 1979, jf. ekstrakt l, s. I19.

Det var og er muligt, at FM 30-3lB var et ægte dokument, som var godkendt på

højt militært niveau. I 1962 godkendte de amerikanske værnschefer Operation
187

Slde 42



ü_.=TT

188

189

Northwood, der bl.a. bestod af såkaldte falsk flag tenor-aktioner i selve USA, der
skulle tilskrives Cuba og anvendes til begrundelse af en invasion. Nogle af de
kilder, som Dragsdahl henvendte sig til, var muligvis bekendt med dette forslag
og bidrog til en formodning om, at det kunne være ægte, jf. ekstrakt l, s. 7l .

Hvordan fik Jørgen Dragsdahl FM 30-31B?

Jørgen Dragsdahl forklarede i landsretten, s. 28: "at han kom i besiddelse af
dokumentet FM 30-31B i þrbindelse med, at han gennemgik en stor stak papirer
på et amerikansk redaktionslokale þr Covert Action Bulletin. I den periode flød
det med dokumenter fra arkiverne i USA, og der var daglige afsløringer. Han
efterprøvede dokumenternes rigtighed og skrev en række artikler herom i
Information. Det er ikke kowekt, at han skulle have Jået dokumentel af Phílip
Agee. Han har íkke haft kontakt med Philip Agee, siden de mødtes til en
konference i Danmark (1976). I den pågældende periode opholdt Philip Agee sig
heller ikke i USA. Han var tillige ved at opbygge sine kontakter til CIA-folk, og de
var ikke begejstrede þr Philip Agee. Han var ikke bekendt med Philip Agees
tilknytning til bladet Covert Action Bulletin. Han købte først et el<semplar af dette
blad lang tid efter, at han havde slcrevet sin artikel. FM 30-3I B var blot et blandt
mange dokumenter. Da han kom tilbage til Danmark omtalte han det lidt
underlige dokument þr redaktionen på Inþrmation. Vibeke Sperling tilkendegav,
at det var interessant, da der lige var udgivet et italiensk blad, der omtalte FM
30-31B. Han kopierede dokumentet og sendte det til en række af sine amerikanske
kontakter med henblik på at fr deres reaktion herpå. Han talte bl.a. med en
brigadegeneral og havde sendt dokumentet til omlcring 10-15 personer i USA.

Han har ikke þrelagt FM 30-3lB for Philip Agee eller Fletcher Prouty. I en
ledende artikel i Inþrmationfraden 13.-14. januar 1979 blev der rejst Nivl om
dokumentets ægthed. Han har i en artikel citeret fra Proutys bog, men han har
ikke været iforbindelse med ham."

Udsagn 16

Udsagn 16 må som anført af landsretten læses i sammenhæng med artiklens
overordnede tema om desinformation, og omtalen af det pågældende dokument er
et eksempel pâ,, at Jørgen Dragsdahl har desinformeret avisens almindelige læser
ved at give et indtryk af, at et falskt dokument var ægte og pålideligt.

Bent Jensen har forklaret, at dette udsagn tillige angår dokumentet FM 30-31 B,
og han fastholder i svarskriftet, at det er udtryk for en "koruekt beslerivelse af
faktum." Der henvises i det hele til det om udsagn 15 anførte.

190

Slde 43



L=TT

l9l

t92

t93

t94

Hvis FM 30-31 B havde været et dokument fremskaffet af KGB, havde
Gordijevskij nærliggende oplyst og dokumenteret dette. Succesfuld placering af
dokumentet i Information med Jørgen Dragsdahls bistand ville næppe blive
ignoreret i KGB's hovedkvarter, hvor Gordijevskij på dette tidspunkt arbejdede i
afdelingen for bl.a. Danmark. Interviewene i forbindelse med Ekstra Bladets
artikler i 1992 gav heller ikke oplysninger, der støtter Bent Jensens antagelser om
FM 30-318.

Artikel i Jyllands-Posten 712-07: Jura, Historie, politik og brødnid (Udsagn
20-24)

Udsagn 21

Udsagn 2l's indhold må som anførl af landsretten læses i sammenhæng med sin
kontekst og giver en almindelig læser opfattelsen af, at Jørgen Dragsdahl gennem

flere år havde intensive og lyssky kontakter til KGB-agenter.

Udsagn 23

Udsagn 23 angfu som anført af landsretten udtalelserne om agentvirksomhed,
herunder, at Jørgen Dragsdahl skulle have haft konspirative møder med KGB-
agenter i Danmark og i udlandet. Udsagnet gav en almindelig læser opfattelsen af
at Jørgen Dragsdahl ikke af egen drift henvendte sig til PET, og at han ikke
frivilligt gav PET oplysninger om konspirative møder, men først når han af PET
blev forelagt dokumentation herfor.

En almindelig læser fik den opfattelse, at Jørgen Dragsdahl under samtalerne i
1985 hos PET havde fortiet, at han havde haft kontakt til, hvad han opfattede som
medarbejdere på den sovjetiske ambassade for modstræbende at bekræfte dette
under samtalen 20/3-86. Samtalerne i 1985 kom i stand efter ønske fra Jørgen
Dragsdahl, og Jørgen Dragsdahl fortalte af egen drift under samtalerne om et par
møder med Stanislav 'ljebotok (ekstrakt l, s.266), om Katerinkin (ekshakt l, s.

267-268), om andre kontakter på ambassaden (ekstrakt l, s. 268-269), om
ljebotok, der havde prøvet at rekruttere ham (ekstrakt 1, s. 274), om hvad
ljebotok ønskede sig Jørgen Dragsdahls medvirken til (ekstrakt l, s. 280), om
Ljubimovs forsøg på ñ afsat forskellige artikler, som Jørgen Dragsdahl kunne
bringe i avisen (ekstrakt l, s. 281), og om kontakten til Minin mv. (ekstrakt l, s.

282b). Der er intet belæg for Bent Jensens brug af det i sammenhængen
subjektive udtryk "modstræbende" om referatet i bilag P/9. Bent Jensen havde
heller ikke belæg for det mistænkeliggørende "pâ mystiske steder i Danmark".

Slde 44



L =TT

195

196

t97

198

Bent Jensen havde, da han hævdede, at Jørgen Dragsdahl under samtalerne i 1985

fortiede sin kontakt med KGB, kendskab til de stadigt klassificerede versioner af
bilagene P/19, P/20, P/21 og P/22, men de relevante afsnit indgik ikke i hans
anmodning om afklassificering samt editionsbegæring og de fremkom først ved
J ørgen Dragsdahls editionsbegæring.

Debatindlæg i Weekendavisen 912-07t Køterpis (Udsagn 25)

Udsagn 25

Selv om udsagn 25 som anført af landsretten indeholder kritik af DIIS-
udredningen, må det i sammenhæng med hele debatindlægget tillige anses for at
vedrøre Jørgen Dragsdahls agentvirksomhed. Udsagnet gav en almindelig læser
opfattelsen af, at Jørgen Dragsdahl havde forsøgt at lyve om en række
konspirative møder med KGB-officerer.

Bent Jensen støtter sig især på bilag Pl6 og Mikael Lyngbos forklaring for
landsretten. Bilag P/6 er et referat af møde hos PET gennemført på Jørgen
Dragsdahls initiativ. Jørgen Dragsdahl forsøgte ikke at lyve sig fra noget som
helst, herunder fra påståede konspirative møder med KGB-agenter. PET's Mikael
Lyngbo forklarede i tråd hermed i landsretten, s. 66, at: "Møderne i 1985 med
Jørgen Dragsdahl holdt vidnet alene. Disse møder blev a/holdt på Jørgen
Dragsdahl initiativ". At initiativet til mødet 12/6-85 udgik fra Jørgen Dragsdahl
fremgår af bilag P/6. De demæst følgende møder blev afholdt efter forudgående
aftale, jf. ekstrakt l, s.269 og282.

Når PET antog, at det egentlige formål med Jørgen Dragsdahls henvendelse
havde rod i bekymring hos ham om at være genstand for hvervningsforsøg fra
KGB's side, må Jørgen Dragsdahl dog have efterladt det indtryk, at han ikke anså
sig for at være KGB-agent, og at han heller ikke ønskede at blive det. I samme
retning peger, at KGB forsøgte rekruttering i januar 1984 ved hjælp af Jørgen
Dragsdahls russiske hustru og hendes far, idet han blev opfordret til at love KGB
bistand til gengæld for, at faderen blev frigivet, jf. ekstrakt I s. 275. PET's
vicepolitimester Mikael Lyngbo kommenterede det med, at "der vor i mine øjne
ikke længere nogen tvivl om, at der såvel i SU som i DK havde løbet og muligvis
stadig løber en relcrutteringsoperation mod ham", jf. ekstrakt l, s.275.

Sld€ 45



L=TT

199

200

201

202

203

Kronik i Information 3/5-08: Dragsdahls og Informations dezinformasija
(Udsagn 27-31)

Udsagn 27

Som anført af landsretten, må udsagn 27 læses i sammenhæng med
debatindlægget i sin helhed, herunder det overordnede tema om desinformation.
Udsagnet gav en almindelig læser opfattelsen af, at Jørgen Dragsdahl skulle have
desinformeret avisens almindelige læser ved sin brug af kilder, og at
desinformationen havde relation til KGB.

Det er æreskrænkende at beskylde Jørgen Dragsdahl som journalist for
desinformationsvirksomhed i sammenhængen med beskyldningen af ham for
agentvirksomhed for KGB.

Udsagn 30

Udsagn 30 må som fastslået af landsretten læses i sammenhæng med
debatindlægget i sin helhed, herunder det overordnede tema om desinformation.
Udsagnet gav en almindelig læser opfattelsen af, at Jørgen Dragsdahl skulle have
desinformeret avisens almindelige læser ved sin brug af kilder, og at det havde
relation til KGB.

Bent Jensen fastholder for Højesteret, at han med udsagnet henholdt sig til en
artikel af Kevin Coogan og Katrina Vanden Heuvel, jf. ekstrakt l, s. 307, som
Jørgen Dragsdahl valgte at bringe i Information 12-13/3-88 sammen med hans
leder herom, jf. ekstrakt I s. 309-310.

Herom forklarede Bent Jensen i landsretten, s. 14: "Det andet elcsempel ... en
amerikansk artikel fra 1988, som mistænløe russiske dissidenter þr at være CIA-
agenter. Jørgen Dragsdahls desinþrmation lå þr det første i, at han valgte at
bringe artiWen. Det kunne medføre alvorlige konselwenser þ, de personer, der
blev omtalt. De ville blive betragtet som landsþrrædere. Jørgen Dragsdahl slerev,

at artiklen var meget velunderbygget, men han havde aldrig spurgt de personer,
som det drejede sig om. Han har heller ikke efterþlgende bragt de dementier,
som fremkom. Der er tale om vildledning på flere niveauer. Han ved, at artiklen
har ftet alvorlige þlger for flere personer, men Jørgen Dragsdahl tog meget let
på sagen. " Og senere forklarede han, s. 18: "en KGB-journalist, der var kendt og
berygtet, som offentliggiorde en artikel med besþldninger mod de soujetiske
dissidenter, der stort set havde samme indhold, som Jørgen Dragsdahls artikel

S¡dc 46



L=TT'

204

205

herom. Chefredaktøren af Glasnost var af den opfattelse, at der også var andre
artikler, samt at der var lale om en KGB-påvirkningsoperation." Jørgen
Dragsdahl skrev ikke artiklen, således som Bent Jensen antog, artiklen var The
Nation's.

Jørgen Dragsdahl forklarede i landsretten, s.29: "Artiklen fra 12. - 13. marts
1988 af Kevin Coogan og Kalrina Vanden Hewel ... sendt til Informations
udenrigstjeneste. Initiativel kom fra et amerikansk ugeblad, The Nation, der
reîtede henvendelse til øviser og blade i det meste af verden. Den pågældende
artíkel havde været offentliggjorl i en række europæiske tidsskrifter. Han skulle
som 'dagvagt' på Information sørge for det praktiske med artiklen. Da han læste
artiklen igennem, blev han beþmret, da artiklen havde et problematisk indhold.
Han ringede til The Nation og spurgte til artiklen, herunder hvor lang tid de
havde arbejdel på artiklen. Han fik oplysninger om, at der var foretaget en

omhyggelig research og et grundigt arbejde, hvilket beroligede ham. Han
argumenterede imod, at artiklen skulle ft konsekvenser þr de soujetiske
systemkritikere. Efter nærmere undersøgelse kunne han gå ind þr artiklen, og
hanfandt det relevant at offentlíggøre den."

Som anført af Bent Jensen, jf. ekstrakt 2, s. 546, fik; "En kendt KGB-journalist
(Jona Andronov) ... - Iigesom Dragsdahl - adgang til et þrtryk af artiklen, før
den blev trykt i The Nation. Artiklen blev omtalt i flere soujetiske medier, der bl.a.
brugte den til at stemple en udsat systemkritiker som redskab þr CIA. En
overslcrifi lød: 'Spionage under dække af kamp þr menneskerettigheder' - altså
præcis samme infame påstand som i Inþrmation. I en redaktionel kommentar hed
det, at artiklen afdækkede det sande indhold i den virksomhed, som lVashingtons
'beþmrede'þrtalere for demokrati udførte, og som ikke sþede noget middel i
deres spionage- og provokntionsaktivitet mod Soujetunionen. Der var mange og
stærke modstandere af reþrmprocessen i Soujetunionen. Resultatet af artiklen
blev som þrventet. Et dissidenttidsslcrirts redaktion blev jaget på porten, og en
bidragñer blev arcesteret. Ifølge den þrfulgte dissidentredaktør havde den
artikel, som også DragsdahUlnþrmation trykte, reelt støttet KGB-journalisten
Andr onovs b agv as ke ls e."

Bent Jensen henviste til overskriften i et sovjetisk medie, hvorefter han påstod, at

det var "præcis samme infame påstand som i Inþrmation". Men overskriften i
Information var væsentlig forskellig, idet den fremhævede noget, der kun var
planlagt: "Soujetiske systemlcritikere skulle spionere þr USA". Denne overskrift
har fuld dækning i selve artiklen, hvori der omtales et projekt, der ville "bruge de
soujetiske systemlcritikere til at indsamle politiske og militære oplysninger om

206

Sld€ 47



L =TT

207

208

209

210

2n

Soujetunionen". Dette projekt eksistens er ikke betvivlet fra nogen kilde, og det er
ikke en påstand i artiklen, at projektet er blevet gennemført, jf. ekstrakt l, s. 307.

At artiklen fik konsekvenser for systemkritikerne skyldtes ikke Jørgen Dragsdahls
journalistiske skøn, der bidrog til, at artiklen bragtes i Information, men at Jona
Andronovs publicering heraf giorde, at den omtaltes i flere sovjetiske medier, der
bl.a. brugte den til at stemple en udsat systemkritiker som redskab for C[4,
således som anført afBent Jensen.

Der er intet belæg for, at artiklen skulle være fremstillet af eller for KGB, jf.
ekstrakt 2, s. 513. Derfor og henset til Jørgen Dragsdahls rolle ved beslutningen
om publiceringen og udarbejdelsen af den ledende artikel i Information, er der
intet grundlag for Bent Jensen til at støtte udsagn 30 herpå.

Udsagn 31

Udsagn 3l må som gjort af landsretten læses i sammenhæng med debatindlægget
i sin helhed, herunder det overordnede tema om desinformation, og udsagnet gav
en almindelig læser opfattelsen af, at Jørgen Dragsdahl gennem mange år skulle
have desinformeret avisens almindelige læser ved sin brug af kilder.

SIGTELSERNE ER FOR STRAFBAR AGENTVIRKSOMHED

En almindelig læser anså det for strafbart atvære KGB-agent

Som konstateret af landsretsretten, s. 92, indeholder udsagn l-14,20-25 og32-35
ærefornærmende sigtelse mod Jørgen Dragsdahl om agentvirksomhed.
Landsretten vurderede derefter, hvad der forstås ved sigtelser om at have været
agent for KGB, herunder om der hermed er tale om en sigtelse for et strafbart
forhold.

Selvom Højesteret måtte finde, at udsagnene om agenWirksomhed ikke er
sigtelser for strafbare forhold, er udsagnene, som antaget af landsretten, s. 92,
æreskrænkende for Jørgen Dragsdahl. Det har imidlertid væsentlig betydning for
relevansen af mange af Bent Jensens andre indsigelser, om Bent Jensens udsagn
om agentvirksomhed er sigtelser for strafbare forhold, eftersom Bent Jensen ved
skrivningen af artiklerne ubestrideligt vidste, at Jørgen Dragsdahl hverken have
været tiltalt eller sigtet for overtrædelse af straffelovens $ 108 eller andre
straffebestemmelser.

Slde 48


